Åttan med "yosemite" avslut

Olika varianter på pålstek och åttan diskuterades i denhär tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68356

I tråden nämns att åttan med avslut genom nedre öglan har påtagligt lägre styrka än vanliga åttan. Jag blev nyfiken och testade lite hemma. Blev faktiskt lite förskräckt. Tvärbelastning i loopen får åttan med alternativa avslutet att prydligt knyta upp sig själv. Spelade in ett litet videoklipp hemma i soffan:
http://www.youtube.com/watch?v=-6pi9y8RRwE

Om knuten är hårdare åtdragen krävs det mer "övertalning" att få knyten att knyta upp sig, men det är definitivt inte omöjligt. Om man även har rak belastning i knuten, rätt håll så att säga, så tror jag det krävs avsevärt mer för att få knuten att knyta upp sig. Oavsett känns det inte som vettig teknik om man vill kunna använda loopen för tvärbelastning.

Synpunkter?

Ska erkänna att jag dragit tillbaka repänden så några ggr, kan inte minnas om jag tvärbelastat öglan, men jag håller det för troligt.. Jag blev lite förskräckt.
 
Visar exakt det som redan rekommenderas, dvs om man gör ett "Yos-avslut", så skall man inte använda loopen för att koppla in en broms som man kan göra på en "vanlig" åtta (det visar du ju ganska klart genom din video), men som knut så skall det inte vara några problem.

/C
 
Var rekommenderas det?

Tvivlar inte för ett ögonblick att "det rekommenderas", frågan är bara var, för jag vågar nog påstå att vi nog är ganska många som missat det. Responserna på den andra tråden jag länkade till pekar även i den riktningen. Varianten verkar rent allmänt okänd. Jag letade även efter en varning i klätterförbundets artiklar om inknytning m m , och fann endast detta:

http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/tekniker/inknytning_2009_v2_datum.pdf

Dvs det alternativa avslutet rekommenderas i den löpande texten. Alltså raka motsatsen till en varning. Risken vid tvärbelastning nämns inte, vilket jag tycker är lite olyckligt. Att pålsteken har vissa risker och begränsningar nämns däremot helt korrekt. (..och nej, jag inser mkt väl att allt inte kan tas upp i ett grundläggande dokument, men ändå)

Tycker jag har resonerat med hyggligt många erfarna klättrare om den här inknytningsvarianten, men fram tills tråden jag länkade till har ingen verkat vara medveten om risken.
 
Att åttan inte ska användas för tvärbelastning tror jag är känt?
Dvs åttan även utan nedträdd ände.

Det var faktiskt en av de få saker som var en aha-upplevelse på den enda kurs jag gått, och vi drog då i en knut så den vrängdes. Jag vet däremot inte hur mycket sämre den verkligen blir av den speciella avslutningen, men jag skulle aldrig tvärbelasta en åtta som är så dåligt åtdragen som i filmsnutten. Jag skulle nog undvika att tvärbelasta den även om den är mer åtdragen.
Jag brukar inte vara jättenoga med att samsa knopen (har dock bättrat mig på senare tid), men jag drar alltid åt den någorlunda i alla fall.
 
Att åttan inte ska användas för tvärbelastning tror jag är känt?
Dvs åttan även utan nedträdd ände.

Det var faktiskt en av de få saker som var en aha-upplevelse på den enda kurs jag gått, och vi drog då i en knut så den vrängdes. Jag vet däremot inte hur mycket sämre den verkligen blir av den speciella avslutningen, men jag skulle aldrig tvärbelasta en åtta som är så dåligt åtdragen som i filmsnutten. Jag skulle nog undvika att tvärbelasta den även om den är mer åtdragen.
Jag brukar inte vara jättenoga med att samsa knopen (har dock bättrat mig på senare tid), men jag drar alltid åt den någorlunda i alla fall.

Det är som jag ser det två mycket avgörande skillnader mellan att vränga vanliga åttan och åttan med yosemite-avslut:

1. Yosemitevarianten är oerhört mkt lättare att vränga än vanliga åttan! (stor skillnad)
2. När du vränger yosemitevarianten så knyter man upp knuten!! När du vränger vanliga åttan får du en ny åtta fast den har vandrat en bit.

Prova själva! Det är helt uppenbart. Nu har jag visserligen försnillat mitt gamla exemplar av Callebergs bok, men jag vill minnas att det finns en bild o text där med repromsen och ankarinfästningen är samlad i reploopen? Dvs med tvärdrag i loopen för att inte skapa ogynsamma drag i selen. (lite osäker med minnet där, rätta mig om jag tar miste)
 
Sedan ett tag tillbaka via UIAGM/IVBV/IFMGA Technical Commission information och klätterförbundet borde nog veta om det också, kanske man inte ännu hunnit med att få ut den informationen?

Ligger det tillgängligt på nätet nånstans? (Letade lite hastigt, men fann inget)
 
Prova själva! Det är helt uppenbart. Nu har jag visserligen försnillat mitt gamla exemplar av Callebergs bok, men jag vill minnas att det finns en bild o text där med repromsen och ankarinfästningen är samlad i reploopen? Dvs med tvärdrag i loopen för att inte skapa ogynsamma drag i selen. (lite osäker med minnet där, rätta mig om jag tar miste)

Jag ska kika i boken. Lustigt, det var nämnde författare som på min kurs visade att åttan kunde vrängas. Så han var medveten om att åttan inte ska tvärbelastas hur som helst i alla fall.
Men det stämmer nog som du säger att den kanske då i första hand flyttar sig. Det är ju å andra sidan rätt illa med tanke på att repänden ofta är någorlunda nära knuten, och i den riktning som knuten flyttas...
 
Men det stämmer nog som du säger att den kanske då i första hand flyttar sig. Det är ju å andra sidan rätt illa med tanke på att repänden ofta är någorlunda nära knuten, och i den riktning som knuten flyttas...

Ja det är inte så bra. Däremot tror jag personligen att risken för att åttan kränger över i praktiken inte är jättestor. Inga fakta att backa upp det på annat än min magkänsla när jag vrider och bänder på knuten. Yosemite-avslutet är en heeeelt annan sak!

Dessutom (mina personliga reflektioner)
Om vanliga åttan flyttar sig så att repänden åker ur övre öglan i åttan så är det ta mig sjutton inte bra... men knuten har fortfarande en viss styrka och friktion kvar. Lite. Skräp, men bättre än inget.

Yosemite-avslutet kränger över väldigt enkelt och i samma ögonblick som den gjort det har den skit o inget kvar i styrka. Nada.

PS. Har under kvällen suttit och försökt kränga över vanliga åttan med handkraft på samma sätt som med yosemite-avslutet, har inte lyckats än... däremot syns det att möjligen skulle kunna hända. Skillnad är det iallfall.DS
 
Lustigt. Det kanske beror på vad man tar för rep, men jag har nu vid försök lyckats vränga en vanlig åtta två gånger och en med tillbakaträdd ände, bara en gång. Och när jag vrängde runt den med specialavslutningen så knöt den inte upp sig alls.

I båda fallen verkar det svårt att vränga ytterligare ett varv.

Är det den här avslutningen du menar förresten?

http://climerware.com/f8x.shtml

Jag inser plötsligt att jag inte gör den på det sättet själv! Jag lägger inte sista svängen runt repet, utan bara rätt ned... Men inte heller när jag försöker vränga den enligt länken så knöt den upp sig. Mitt rep jag provar med är å andra sidan inte nytt och blankt.

Edit: efter att ha kollat din filmsnutt ser jag att jag gör avslutningen så som du gör på filmen. (Men jag noterar att din repände är ganska kort i kombination med en icke åtdragen knut.)
 
Kul film! Tack!

Pålstek utan fiskarknopsbackup är ju också helt livsfarlig för drag "åt fel håll".

Jag gillar inte när folk säkrar genom replopen istället för öglan i selen, och gillar att citera wild countrys (eller var det DMMs?) seldesigner: "The belay loop is the strongest piece of equipment you own and it is called the f***ing belay-loop because it's where you f***ing belay from..."
 
Jag gillar inte när folk säkrar genom replopen istället för öglan i selen, och gillar att citera wild countrys (eller var det DMMs?) seldesigner: "The belay loop is the strongest piece of equipment you own and it is called the f***ing belay-loop because it's where you f***ing belay from..."

Nej, det verkar ju åtminståne ligga lite i det.

Fast samtidigt.. det beror ju på förutsättningarna.. Finns ju inga enkla sanningar för hur ett tradankare ska se ut. Hur är det förresten med Callebergs bok, går ju inte bortse från bokens status, visst finns det en bild på det förfarandet där? Någon som inte försnillat sin bok lovade kolla, hur gick det Mezzner? :)

Om man bygger stand med repet med 2-3 eller fler förankringspunkter blir det rätt trångt i belayloopen om varje punkt plus repbromsen ska fästas där. Det känns ju inte så lyckat. Man ska ju kunna utföra själva säkringsarbetet smidigt o säkert oxo. Alla kriterier för ett rimligt säkert säkringssystem måste ju liksom uppfyllas.

Jag kommer ha det i åtanke och sträva efter andra lösningar än repöglan, men troligen kommer jag återvända till repöglan ibland när jag bedömer att det ändå är bästa lösningen. Så länge inte knuten utsätts för rak tvärbelastning tror jag inte risken för invertering är så stor, men den risken kommer jag vara mer medveten om i fortsättningen. Däremot kommer jag inte nyttja Yosemite-avslutet på åttan mer. Känns onödigt.

..Hm.. gav en del att fundera på inför sommarens trad-säsong...

Hoppas även nån i SKF´s säkerhetskommité läser detta (och UIAGM´s slutsatser) och bedömer behovet av rekomendationer och förtydliganden.

Någon som vet om det skett nån olycka/olyckor med åttor som öppnat sig vid säkring/standbygge i reploopen?
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg