Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Såg att Pikmakarn nu säljer denna skridsko och den ser ju klart grym ut
Fick tydligen bra betyg i holländsk test
Är det nån som provat den ?
Synpunkter?
Ska man vara petig har Zandstra 1,25 mm. Har inte märkt någon nackdel mot tidigare 1,4 mm, men teoretiskt sett så ska ju tunnare skenor vara mer benägna att skära ner i ytmjuka isar, men borde å andra sidan ge mindre motstånd på hårda isar.
.....så är det väl skenans 'våta yta' som avgör glidförmågan. Och det borde bara vara i den korta fasen då man går från den yttre skenkanten till den inre som skenbredden inverkar. Försumbart menar jag. Annat var det möjligen förr då normen var 3mm.Och - jag har hållit i ett par grovt tillyxade grillor hittade i ett gammalt roslagshemman. Här hade man huggit till med 8 mm!
Är det verkligen så? Det föresätter ju att det på ytter- och innerskär är kanten och endast kanten av skenan som är i kontakt med isen - och det skulle stämma om isen är lika hårt som stålet i skenan. Men i naturis skär ju skenan rimligen (även på kant) ner en smula i isen och skapar därigenom friktion även på undersidan av skenan - där då skenbredden kan ka betydelse. Eller?
Kul att tänka till på detta. När är det minst friktion? I skäret ytter respektive inner eller i någon sorts neutralläge med skenan vertikalt? Störtloppsåkare på skidor strävar vad jag förstår vid raktframåkning efter neutralläget men det blir inte styrande utan mera av en tvål på duschgolvet.
Skridskoåkning är annorlunda här gäller det att utveckla kraft under större delen av åkningen vilket förutsätter ett mothåll med den icke drivande skridskon för att få liten vinkel mellan skenorna och därmed en "hög utväxling".