Pulkastabilisering med sidomedar?

Hej!

Bilden visar min Paris-pulka i fullpackat transportläge. Trots diverse förbättringar i packsystemet (tyngdpunkten längre ner etc.) är den fortfarande något för instabil, tycker jag.
(Snöskorna ligger vanligtvis inte där uppe, de behövdes dock inte på Akkajaures is där bilden togs. De tre termosarna var nästan tomma och ganska lätta.)

Eftersom jag inte kan göra den lättare genom att skippa utrustning har jag funderat på en konstruktiv stabilisering genom sidomedar som förhindrar att pulkan välter.

Har någon av er erfarenheter med sådant eller möjligen materialtips?


Jag är medveten om att sådana sidomedar kan vara ett problem i skogen, men jag tror att de skulle hjälpa betydligt oftare än de skulle hindra.

Tacksam för tips och kommentarer:
/Sachsaren
 

Bilagor

  • 30.jpg
    30.jpg
    66 KB · Visningar: 2,906
Hej!

Bilden visar min Paris-pulka i fullpackat transportläge. Trots diverse förbättringar i packsystemet (tyngdpunkten längre ner etc.) är den fortfarande något för instabil, tycker jag.
(Snöskorna ligger vanligtvis inte där uppe, de behövdes dock inte på Akkajaures is där bilden togs. De tre termosarna var nästan tomma och ganska lätta.)

Eftersom jag inte kan göra den lättare genom att skippa utrustning har jag funderat på en konstruktiv stabilisering genom sidomedar som förhindrar att pulkan välter.

Har någon av er erfarenheter med sådant eller möjligen materialtips?


Jag är medveten om att sådana sidomedar kan vara ett problem i skogen, men jag tror att de skulle hjälpa betydligt oftare än de skulle hindra.

Tacksam för tips och kommentarer:
/Sachsaren

Jag är precis i början av min "pulkakarriär" - skissar på ett projekt, ser fram emot vad som väntar mig när jag såg ditt foto :) - så jag är kanske inte rätt man att yttra mig - men vad tror du om en längre och/eller bredare pulka som en alternativ lösning? Om jag inte minns fel är Parispulkan runt 150 cm. T.ex. Snow Trek 75 är 190 cm lång och 77 cm bred.

Annars är här en kille som moddade en pulka för iskörning - men där kan ändå finnas idéer att plocka eftersom han har byggt utriggare.

http://www.llk.se/utrustning/pulka/pulka.htm

/Mats
 
Tackar för länken! Ett par gamla skidor skulle tydligen kunna vara nyttiga för mina ändamål. Tyvärr har jag inga. Borde kanske köpa ett par billiga plast-barnskidor. Får leta lite i bukten.

Visst, en längre och/eller bredare pulka vore den bästa lösningen. Lasten skulle fördelas bättre, tyngdpunkten vore ännu lägre och vältrisken kanske obefintlig. Men jag tror faktiskt att Paris-pulkan redan är det bästa (dvs längsta/största) valet bland de billiga plast-pulkorna.

Jag ser mig också fortfarande i början av min pulka-karriär. Efter ett grundligt teoristudium har samtliga fälttester och kortare turer gått mycket bra. Inlärningskurvan är brant och lovande.
 
Jag står i valet och kvalet när det gäller pulkafabrikatet men just nu lutar det nog åt Snow Trek 60 (lillebror till 75:an som jag nämnde i inlägget). Den är en decimeter bredare än Parispulkan och får väl med sina 795 kr betecknas som hyfsat billig.

Hur upplever du Parispulkan i lössnö? En del inlägg i norska fora antyder att den gärna vill gräva ned sig i framkant eftersom den är ganska låg?

/Mats
 
Har tittat lite närmare på SnowTrek 60, den har onekligen rätt intressanta mått. Men den är tung!

Vi kan ju jämföra några pulkor:

SnowTrek 60 -- 150 x 60 x 30 -- 7 kg -- SEK 795
SnowTrek 75 -- 190 x 77 x 35 -- 15 kg -- SEK 1600
Paris-pulkan -- 150 x 50 x 15 -- 2,2 kg -- 40 euro / SEK 350
Fjellpulken X-Country 144 -- 144 x 43 x 50 -- 5 kg -- 600 euro / SEK 5250

Fjellpulkens 50-cm-höjd låter lite konstig, det måste ju vara med fullpackad kapell eller så.

Tycker fortfarande att Paris-pulkan står sig rätt bra. SnowTrek:ens 60 cm är visserligen ännu bättre än Paris-pulkans 50 cm, men Fjellpulken å andra sidan är ju ännu smalare med bara 43 cm.

