Trangia multifuel, old vs new ...
... eller varför inte: a newer yet multifuel solution!
Nu har jag fått hem alla ingredienserna till mitt bygge av
min moderna KAP Arctic-ersättare,
och lite tid över att arbeta med projektet. En vettig tändränna återstår fortfarande, att få till
tändrännan visade sig knepigare än jag först tänkte mig. Min första idé blev för otymplig
och också onödigt tung ... måste tillbaks ut till plåtverkstan...
Jag har dock löst själva brännarmontaget:
Det behövs ett extra hål för reglervredet genom nedre vindskyddet, men det var väntat.
De två hål som redan finns i vindskyddet är anpassade för gasbrännaren resp. de där
första Nova-baserade Multifuel-versionerna där snabbkopplingen på slangändan gör att
bränsleslangen enkelt går att få igenom det där lilla hålet, och reglerspaken går sedan ut
genom gasbrännarens stora slanghål. Den lösningen ville jag också ha, fast tvärt-om:
Polarisbrännarens slang har ju den rätt stora 'foten' (ursprungligen framtagen för Optimus
Vega) som måste träs igenom vindskyddet, och då fungerar hålet för gasbrännaren GB74
perfekt. Men då finns det inget lämpligt hål för reglerspaken, ett sådant måste tas upp.
Det är i princip den enda komplettering som måste göras av Trangiat...
(Jag avfärdade snabbt idén om att avlöda den hårdlödning som håller spindelröret i brännar-
kroppen, vända röret 180 grader och sedan hårdlöda fast röret igen. Det skulle gjort det
möjligt att utnyttja platsen för det befintliga mindre hålet som en utgång för reglerspaken
efter en mindre utökning uppåt av hålet till en oval slits... Detta får bli något för Trangia
själva att införa om/när de går över till Polaris Optifuel som Multifuelbrännare - då kan de
säkert få brännarna levererade från Katadyn med vänstervriden, istället för den normala
högervridna, slanganslutning. Jag bjuder glatt på idén...)
Hålet behöver vara aningen över 15 mm i diameter (för att reglerspakens grepp ska kunna
passera igenom) och placerat med sitt centrum ~8,5 mm ovan det sjunde hålet från höger
i luftningsgallret, då kommer allt rätt i slutändan. Använd en stegborr!
Med montaget av en PolarDawg 2 tystbrännarhatt i Polarisen så försvann i princip allt det
brännaroljud som koppbrännare normalt för, och där nere i Trangiat + med en kastrull
ovanför, så blir det lika tyst som Gunnar Finns KAP Arctic-kök... Gary Adams egna ord
gällande PolarDawg 2 är: "PolarDawg 2 is the most technically advanced silent cap design
that I’ve made publicly available" och det säger en hel del, han har konstruerat rätt många
tystbrännarhattar genom åren!
Nu återstår bara att få till en fullgod tändränna. Att
fylla på förvärmarspriten via utrymmet
kring brännarkoppen är rätt enkelt (med övre halvan avtagen) men Gunnars ränna gjorde
ju
själva tändningen av förvärmarspriten så oändligt enkel...