Hej alla erfarna, härliga,härdiga & flinka fjällrävar här på Forumet!
Frågor om Sarek igen! (förlåt om det blir upprepning i ämnet och om jag felstavar de samiska namnen som jag personligen tycker är jättesvåra att följa eftersom vi alla verkar skriva lite olika i stavningen - det gamla sättet och det nya sättet som kanske följer den sista fjällkartan jag har från november 2012!)
Men jag känner mig aningen vilsen (lindrigt sagt! ) ifrågan om hur man bäst vandrar in i Sarek och genom Rapadalen på kanske det bästa och det enklaste sättet (om det finns något enkelt sätt?) om man vill starta på Rapadalens norra sida och vandra inåt dalen eller om man istället vandrar från väster in i Rapadalen via Pielastugan eller rundar området där för att sedan vika av österut in mot Skårkistugan och vidare mot Aktse?
Det verkar vara två huvudsakliga vandrings alternativ (eller givetvis flere som tex. Änonjalme varianten men den blir så lång!).
1. Åka buss till Kebnats och sedan vandra från Saltoluokta söderöver till Aktse och därifrån ta sig inåt Rapadalen.
2. Eller att man vandrar norrut med utgångspunkt från Kvikkjokk till Laitaure (Aktse) och kanske åka direkt med båttransport till Nammàsj MEN jag skulle gärna även vandra upp till Skierfe!
Som novis har jag svårt att få kläm på hur den bästa fjällvandringsrutten som inte blir oöverkomligt krävande och svår med full packning, om jag önskar vandra in i Rapadalen (antingen från öster eller från väster) men inte vill missa att se utsikten från Skiefe?
Eftersom jag gärna skulle även besöka Skierfe med den betagande utsikten över Rapadalen, så har jag inte funnit någon bra fortsättning hur gör man sedan när man väl är uppe och vill utnyttja sträckan vandringen dit(eller måste man gå NER igen till Aktse och sedan ta Länta-båt-transporten till Nammatj om det fortfarande erbjuds båttransport sommaren 2013??), för att sedan vandra VÄSTERUT och att komma NER till Rapadalen från höjderna vid Skiefe, för att sedan så småningom följa stigen som går nere i Rapadalen - är man uppe på Skierfe så ser det närapå omöjligt brant ut på min fjällkarta (1:100 000 -- det finns ingen 1:50 000 över Rapadalen?) att ta sig ner till Rapadalen om man inte går en rejält cirkel runt Neitter och kanske ännu längre via Abbmojavrre (•1019) och sedan ner via Lulep Vassjajåkkåsj till Rapadalen, men då missar man en hel del av den spännande dalen eller finns det mycket annat att se fortfarande från i Rapadalen efter Lulep Vassjajåkkåsj till Skårkistugan?- eftersom jag vill gärna fortsätta att vandra i Rapadalen och längs med Rapaädtno och vidare västerut, och ett alternativ vore att om allt går väl mot Smaila och så småningom via Ruotesvagge till Änonjalme, för att slutligen anlända via båttransport till Ritsem och åka buss till Gällivare och ta tåget hem.
Eller kan det möjligen vara ett bättre alternativ att istället vandra från Saltåluokta söderöver via Sitojaurestugorna för att sedan ta båten till Rinim och därifrån vandra via Basstavagge till Pielastugan och sedan vika av österut via Snavvagge (Låddebakte) mot Skårkistugan och Rapadalen och slutligen komma till Nammatj för båttransport till Aktse (hur får man kontakt med båtföraren om det fortfarande finns båttransport tillgänglig där?) och sedan vandra upp till Skiefe och fortsatt mot Saltåluokta för att sedan ta bussen till Gällivare från Kebnats?
För mig som aldrig besökt Sarek verkar det som om just Rapadalen är juvelen i Sareks nationalpark.
Min tidsplan är max 14 dagar eftersom jag gärna vill tillbringa några vilodagar i ett basläger, på strategiskt vackra och tilltalande platser längs rutten (beroende på vädret och intressanta toppbestigningsmål. Vill helst inte sträckvandra, som om det vore en ett maratonlopp, där man måste komma först i mål! ;-) Tiden att ha kul och njuta av det storslagna fjällandskapet, djur- och växtlivet är viktigt att inte glömma bort!
Så givetvis undrar jag om det råkar vara någon vänlig själ här, som skulle kunna råda en novis med tanke på en givande vandring i Sarekfjällen med utgångspunkt från ovannämnda vandringsrutter?
Den sistnämnda rutten via Basstavagge ser väldigt spännande ut, eftersom Sarek i den ger ansikte genom den ödsliga dalen med förmodligen sparsam vegetationen och med en högfjälls/kalfjälls känsla i Basstavagge (med Äphar-massivet och dess glaciärer och höga toppar) mot sedan den frodiga och mycket varierande Rapadalens yppiga och unika grönska av tätfjällbjörkskog med rikt djurliv.
- Men som sagt jag tänker mig att jag kanske tar i för mycket - men just därför ville jag vandra så att en del dagar skulle reserveras som vilodagar och dagar för toppbestigningar eller bara fotografering.
Så om någon här råkar ha tid och tillfälle att lämna dina värdefulla erfarenheter om dina vandringar till och från Rapadalen och vad som är viktigt att tänka på som novis i sammanhanget skulle du/ni göra mig rejält glad om du/ni ville lämna en och annan synpunkt och råd!
Önskar er alla en unikt fin vandrings säsong för sommaren 2013!
Vänliga hälsningar
/Carl
Frågor om Sarek igen! (förlåt om det blir upprepning i ämnet och om jag felstavar de samiska namnen som jag personligen tycker är jättesvåra att följa eftersom vi alla verkar skriva lite olika i stavningen - det gamla sättet och det nya sättet som kanske följer den sista fjällkartan jag har från november 2012!)
Men jag känner mig aningen vilsen (lindrigt sagt! ) ifrågan om hur man bäst vandrar in i Sarek och genom Rapadalen på kanske det bästa och det enklaste sättet (om det finns något enkelt sätt?) om man vill starta på Rapadalens norra sida och vandra inåt dalen eller om man istället vandrar från väster in i Rapadalen via Pielastugan eller rundar området där för att sedan vika av österut in mot Skårkistugan och vidare mot Aktse?
Det verkar vara två huvudsakliga vandrings alternativ (eller givetvis flere som tex. Änonjalme varianten men den blir så lång!).
1. Åka buss till Kebnats och sedan vandra från Saltoluokta söderöver till Aktse och därifrån ta sig inåt Rapadalen.
2. Eller att man vandrar norrut med utgångspunkt från Kvikkjokk till Laitaure (Aktse) och kanske åka direkt med båttransport till Nammàsj MEN jag skulle gärna även vandra upp till Skierfe!
Som novis har jag svårt att få kläm på hur den bästa fjällvandringsrutten som inte blir oöverkomligt krävande och svår med full packning, om jag önskar vandra in i Rapadalen (antingen från öster eller från väster) men inte vill missa att se utsikten från Skiefe?
Eftersom jag gärna skulle även besöka Skierfe med den betagande utsikten över Rapadalen, så har jag inte funnit någon bra fortsättning hur gör man sedan när man väl är uppe och vill utnyttja sträckan vandringen dit(eller måste man gå NER igen till Aktse och sedan ta Länta-båt-transporten till Nammatj om det fortfarande erbjuds båttransport sommaren 2013??), för att sedan vandra VÄSTERUT och att komma NER till Rapadalen från höjderna vid Skiefe, för att sedan så småningom följa stigen som går nere i Rapadalen - är man uppe på Skierfe så ser det närapå omöjligt brant ut på min fjällkarta (1:100 000 -- det finns ingen 1:50 000 över Rapadalen?) att ta sig ner till Rapadalen om man inte går en rejält cirkel runt Neitter och kanske ännu längre via Abbmojavrre (•1019) och sedan ner via Lulep Vassjajåkkåsj till Rapadalen, men då missar man en hel del av den spännande dalen eller finns det mycket annat att se fortfarande från i Rapadalen efter Lulep Vassjajåkkåsj till Skårkistugan?- eftersom jag vill gärna fortsätta att vandra i Rapadalen och längs med Rapaädtno och vidare västerut, och ett alternativ vore att om allt går väl mot Smaila och så småningom via Ruotesvagge till Änonjalme, för att slutligen anlända via båttransport till Ritsem och åka buss till Gällivare och ta tåget hem.
Eller kan det möjligen vara ett bättre alternativ att istället vandra från Saltåluokta söderöver via Sitojaurestugorna för att sedan ta båten till Rinim och därifrån vandra via Basstavagge till Pielastugan och sedan vika av österut via Snavvagge (Låddebakte) mot Skårkistugan och Rapadalen och slutligen komma till Nammatj för båttransport till Aktse (hur får man kontakt med båtföraren om det fortfarande finns båttransport tillgänglig där?) och sedan vandra upp till Skiefe och fortsatt mot Saltåluokta för att sedan ta bussen till Gällivare från Kebnats?
För mig som aldrig besökt Sarek verkar det som om just Rapadalen är juvelen i Sareks nationalpark.
Min tidsplan är max 14 dagar eftersom jag gärna vill tillbringa några vilodagar i ett basläger, på strategiskt vackra och tilltalande platser längs rutten (beroende på vädret och intressanta toppbestigningsmål. Vill helst inte sträckvandra, som om det vore en ett maratonlopp, där man måste komma först i mål! ;-) Tiden att ha kul och njuta av det storslagna fjällandskapet, djur- och växtlivet är viktigt att inte glömma bort!
Så givetvis undrar jag om det råkar vara någon vänlig själ här, som skulle kunna råda en novis med tanke på en givande vandring i Sarekfjällen med utgångspunkt från ovannämnda vandringsrutter?
Den sistnämnda rutten via Basstavagge ser väldigt spännande ut, eftersom Sarek i den ger ansikte genom den ödsliga dalen med förmodligen sparsam vegetationen och med en högfjälls/kalfjälls känsla i Basstavagge (med Äphar-massivet och dess glaciärer och höga toppar) mot sedan den frodiga och mycket varierande Rapadalens yppiga och unika grönska av tätfjällbjörkskog med rikt djurliv.
- Men som sagt jag tänker mig att jag kanske tar i för mycket - men just därför ville jag vandra så att en del dagar skulle reserveras som vilodagar och dagar för toppbestigningar eller bara fotografering.
Så om någon här råkar ha tid och tillfälle att lämna dina värdefulla erfarenheter om dina vandringar till och från Rapadalen och vad som är viktigt att tänka på som novis i sammanhanget skulle du/ni göra mig rejält glad om du/ni ville lämna en och annan synpunkt och råd!
Önskar er alla en unikt fin vandrings säsong för sommaren 2013!
Vänliga hälsningar
/Carl