30-litersspannet är det som intresserat mig mest, så här får du ännu fler tips
Allt beror naturligtvis på dina prioriteringar, som inte alls behöver se ut som nedan:
- jag vill alltid bära med höfterna, så ryggor utan åtminstone höftrem faller bort. Höftremmen behöver däremot inte vara polstrad, det är viktigare att den hamnar rätt och samverkar väl med bärsystemet i övrigt.
- jag vill bära lätt, smärtgränsen för en 30-literssäck tycker jag ligger kring kilot.
- jag uppskattar många utanpåfickor och -fästen, medan andra vill ha allt innanför en avskalad säck.
- jag värdesätter en väl ventilerad rygg.
Jag har
Osprey Exos 34 (960 g) som standardsäck vid mer konventionell vandring, men sommaren 2012 letade jag efter ett mer avskalat, slitstarkt och förhoppningsvis (ännu) lättare alternativ för mer högalpina turer. Exos kan vara lite ömtåligt till sådant, med sina många nätfickor och hängande stroppar. Isyxefästen etc är inte heller mycket att misshandla i längden.
Detta är vad som kom fram (och i de flesta fallen provades IRL), i fallande viktordning:
Lowe Alpine Attack 35, 1150 g. Robust och mycket genomtänkt, med kraftiga, lätthanterliga spännen och isyxefästen, möjligheten att stuva undan bärsystemet vid , med mera. Rätt tung och passade inte just min rygg, men om du trivdes med din gamla Lowe Alpine, så kanske detta är ett säkert kort?
Mammut CreonLight 32, 990 g. Har allt, här gör de extra grammen verklig nytta! Generöst med utanpåfickor/fästen och ändå ett "slätt" yttre, jag gillar den stora frontfickan. Reglerbar rygglängd, robusta detaljer och fästen. Vad som var bäst, var dock den ventilerade ryggen och bärsystemet med alu-ram. Bägge lösningarna snarlika, men mycket bättre fungerande än på min Exos. Exos utnyttjar inte alls den halv-externa alu-ramen lika effektivt till att överföra lasten till höftbältet.
Här vaknade dock min inre Luther, och röt att denna säck var alltför lik den jag redan ägde... så det blev inget köp här heller, men jag gick omkring i lägenheten med säcken fullastad med isyxa, stegjärn och annat tungt i nästan en vecka, och vågar nog gå i god för att den är rätt särklassig vad gäller just bärsystemet och hanterligheten.
Crux AK37, 975 g. En robust (och dyr) klassiker som lät tåla allt. Lite mer avskalad utanpå än Mammut och Lowe-säckarna. Har tyvärr inte fått tillfälle att prova den.
Omm Jirishanca 35, 920 g. Provade en UL-frälst kompis säck, kändes överpolstrad utan att det bidrog till bärkomforten.
GoLite Jam 35, 772 g. Samma som ovan, kompisprovad. Lockande lätt, men väl klen i detaljerna för mina syften, svettig rygg, kass överföring av lasten till höftbältet.
Jag har alltså inte direkt fallit för dessa UL-ikoner
.
Mountain Hardwear Summit Rocket 40 alt. 30, 750 resp. 450g. Här börjar man närma sig viktvinster, som gör mig beredd att offra andra fördelar. Jag bangade dock ur på blixtlåsen, fattar inte att man vågar ha det som enda stängningen av huvudfacket.
Mountain Hardwear Scrambler ULT30, 400 g. Helt avskalad, rimligt robust, stängbar med spänne, komprimerbar, ok utanpåfästen. Bara en rem som "höftbälte", som dock gör överraskande väl ifrån sig i samverkan med den räfflade urtagbara ryggplattan (som fick utgöra förstärkning under mitt liggunderlägg på nätterna). Detta blev faktiskt mitt köp, eftersom säcken utgjorde ett reellt komplement till min Exos. Skötte sig utmärkt fullastad med diverse skrot under två veckors diverse kamvandringar o.d. i Tatra, oktober/november 2012.
När jag väl slitit ut min Exos, skall jag dock med rent samvete slå till på Mammut Creon som "huvudsäck"
.