Försäkringar för höghöjdsklättring?

Hej,

På väg nästa höst till Ama Dablam, ställer jag mig en liten men ändå ganska viktig fråga; Skulle man bli magsjuk, höjdsjuk eller bara allämnt skruttig, och därmed behöva flygas ut från Khumbu Valley, så vore det ju trevligt att inte behöva betala allt ur egen ficka. Kostar visst ca 40.000:- har jag hört.....

Någon som vet, har egen erfarenhet, eller liknande kring försäkringar för höghöjdsklättring i Nepal?

Ser fram emot lite kloka synpunkter i detta bedårande forum.

Petter

40000 låter mycket men det är möjligt att det har blivit dyrare än när jag kollade upp det.

För att de över huvud taget ska lyfta krävs det att man kan garantera betalning. Det är för mycket folk som har låtit sig blir räddade och sedan försvunnit utan att betala. Betalningen kan garanteras av en ambassad, trekkingföretag eller genom ett kreditkortsnummer.

I allmänhet är det osannolikt att försäkringsbolag skulle vara intresserade av att försäkra verksamhet som klättring på hög höjd men det händer att ett och annat täcks av bara farten. Kolla i första hand vad din hemförsäkring täcker. I många fall täcker de den första månaden av en semester utan att ha allt för många restriktioner om vad man får ta sig till. Min erfarenhet av speciella reseförsäkringar (tex Europeiska) är dålig. Allt som är kul får man inte göra. Bergsbestigning nämner de uttryckligen i villkoren som en aktivitet som inte täcks. Ofta kan man istället teckna tillägg till hemförsäkringen.

Vilken sorts expedition ska du med på? Vem är det som arrangerar? Om du följer med på en guidad expedition är det rimligt att arrangörerna står för eventuella räddningskostnader.

Ett enklare och antagligen billigare alternativ är att du och dina expeditionskamrater samlar ihop en räddningspott för att dela på kostnaden ifall någon av er skulle behöva helikoptertransport.

Om du behöver en försäkring som betalar hemtransport från vilken plats som helst på planeten går du enklast med i CAF eller Alpenverein (AT eller DE). Om du inte tycker att franska och tyska är läsbara språk har Österrikiska Alpenverein en sektion som heter Britannica.

/Michael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plommon1 Försäkringar för Alpin / Bigwall 7
_Erik_ Försäkringar Alpin / Bigwall 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg