Hårdvaxning

Det har diskuterats i andra trådar vad man kallar hårdvaxning.
Nu kan man använda detta på läder i flera situationer. I mitt fall började det med ett par Keen-skor som hade 'waterproof leather'. Efter att ha köpt ett par timberland med just 'waterproof leather' som faktiskt var vattentätt blev det en upplevelse när Keen's definition på waterproof mer var i stil med att skinnet inte upplöstes momentant vid första kontakt med vatten. Lädret betedde sig som en bättre disktrasa. Så jag försökte fetta in dom som vanligt med väldigt dålig effekt. Så då blev det 'hårdvaxning', dvs värm upp skon, värm upp vaxet och sedan applicera. Nu är lädret vattentätt och jag måste inte fetta in skorna titt som tätt.
Så frågan är nu vad använder ni det på och hur gör ni. Vilka vaxer och vilka temperaturer?
Kjelll

Jag väntar med spänning på att vaxet jag beställt skall komma. Jag rapporterar här hur det gick medknivfodralet. :)

Jag väntar med spänning på att vaxet jag beställt skall komma. Jag rapporterar här hur det gick medknivfodralet. :)

Trevligt! Vilken sorts vax tänker du använda?
Själv brukar jag använda en blandning av bivax och paraffin. Paraffin i sig är för hårt om skinnet ska kunna röra sig, man blandar man det med bivax så får man nånting som funkar. Jag läste nånstans att paraffin var bättre än bivax för vattentätning.
Nånting som jag gör är att hårdvaxa mina brooks cykelsadlar. Först kör man in dom så dom blir sköna. Sen hårdvaxar man dom så dom tål lite väder utan att bli sjöblöta eller tappa formen.
Kjell

Jag köpte bara bivaxkakor. Får väl testa om det blir bra, det verkar ju som att en del kör med det rent iaf. Risken är ju att det blir som brorsan sa, snart ligger allt som är i läder i farozonen :D

Jag har kört bivax/paraffin i blandningen 15/85 för tyg, som fjällrävens grönlandsvax. Vad kör du för blandning för läder Kjell?

Det varierar lite grann på vad jag har till hands. Men jag har börjat med 50/50 blandning som utgångspunkt. Det viktigaste verkar vara att man överhuvudtaget smälter in vax i lädret. Det håller vätan borta på ett helt annat sätt än om man bara använder vanligt smeta på-skovax.
Kjell

Fråga:

Vad är nackdelarna med att hårdvaxa sina kängor?

Dom blir nog rackarns obekväma. Hårdvaxar man en knivslida så blir den ju hård (nästan träaktig som jag förstår det beroende lite på hur man blandar) Sen gäller det att inte värna för mycket så lädret deformeras, det är ju surt att misslyckas med ett par kängor för några tusen.

Dom blir nog rackarns obekväma. Hårdvaxar man en knivslida så blir den ju hård (nästan träaktig som jag förstår det beroende lite på hur man blandar) Sen gäller det att inte värna för mycket så lädret deformeras, det är ju surt att misslyckas med ett par kängor för några tusen.

Ja lädret blir hårt det första som händer. Men när man börjar använda det så mjukar det upp sig till vanlig rörlighet. Och , naturligtvis, värm inte för hårt. Själv brukar jag värma lädret till ca 50 grader, dvs minsta möjliga för att hålla vaxet flytande så det sugs in när man stryker på det. Om vaxet på ytan smular sig i början så kan det bero på att man använt lite väl mycket vax, men efter lite användning så försvinner det också.
Vad nackdelarna är? Dom mörkar ner sig betydligt? Dom blir styvare innan man rört igång dom? Jämfört med ett helt ofettat skinn så andas dom inte lika bra. Dock betydligt bättre än texmex-skor. Jag kommer inte på nåt mer på rak arm.
Sen tycker jag det är skillnad i resultat beroende på vilken kvalitet det är på skinnet från början. Det är som att en del skinn blir vattentätare än andra.
Kjell

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg