Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken?

Jag är nyfiken på hur folk gör... Jag själv har alltid haft tältet utanpå ryggsäcken.

Det jag undrar mest över är hur ni som har tältet i ryggsäcken gör för att resten av packningen inte ska bli fuktig/blöt, när tältet är blött? Känslan hos mig blir olustig när jag tänker på att ha blöta saker inne i ryggsäcken. Nu är det några år sen som jag var ute på en "riktig" fjällvandring med många tältnätter och skiftande väder, det har väl hänt en del på marknaden när det gäller packningsutrustning antar jag. :) (snackar om en 10-årsperiod...)

Tex är jag van vid att packa kläder i 5 liters fryspåsar... Kanske finns täta packpåsar att köpa för att packa kläderna i idag? :)


Berätta gärna hur ni gör för att hålla packningen torr!

Tack!
 
Alltid allting I säcken.

Allt e alltid packat i packpåsar I ryggsäcken. Och som förklaring på hur sakerna inte blir fuktiga/blöta e för att tältpåsen är inte blöt när du packar ner det blöta tältet. Visst saker drar till sig någon fukt kanske men finns inget bombsäcker sätt att ha sin packning 100% fuktfri/torr under en tur.
 
Mitt tält är dett Laser Comp, som skrymmer väldigt lite och som väger 1,1 kg. Säcken har på sidan en ficka och snörning som medger närmast idiotsäker fastgörning av tältet utanpå. Det är där jag vill ha det, eftersom det är den första detaljen som ska fram på lägret, och den enda jag inte kan packa ned när jag är kvar i tältet. Om jag tar med mitt Akto har jag duken utanpå, men stången och pinnarna i säcken.
 
Har jag mycket packning t ex fjäll tur eller vandring över flera dagar eller tältet blött på utsidan. Lite packning i ryggan. Tältstänger åker alltid i ryggan.

Har också flera vattentäta packpåsar för bl a kläder och mat. Kläderna har jag i en 13 liters See to summit påse och den dubblerar som huvudkudde, öppna påsen släpp in lite luft och vik igen till lagom hårdhet och stäng påsen.
På morgonen, öppna påsen och pressa ur all luft för mindre packvolym.
 
Packar allt i ryggsäcken som i sig är vattentät med rullstängning. Innan denna säck packade jag allt som kan ta åt sig väta i vattentäta packsäckar. Påsen till tältet tål en hel del väta i sig själv och brukar inte släppa ut till övrig packning. Lite nojig kanske jag är, sovsäcken packas ändå i en vattentät säck...
 
Tältet är alltid packat i ryggsäcken, vill ha så lite som möjligt hängandes utanpå väskan (endast liggunderlag).

Det som inte får bli blött i väskan packas i drybag. Regnar det kommer väskan att bli blöt, men det gör ingenting.
 
Tältet är alltid packat i ryggsäcken, vill ha så lite som möjligt hängandes utanpå väskan (endast liggunderlag).

Det som inte får bli blött i väskan packas i drybag. Regnar det kommer väskan att bli blöt, men det gör ingenting.

Jasså du använder väska, måste vara väldigt ovanligt vid vandring.
 
Jag har allting i ryggsäcken, även tält och liggunderlag (uppblåsbart). Är tältet blött eller ryggsäcken riktigt full med ex proviant inför en längre vandring förvarar jag tältet på tvären under ryggsäckens lock (snölåset på min ryggsäck är av mycket tät väv och skyddar huvudfacket bra från ex ett fuktigt tält). Den höga placeringen av tältet nära ryggen ger även en bra viktfördelning.
 
Som alla andra så har jag tältet i ryggsäcken...men stängerna är alltid på utsidan. Min nya rygga har ett "vattentätt" fack i botten som nås från utsidan och där kommer jag att ha tältet i år.

Kläderna har jag Inte i vattentäta påsar, utan vanliga packpåsar typ fjällrävens olikfärgade. Annars funkar det lika bra med systembolagspåsar(lagom storlek).
 
Ovanpå utanpå helst.

Min väska (hej alla ordmärkare) har en "tälthylla" (ramen är förlängd uppåt) som gör att tältet ligger bra med tyngdpunkten högt och mot ramen. Som andra har skrivit är tältet det jag först vill få fram och sist packa ner.

I princip allt utom kök och bränsle ligger i vattentäta packpåsar.

Går jag med barnen har jag ett större tält och en annan större ryggsäck utan förlängd ram och då blir det i väskan eller under topplocket.
 
Har mitt i en sidoficka på ryggan och övriga pinaler ligger i olikfärgade drybags/påsar för att snabbt hitta rätt pinal

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar