Jag mailade för en tid sedan Fogas och frågade om dimensionerna på Ytter- och Innerhuv (länk ovan), och fick svaret att diametern var 45mm**. Min tanke var helt sonika att ta bort spridarplattan på koppbrännaren i mitt Nova och lägga inner- och ytterhuven dikt an mot brännarkoppens insida. Tyvärr är då 45mm för stort.
Vill man försöka tillverka en egen hatt finns en bra genomskärningsbild här:
http://www.bluewaterstove.com/Bluew...n/BernieDawg_Silent_Caps/Pages/Minicap.html#4
Detta är en tidig modell från BernieDawg, och man kan se den lilla pyramiden i toppen som enligt hörsägen (och sund logik) ska förenkla gasernas väg avsevärt. Då det är turbulens som skapar oljud är detta något att tänka på vid ett eventuellt hemmabygge. På bilder av nyare modeller på samma hemsida kan man se betydligt rundare former.
Om vikten inte är ett problem kan man med lätthet svarva denna i en tvådelad modell. Ytterhuv (yttre vägg med hål, samt den lilla pyramiden) samt innerhuv (resten). Nackdelen med detta är att de små hålrummen (anm.
hålrummet) istället blir solida, vilket ökar vikten.
Om man fäster de två delarna genom att spänna ner dem mot brännarkoppen med två korslagda ståltrådar behöver man inte heller löda ihop delarna (lödning i sig kan nog vara svårt om man inte är duktigt på det, då det blir höga temperaturer i brännaren).
Spridarplattan som sitter i brännarkoppen ska naturligtvis bort innan montering.
Gör man en tredelad modell (svarva ut hålrummet och lägg till en tunn bricka med centrumhål underst) kan man även med svarv skapa detta hålrum. Ingen lödning här heller.
För att göra hålen i ytterhuven snyggt kan man skriva ut en stencil med ett färdigt rutnät. Tejpa fast på ytterhuven och slå märken med en syl.
Angående material har jag luskat reda på att koppar och mässing (speciellt koppar) har en ganska kort livslängd som hattbrännare. Hålen i ytterhuven blir tydligen större och större. Stål är att föredra.
Summa summarum. Har man en svarv och tummen någorlunda sidoförskjuten gör man detta tämligen snabbt. Funktionen är beprövad och resultatet blir tystare. Vissa hävdar till och med att de fått bättre bränsleekonomi och effekt med BernieDawgs huvar. Hur sant det är låter jag vara osagt, men man verkar i alla fall inte riskera att försämra köket.
**Kan tyvärr inte hitta mailet, men kring 45mm.