Använder inte kartan på det sättet då erfarenheterna från v3 är dåliga. Såvitt jag kunnat se funkar v4 på liknande sätt.
Problemen är främst följande:
- Ingen ruttberäkning är bättre än vad kartan innehåller. Om stigen slutar strax innan den ansluter till vägen (det behöver inte synas på kartan) blir det pannkaka av ruttberäkningen. Hur detta hanteras verkar också vara beroende inte bara av valt fordon/profil utan också av hur tätt man sätter sina viapunkter/waypoints. Har inte grottat ner mig i detta då jag inte använder funktionen normalt.
- Rutten/spåret täcker underliggande karta så man inte ser vad man går/åker på, åtminstone på de gps:er jag kör med (60CSx, Montana). Ytterst irriterande då jag gärna vill se vad jag går/åker på.
- Automatisk ruttomräkning i gps:en kan ställa till vad som helst, ruttförstöring. Bör vara avstängd då man annars kan stå i skogen och den mödosamt ihopknåpade rutten är kaputt.
Lösningar?
- Navigera efter spår gjort på datorn hemma med Mapsource/BaseCamp/GoogleEarth funkar bra men problemet är att spåret täcker underliggande stig/väg i gps:en.
- Elegantast är att göra spårkartor. Omvandla rutt/spår till en img-karta med transparent bakgrund, typa om så att spåret blir två tunna streck med lucka mellan så att man ser stigen/vägen och överför spårkartan till gps:en. Fungerar för alla gps:er men är ju en hel del jobb. Och man måste lära sig hur man gör, kräver tilläggsprogram.
- Den metod jag själv använder mest för vandring och mountainbike är att jag väljer direktrutt utan ruttberäkning. Lägger waypoints i strategiska punkter och kan då se till att det raka strecket inte täcker något väsentligt av kartan. Om jag har en gps med väl fungerande autozoom (som min 60CSx) kan jag då också styra hur kartan zoomas in vid knepiga ställen genom placeringen av Waypoints. Mycket användbart vid cykling då man har svårt att knappa zoom in/ut.
Sammanfattninsvis menar jag att ruttning inte är särskilt användbart för topokartor i motsats till vägkartor som CNEU där det är en helt central funktion.
Men om man har en gps som hanterar ruttning bra och anser sig ha kontroll över detta så är det säkert användbart, någon som kan bidra?