mmmmm....
Att mäta höjd med GPS...
...är "per definition" dubbelt så osäkert som läge (matematiska skäl, och nej inte exakt dubbelt, men en jävla massa trigonometriska krumbukter resulterar i ungefär det).
Om då läget är på några meter när blir ju höjden jäkligt osäker (några meter fel på 100m är ju ingen fara, men dubbelt så många meter i en 10% stigning blir ju jättemycket)!
Sitter du på en bergstopp å fikar kan du låta GPS'en tugga en del och DÅ blir det noga.
Bra batterilängd + snårig terräng + lubba runt = inge bra kombo
Skall du ha en apparat som räknar snabbare än en gris blinkar och lyckas fånga upp signalen från en 25W sändare några tusen kilometer bort genom lövverk samtidigt som du viftar på armarna å skuttar omkring... och som går ett dygn på 100mAh... näe...
Folk gnäller på armbands-GPS'er för att de inte är snabba nog (1), håller batteriet och ser igenom 30m barrskog *suck* det GÅÅÅÅÅR inte... idag iallafall.
Jag har en Suunto X10 och den är jättebra (ingen pulsklocka dock) men skall jag ha någorlunda tracking på en löpslinga i skogen må jag sätta den tämligen horisontellt, och då blir det "ok", men det är inte Suuntos fel(2). Med fri sikt är den dock klockren... och den funkar i bilen !... när den väl fått en "fix".
Jag kan tänka mig att deras pulsklockor med "GPS-pod" är på den nivån.
Min handhållna Garmin är bättre men långtifrån ofelbar och den både drar batteri, är tung och saknar pulsklocka.
Att mäta höjd med lufttryck = himmla smidigt!
Lite "duttande" och ställa in referensen och sen starta tracking.
Då får jag också intrycket att den går in emellanåt och dubbelkollar med GPS'en, men nyanserna med några höjdmeter upp och några höjdmeter ner blir mycket bättre!
Mitt råd = låna en och se om den gör vad du hoppas !
...annars kan du ju köpa en Garmin 405 (tex.) på Blocket för en lusentapp - funkar den = perfekt, funkar den inte för dina ändamål = sälj den vidare
Ett annat råd/fundering... skaffa en enkel pulsklocka med loggning OCH en handhållen GPS.
Du kanske kan synca loggarna i nån sån där träningsmjukvara ?
MVH Glad ägare till såväl Suunto X10, GPS i bilen och en Garmin 76CSX
(1) Ganska jättetrögt att få en första "fix" och sen använder den punkten "nyss" för att snabbt räkna ut "nu" i syfte att spara batteri OCH bli sådär spårningssnabb... spring genom en tunnel och den hickar till riktigt lustigt
)
(2) Garmin kanske är en smula bättre, men jag tvivlar att det är annat än marginellt... även om någon nu skriver att deras Garmin minsann är perfekt, för det är väl samma sorts individ som har en bil som drar 0,3, regelbundet får 20kg-gäddor och hör skillnad på högtalarkablar
)