Fire maple volcano gas stove?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av det här köket?
http://www.packalatt.se/fms118-volcano-gas-stove-p-118.html

Enligt en del rapporter på "nätet" fungerar inte förvärmningsslingan så bra. men i övrigt?
Jag har alla tre versionerna av Fire Maple-brännaren, alla verkar välgjorda och har varit krångelfria i flera säsonger. Jag som lagar "riktig" mat ute är inte minst nöjd med det jämnt bredstrålande brännarhuvudet och lättheten att finreglera lågan, med precision och inom vida gränser.
Optimal kastrulldiameter är kring 15 cm, dvs precis som en Trangia 27-gryta, som ju går att köpa lös.

118-versionen med förvärmningsslinga har nog visat sig minst användbar - möjlighet till vätskematning är fint i teorin, men "priset" är ökad vikt, ibland viss "eldspottning" med hastigt uppflammande lågor, och framför allt, att man inte kan reglera lågan (allt detta dock inte värre än andra vätskematade brännare jag sett/prövat, det ingår sas i konceptet).
Jag har inte upplevt att jag behövt ta till vätskematning på tresäsongsturer - ner till ett tiotal minusgrader har det funkat fint med enkla knep som att värma gasbehållaren med händerna, ha den i sovsäcken eller innanför kläderna en stund före matlagning. Så 118 har mest fått tjäna som "färdigtömmare" av överblivna gasslattar från längre turer under diverse picknickar och havsutflykter hemmavid.
 
Ok. Men om man skippar att använda förvärmarfunktionen ( vända upp och ner
På gasbehållaren) så funkar den bra?
 
Ok. Men om man skippar att använda förvärmarfunktionen ( vända upp och ner
På gasbehållaren) så funkar den bra?
Ja, men då kan du ju lika gärna köpa 117T och spara vikt, volym och komplikationsgrad :).
Finns att köpa billigare på nätet under flera andra namn, sökt ex på Karrimor, GoSystem eller Pinguin Mantis.
 
Jag har alla tre versionerna av Fire Maple-brännaren, alla verkar välgjorda och har varit krångelfria i flera säsonger. Jag som lagar "riktig" mat ute är inte minst nöjd med det jämnt bredstrålande brännarhuvudet och lättheten att finreglera lågan, med precision och inom vida gränser.
Optimal kastrulldiameter är kring 15 cm, dvs precis som en Trangia 27-gryta, som ju går att köpa lös.

118-versionen med förvärmningsslinga har nog visat sig minst användbar - möjlighet till vätskematning är fint i teorin, men "priset" är ökad vikt, ibland viss "eldspottning" med hastigt uppflammande lågor, och framför allt, att man inte kan reglera lågan (allt detta dock inte värre än andra vätskematade brännare jag sett/prövat, det ingår sas i konceptet).
Jag har inte upplevt att jag behövt ta till vätskematning på tresäsongsturer - ner till ett tiotal minusgrader har det funkat fint med enkla knep som att värma gasbehållaren med händerna, ha den i sovsäcken eller innanför kläderna en stund före matlagning. Så 118 har mest fått tjäna som "färdigtömmare" av överblivna gasslattar från längre turer under diverse picknickar och havsutflykter hemmavid.

Hej.

Jag har nyligen köpt 118-köket och har ännu bara hunnit pröva det i köket hemma men visst kan man reglera lågan? Det sitter ju en reglerskruv strax ovanför anslutningen till gastuben.
 
Hej.
Jag har nyligen köpt 118-köket och har ännu bara hunnit pröva det i köket hemma men visst kan man reglera lågan? Det sitter ju en reglerskruv strax ovanför anslutningen till gastuben.
Ursäkta den otydliga formuleringen. Det kan man naturligtvis i "normalläge", men i mycket mer begränsad (under ogynnsamma omständigheter näst intill obefintlig) omfattning med gaspatronen i omvänt läge. Då är det i stort sett full fart som gäller, vilket ju duger gott till vattenkokning, men inte till någon mer avancerad matlagning.
 
Ursäkta den otydliga formuleringen. Det kan man naturligtvis i "normalläge", men i mycket mer begränsad (under ogynnsamma omständigheter näst intill obefintlig) omfattning med gaspatronen i omvänt läge. Då är det i stort sett full fart som gäller, vilket ju duger gott till vattenkokning, men inte till någon mer avancerad matlagning.

Nu är jag inte gasspisexpert men den enda gång man vill göra det är väl när gasen börjar ta slut?
 
Nu är jag inte gasspisexpert men den enda gång man vill göra det är väl när gasen börjar ta slut?
Lite osäker på vad du menar:
  1. Reglera lågan?
    Det vill man väl kunna göra under alla omständigheter? I alla fall om man vill kunna använda köket till mer än vattenuppkok och/eller snösmältning.
  2. Köra med omvänd gaspatron?
    nja, förväntas hela turen bli kallare än vad som klaras med upprätt patron, så är det tillrådligt att köra omvänt ända från början, så man behåller proportionerna i gasblandningen hela vägen tills man tömt patronen. Annars står man där på slutet med den minst flyktiga fraktionen, som man inte får ut.
 
OK, det var nr 2 jag syftade på.
Hur kallt är det?
Beror på sammansättningen av gaserna i patronen (det finns skillnader) och höjden över havet (gasernas resp. kokpunkt sjunker grovt räknat 3 grader / 1000 m).
Här finns en bra sammanställning av de vanliga beståndsdelarnas egenskaper, "vitsen" med vätskematning, och även förklaringen till varför man inte kan fylla patronerna med enbart propan ;).

OBS att det är temperaturen på innehållet i gaspatronen, inte ute i luften, som är relevant - man får problem först om/när man inte kan hålla gasbehållaren tillräckligt varm under hela den koktid som krävs. Vad som funkar för vem är alltså väldigt individuellt.
Jag "turar" under perioden maj-november, använder små gaspatroner, behöver sällan smälta snö, lagar mat med ytterst korta koktider (30 sek-3 min), och gör det oftast på mer än 2000 m ö h - så jag har sällan känt behovet av vätskematning, och min FM118 har faktiskt mest blivit stående hemma.
Är det inte riktigt kallt ute (typ under -15) och/eller jag inte behöver köra brännaren långa stunder i taget (behållaren blir ju starkt avkyld genom förlusten av förångningsvärme), så klarar jag mig problemfritt med att ha patronen i sovsäcken eller innanför jackan före matlagningen, och sen i min grytmysare, i en skål vatten, eller helt enkelt "lagom" nära den kokande maten, medan köket är på (OBS var försiktig med det sista alternativet - behållaren får inte bli mer än "handvarm"!)
 
och framför allt, att man inte kan reglera lågan (allt detta dock inte värre än andra vätskematade brännare jag sett/prövat, det ingår sas i konceptet).
.

Inte nödvändigtvis, tex. Optimus Nova med reglernålen sittande i varma delen av köket. Med novan kommer du så nära du kan en gasolkök i egenskap fast matad med flytbränsle när det gäller reglerdynamik av lågan från mycket liten låga för sakta sjudning under lock till stormkok - skulle nästa säga att det är den enda flytbränsleköket idag som har den reglerdynamiken, Primus Omnilite Ti är inte alls lika stor reglerområde som novan men bra mycket bättre än primus Omnifuel som var en besvikelse trotsa att alla nämnda kök har reglernålen i den varma delen av köket (och styr på gasflöden istället för vätska om man försöker reglera på kran på tuben - vilket inte går alls bra iom att vätskeflödet är bara en 200-del i volym per tid av motsvarande gasflöde för samma lågstorlek vilket gör det svårreglerat när ventilerna är anpassade för gaslöden.

Att novan fungera bra med stor dynamik och inte primus och andra brännare med förgasarrör i lågan beror på brännarens utformning och värmeflödet tillbaka till brännaren för att underhålla förgasningen och vid svag pådrag så når inte lågan till koppens väggar och värmer nedåt i tex omnifuel, blandningen blir också blir fel då det blandandas in för mycket luft av jetsrålen bränslegas från munstycket vid lägre pådrag och det brinner för magert och man får låglyft och köket helt plötsligt slocknad om man drar ned under en viss nivå och en liten vindpust...

Om man ändå försöker med omnifuel på havsnivå för lugnare pådrag så rekommenderar jag att man använder gasolmunstycket när man kör på bensin och bensin när man kör på fotogen - dock kan det då brinna lite fett vid full pådrag (gula lågspetsar) men i och med den rikligare blandningen vid lågfart så tål det vindpustar betydligt bättre utan att slockna då när blandningen är närmare stökeometri så är flamfronthastigheten högre och lågan håller sig kvar i koppen bättre (när man är för långt ifrån stökeometrisk blandning så är flamfronthastigheten låg och lågan kan blåsa iväg (låglyft). Novan har flamhållare och andra trix vilket gör att lågan behålls och värmen går ned i förgasardelen även om den vindpustar och låg pådrag.)

Omnilite Ti fungerar lite bättre än omnifuel då storleken på koppen är mindre och lågan går emot koppväggen lite längre ned i pådraget och håller förgasningen igång vid betydligt lägre nivå - dock fortfarande inte lika låg nivå som Optimus novan som är helt enkelt bäst i det avseendet.

Brännare med förgasarrör i lågan har samma bekymmer att när lågstorleken är i nivå lätt blått tunt skinn utspridd över brännarytan yta vid sjudning under locks så får inte förgasarröret någon värme från lågan för att den är för liten och förgasningen avtar och till slut börja det poffa och kommer eldbollar för att oförgasad bränsle sprutar genom munstycket.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg