Två svar
Till Tigertämjaren, hur jag är ekiperad i markerna.
På fjället är det ett snart utslitet GoreTex ställ och ullundertöj och ullstrumpor.
I skogslandet så är det vadmal, stickad ull och ventile om temperaturen är väl under 0 grader C. Över noll mer plastiga kläder på skidturen. Givetvis ullundertöj och ullstrumpor.
I elljusspåret på skidor, konstfiber rakt igenom så och på "forthojen" dock används där ullunderställ om det cyklas i minusgrader. Samma gäller för skidgång med stavar i terrängen.
Jag är faktiskt sugen på softshell när jag ska skaffa nytt vinterfjällsutstyr.
Sommarfjäll och sommarskog en mix av "GoreTex", Climatic ull och polyester.
I kajaken också en mix av naturmaterial och plaster.
Vandringskängor läder, skidpjäxor plast. Är det riktigt kallt kör jag dock med filtfodrade Lundhags Vintersport Extrem. En ohyggligt gosig skidpjäxa som tyvärr inte görs numer.
Kort och gott så är valet av utstyr en sammanvägning av funktion, pris, förväntat väder, komfort och egen plånbok. Samt att jag ogärna gör mig av med inslitna pryttlar innan de faller samman. Affektionsvärdet skall ej underskattas
Andreas, den röda Tegsnässulan är gjord av ett träslag som heter bakirawood (en viss reservation för stavningen), finnesen ska vara slitstyrka, dess feta yta och att det krymper och sväller på samma sätt som björk vid ändringar i fuktigheten. Allt nligt tillverkaren.
Avslutningsvis så kan den som är hågad på träskidor också kolla in,
http://www.furutra.se. De har två modeller på sitt program. Vildmarksskidan har gott renome bland toppjägare i mina hemtrakter.
Björksula som grundvallats med tjära, anser jag, är efter denna behandling vallningsfri vid bruk i kall lös ospårad snö.
[Ändrat av klippen 2004-11-25 kl 12:35]