Angående din fråga efter djupsnöegenskaperna -- jag har inget att jämföra med. Paris-pulkan är den enda pulka jag hittills haft att göra med. Den är rätt låg, det stämmer, men jag har hittills inte upplevt att den gräver ner sig -- vilket inte betyder särskilt mycket när en relativ nybörjare som jag säger det.
 
Lägger till IceBlue i din lista, för referens:

SnowTrek 60 -- 150 x 60 x 30 -- 7 kg -- SEK 795
SnowTrek 75 -- 190 x 77 x 35 -- 15 kg -- SEK 1600
Paris-pulkan -- 150 x 50 x 15 -- 2,2 kg -- 40 euro / SEK 350
Fjellpulken X-Country 144 -- 144 x 43 x 50 -- 5 kg -- 600 euro / SEK 5250
IceBlue -- 170 x 60 x 22 -- 4.4 kg -- SEK 1247 (+ frakt)

Två frågor ang. din pulka nu när jag ändå har dig på tråden, s.a.s.:

- Har du någon broms i bakkant som hjälp när du går uppför? Tänker exv. på ngt sådant här:

http://skipulk.com/images/stories/drag brake.jpg

- Har du ngn broms i framkant som bromsar vid nerfarter? Minns att ngn här på Utsidan skrev om en plastkedja eller rep som de låter glida in under pulkan i nerförsbacke.

/Mats
 
Ett kapell

och surrning kan ta ned tyngdpunkten. I yrsnö så funkar inte ditt sätt att packa pulkan. Med kapell kan lite last sticka ut över sidkanterna på pulkan.

Thure
 
Miniskidor

Har själv en parispulka där jag fixat ett par klassiska miniskidor som utriggare.
Har tyvärr ingen bild på detta men det funkar riktigt bra.
Har en typ av snabbkoppling så att de är lätta att ta bort om spåret blir för smalt.
 
Lägger även till Fjellpulken Transporter 155 som referens:

SnowTrek 60 -- 150 x 60 x 30 -- 7 kg -- SEK 795
SnowTrek 75 -- 190 x 77 x 35 -- 15 kg -- SEK 1600
Paris-pulkan -- 150 x 50 x 15 -- 2,2 kg -- 40 euro / SEK 350
Fjellpulken X-Country 144 -- 144 x 43 x 50 -- 5 kg -- 600 euro / SEK 5250
IceBlue -- 170 x 60 x 22 -- 4.4 kg -- SEK 1247 (+ frakt till Sverige)
Fjellpulken Transporter -- 155 x 50 x ? --4 kg -- SEK 1200

/Mats
 
@Mamsen: En bild på din utriggare-konstruktion skulle verkligen uppskattas! Snabbkopplingen gör saken ännu intressantare. Allt som går snabbt och smidigt uppskattas extra mycket där ute i sträng kyla.

@ thureb: Det finns rätt många som har byggt/sytt en kapell till sin Paris-pulka. I den tyska vinterscenen tror jag finns många. De verkar sitta halva vintern och pimpa sin Paris-pulka. Jag har hittills uppfattat det som overkill för mig, men är dels medveten om fördelarna. Jag tror man behöver en del pulka-erfahrenheter för att kunna göra en bra kapell, erfarenheter angående dimensioneringen etc. Och den måste sitta riktigt bra och måste ha kompressionsremmar etc., annars flyger allt iväg eller snön tränger in. Jag tror man behöver rätt avancerade sykunskaper.
Angående yrsnöscenariot -- skulle man inte bara kunna skaka av snön innan man tar fram alla persedlar?

@ eyck: Nej, ingen broms. Jag går med snöskor och drar pulkan med ett fast rep kopplat till ett gummirep. I utförsbackar håller och styr jag pulkan framför mig, ungefär som en stor motspänstig hund.
 
Georg

Alla snöfall brukar innebära temperaturstegring, trist när det blir ett 0° snöfall med yrsnö, då blir all packning och du våt på en gång. Klart obra.
Kapellsömnad är inte speciellt svårt, du behöver en duk, siliconimpregnerad som har en åtragskanal nertill för snöre som är ca 2-3 cm större än ytteromkretsen av pulkan under sargen. Kortsidorna bör vara 5 cm lägre än långsidorna som bör ha plats i toppkanaler till bambustavar vilka är 25 cm längre än sidostyckena.
Bindtåg fäster du under en popnitad plåt på utsidan av baksidan och gör långt nog att sno om baktill och framtill om bambustavarna samt surras runt ena draglinans fäste eller knape på framsidan.

go tur
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg