Sarek

Hej,

Dags för årets Sarekvandring, åker upp från Stockholm på fredag kväll.

Detta år tänkte jag ta ungefär följande tur. Med ett antal Sarekvandringar i bagaget känner jag mig hyfsat hemma i området, men det är alltid roligt och intressant att få kommentarer/tips på ens färdväg.

Jag börjar i Kvikkjokk och går stigarna upp till Pårek. Sedan tänkte jag följa stigen/"svårorienterad gångstig" som går från Pårek längs Tjievrras sydbranter västerut fram till renvaktarstugan, sedan Njoatsosvagge bort till Tjågnåristjåhkå. Därefter väster om Sarvestjåhkå upp till kapellet och sedan Alggavagge till Mikkastugan. Efter det österut över Pelaslätten, norr om sjöarna bort till bron över Guhkesvagge. Därefter tänkte jag mig följa Guhkesvakkjåhkå ungefär upp till sjön Oarjep Tjievrajavrre. Efter det dalgången norr om Nijak och Gisuris fram till Padjelantaleden och upp till Akkastugorna.

De områden som är nya för mig på denna färdväg är Pårek till Mikkastugan och sedan dalgången norr om Nijak.

Kommentarer/tips?

/Mats

Hej,

Dags för årets Sarekvandring, åker upp från Stockholm på fredag kväll.

Detta år tänkte jag ta ungefär följande tur. Med ett antal Sarekvandringar i bagaget känner jag mig hyfsat hemma i området, men det är alltid roligt och intressant att få kommentarer/tips på ens färdväg.

Jag börjar i Kvikkjokk och går stigarna upp till Pårek. Sedan tänkte jag följa stigen/"svårorienterad gångstig" som går från Pårek längs Tjievrras sydbranter västerut fram till renvaktarstugan, sedan Njoatsosvagge bort till Tjågnåristjåhkå. Därefter väster om Sarvestjåhkå upp till kapellet och sedan Alggavagge till Mikkastugan. Efter det österut över Pelaslätten, norr om sjöarna bort till bron över Guhkesvagge. Därefter tänkte jag mig följa Guhkesvakkjåhkå ungefär upp till sjön Oarjep Tjievrajavrre. Efter det dalgången norr om Nijak och Gisuris fram till Padjelantaleden och upp till Akkastugorna.

De områden som är nya för mig på denna färdväg är Pårek till Mikkastugan och sedan dalgången norr om Nijak.

Kommentarer/tips?

/Mats

Kom hem från Sarek i fredags.

Jag gick bla stigen från Pårek västerut, jag höll mig dock kvar uppe på höjden och gick parallellt med Njoatsosvagge fram till Luohttolako. Det är lättvandrat skulle jag säg, om man bara har sikt. Bäcken innan Sähkokjåhkå gick jag över på snö. Sähkokjåhkå hade en stor snöbrygga som jag tyckte var lite urgröpt undertill när jag spanade in i den. Jag gick uppströms och gick över på stenar. Vattnet gick en liten bit upp på kängorna. Bäcken från Tjievrajavrre vadades lätt. Jättefin utsikt in i övre Njoatsosvagge från där du kommer att gå ner i dalen. Nere i dalen gäller det att inte tappa bort stigen. Då är det videdjungel att slå sig fram i.

Bårddetjåhkka och observatoriet är 2 möjliga utflyktsmål. Tyvärr var inte vädergudarna med mig så det blev ingen tur dit för mig.

Överlag var det väldigt lite vatten i jokkar och bäckar. Balgatjåhkå vadade jag rätt långt upp. Jag har för mig att det fanns fina tältplatser vid Luohttojåhkå (innan man går över).

Finfina tältplatser ungefär vid Gasska Njoatsosjavrre. Även vid sjöarna man passerar senare fanns det fina platser och, vill minnas, en fin badstrand!

Jag gissar att det bästa är att gå väster om Tjågnårisjåhka fram till Alggavavrre. Det brukar finnas roddbåtar vid Miellädnos mynning. Om de är i användbart skick vet jag ej. Alternativt finns bron några km bort (har hört konstiga rykten om att den är i dåligt skick, får ej användas mm). Ytterliggare ett alternativ är att vada vid mynningen. Med tanke på hur lite vatten det var för mig i bäckar så bör det inte vara något problem. Jag vill minnas att det var en del kvicksand fram till en stor sten som låg halvvägs, men det var inga problem, sjunker ner lite med fötterna. Ha på dig nåt på fötterna som sitter ordentligt på (teva-sandaler kan sugas fast och bli kvar, dra åt ordentligt!). Efter den stora stenen var det klart vatten, man såg botten fint som var mest småsten. Jag gick över med vatten till midjan men det var ingen nämnvärd kraft i strömmen.

Gruvområdet vid kapellet är intressant.

Spana efter "Herren" uppe på Harrabaktes sluttning.

Ha dé gött!
Peter P.

Låter som en bra tur. Som jag anar det finns ingen problem att förutse. Det kan bli någon videsnår her och där i Njoatsosvagge Ta gärna Pal2's förslag om att hålla höjd. Det finns andra beskrivningar av den färdväg mot Luottolahko. Kolla här på Utsidan. Kolla även i Grundsten

Om båt vid Alggajavrre funkar är väl det samma, men annars finns uppgift här: http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/genom-padjelanta-och-sarek-2011-dag.htm
Att det är det samma betyder:
1) DÄR finns även bron och vadbeskrivning i Miellädno. Men med den väg krävs att du även vader Alep Sarvesjåhkå - den känner jag inte till
2) Öster om Alggajavrre kan du vada Alggajåhkå på flera ställen och gå tillbaka till kapellet

Kom tillbaka från Sarek i måndags efter en fin vecka!

Vädermässigt var det typiskt Sarekväder. Två nätter hade jag ösregn, varav den ena med rejält åskväder. I övrigt var det två dagar med duggregn, några e.m. med sol och annars mulet. Nyinköpta tältet (Helsport Fjellheimen Camp 2) funkade kanon.

Från Pårek och bortåt Njoatsosvagge var det lättgånget. Stigen från Pårek till Tjievrajávrre är tydlig och när landskapet övergår i sten är det "spontanrösat". Från Sähkok och till renvaktarstugan nere vid Ruopsokjåhkå finns det en vinterled som verkar helt ny. Sedan är det lite snårigt i björkskogen ett tag men sedan lättgånget uppåt sjöarna i nv Njoatsosvagge. Alkavagge var blött och lite gyttjigt men annars lättgånget. Jag ändrade rutt vid Mikkastugan p.g.a. att en hel del tid hade gått åt till fotografering och gick norrut i Ruohtesvagge istf för fram till Guhkhesvagge som planerat. Använde f.f.g. nödtelefonen för att be Luleåpolisen reläa denna ruttändring till mina anhöriga. Gick sedan Ruohtesvagge norrut och svänge sedan väster förbi Gisuris, ut till Padjelantaleden och sedan Akkastugorna.

Vad gäller vad så vadade jag Luohttojåhkå (Njoatsosvagge), som var svårvadad. Jag rekade ett par hundra meter upp- och nedströms den raserade bron/vattenståndsmätaren, och hittade till slut ett ställe, men tyckte inte riktigt om det vadet. Mötte dock några tyskar ett par dagar senare som tipsade om ett vad längre nedströms som skulle vara enklare. Vadade också Miellädno vid Alggajavrre, det var enkelt alldeles vid utflödet från sjön. Vadningen av Guopherjåhkå uppe vid renvaktarstugan mot Mikkastugan var också enkelt.

Träffade en hel del människor denna rutt, totalt säkert 20 personer. Fjällämmel fanns det gott om också.

/Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg