Patria Terra Drömvintercykeln
Tillverkare: Patria
Tillverkarens produktsida
Betyg: |
Skriv en egen recension
Det finns 0 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning
Plus: Enligt beskrivning nedan Kedjeskyddet, stänkskyddet, Edeluxlyktan, bromsarna, Rohloffnavet,
Minus:Bakdäcket slets ut för fort, baklyktan äter batterier och har börjat glappa.
Kommentar: Uppdaterad rapport i slutet av februari 2010 efter 688 mil och snart tre vintersäsonger. Tillblivelsen av den här cykeln var mycket tack vare diskussionen i tråden "Drömvintercykeln" http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798
Huvudsaklig användning är pendling 16,5 km enkel väg mellan ’hemmet och arbetet i Stockholms södra förorter.
Har bara använt cykeln med dubbdäck och under månaderna november till april.
Specifikation:
Rohloff 14-växlat nav i oljebad. Dubbla växelvajrar som går kapslade till en extern box som är monterad på vänstersidan av navet och som enkelt kan kopplas loss om man behöver ta av bakhjulet.
Heltäckande kedjeskydd
Hydrauliska skivbromsar Magura Julie
Kedjesträckning via platta som sitter på ömse sidor i bakgaffeln med två skruvar på vardera sidan.
Blocklås
Schmidt dynamoframnav
Initialt halogenstrålkastare Schmidt E6 efter en säsong utbytt mot Schmindts Edelux LED reflektorbelysning fram.
Bak batteri LED belysning.
26-tums fälgar med Nokian Halkapelitta 106-dubbade däck fram och bak
Ram Patria Terra muffad stålram lång hjulbas touringstuk något modifierad efter mina kroppsmått.
Hägervingformat touringstyre
Shimano SPD-pedaler
Cykeln beställd och måttad samt monterad av Thomas Metzmacher, Dipl.Ing.(FH)
velofactum
Frohschammerstr. 14
80807 München
fon: +49 (0)89 35652211
fax: +49 (0)89 35652311
email: tmetzmacher@velofactum.de
Thomas har konstruerat ett extrastabilt stänkskärmsmontage inklusive stor stänklapp fram. Tyvärr så tog det över ett år att få cykeln. Mot slutet så ringde jag en gång i veckan för att få fart på montering och leverans.
+ respektive –
+ Kedjeskyddet, mycket litet smörjbehov av kedjan som byttes efter 450 mil efter att ha kollat längden med Park Tools mätare.
+ Stänkskärmar och stänklapp fram. Minimalt med stänk på skorna = varmare fötter
+ Edeluxdiodlampan. Tüvgodkänd dvs ingen bländning och överlägsen ljusbild som halvljuset på en bil, starkaste ljuset 20 meter framför cykeln, standlicht = parkeringsljus 4 minuter via kondensator
+ Hydrauliska bromsarna med litet underhållsbehov bakre beläggen bytta strax före 500 mil, bromsarna är lättdoserade och mycket effektiva. Tror att det kan bli en del krångel med att bromsoken fastnar framöver pga all smuts som ansamlas i Stockholmskt moddväglag. Det dröjde drygt 2 säsonger innan jag behövde motionera kolvarna men efter det och påfyllning av lite bromsolja fungerar bromsarna återigen perfekt.
+ Växelnavet även om växel 4-7 vibrerar och låter även efter inkörningen. Mycket om Rohloffnavet kan man läsa på http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/ThornLivingWithARohloff.pdf och det förefaller att stämma rätt bra. På en annan av Thorns sidor finns en video med instruktion hur man byter oljan i växelnavet.
- Det bakdäck som ursprungligen satt på tappade redan efter några hundra mil några dubb och samtidigt kom en del punkteringar beroende på att dubb via deformeringar i insidan av däcket under dubben gett nötning på innerslangen. Problemet minskade något efter att däcket flyttats till framhjulet men punkteringarna återkom frekvent efter ytterligare ca 100 mil och däcket kasserades efter bara 300 mil. Möjlig anledning är att däcket inte körts in utan inbromsningar första milen (däcket är miljövänligt och inkörningen rekommenderas numera vilket jag inte var medveten om från början). Dock så blev jag rätt besviken, jag vill ha cykeln skall vara så underhållsfri som möjligt och det var däcket som var den svagaste länken första två säsongerna. Jag har tidigare mångårig positiv erfarnhet av Nokian Halkapelitta på mina vintercyklar.
Uppdatering januari 2012. Har nu kört storleksordningen 600 mil med Schwalbe Marathon Winter dubbdäck. Betydligt nöjdare med dessa håller bättre rullar lättare på asfalt inga punkteringar fler dubbar. Med lite mindre ringtryck går dubbarna ned i isen med högre ringtryck rullar de lättare.
- LED baklyktan lyser bra från med nya batterier med behöver fräscha batterier väl fort (> 2 ggr per säsong, har också börjat glappa lite.
- Totalvikten.
Sammanfattning:
Har aldrig tvekat att ta cykeln till jobbet oavsett snö, köld, korrugerad is på cykelbanorna etc. Bra balans och trygghet i cykelns uppförande på halkiga fören.
Det kommer att dröja innan cykeln kan betraktas som avskriven. Kostnaden är så här långt ca 3200 euro, inklusive ett par nya dubbdäck, ny kedja och bytet till LED-strålkastaren Edelux. *fotnot flera bilder finns i inlägget http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=415765&postcount=70
Ytterligare uppföljning april 2014. Sju vintersäsonger och 1800 mil. Stänklappen och nedre delen av framstänkskärmen slitna och har bytts.
Det heltäckande kedjeskyddet är en stor fördel. kan köra betydligt mer än 500 mil på samma kedja utan smörjning eller rengöring.
Schmidt S O N dynamoframnavet började glappa och låta och lagren kan inte servas utan framhjulet fick skickas till fabriken för utbyte av lager och renovering av elektroniken. Frakten dyr från Sverige men totalkostnaden för service och frakt fram och tillbaka rimlig ca 1000 Kr. Kommer att komplettera med ett bromsbaklyse från B + M som matas från Edeluxlampan.
Detta ger så här långt en milkostnad på ca 18 kr eller 60 kronor per dag jag använt cykeln till och från jobbet. Förhoppningsvis skall jag kunna använda cykeln ca 15 vintersäsonger vilket med nuvarande pendelavstånd skulle ge en milkostnad på under 10 kronor inklusive däck och andra slitdetaljer. Då kommer jag under kostnaden för SL-biljett. Den mentala och fysiska nyttan för mig är inte så lätt att värdera. Fanns den här cykeln tillverkad i stora serier skulle den bli mycket billigare förmodligen under halva priset.
Köpplats: Velofactum
Pris: 31000