enkelväggigt eller tvåv. ?

Halaj!

Varit på mc-semester i sommar. Hade med mig mitt North face rock 22. Ett tält med, som jag tycker en gedigen känsla, förutom de billiga pinnarna. Använt den några ggr (vättlefjäll, hyssnaleden mm.), men aldrig i regn. Men nu under semestern regnade det.

Alltså, detta med tvådelade tält:
det regnar under natten. På morgonen är ytterdelen blöt på utsidan, medan det övriga är någorlunda torrt. Så packar man in alltihop i påsen. Så ligger det och gottar sig under skumpandet under dagen. Så nästa kväll är ytterdelen blöt på utsidan. Och insidan. Och innertältet. Och golvet och, och … ähh, allt, allt är blött!

Ni som förespråkar tält med en ytter -och innerdel, hur handskas ni med detta?

Jag tänker att om man har ett single wall tält spelar det ingen roll hur mycket det regnar när man vare sig slår upp det eller tar ner det, eller hur det ligger i packningen vid färd, insidan kommer alltid att vara torr så länge gylfen är stängd.

Reflektioner? Funderingar?

//T

Tvådelade som man kan ta loss innertältet ifrån tror jag är grejen.

Kör själv hojsemester i juli - haha - v'ästkusten nu i sommras var ju en del regn.

Använder ett Jack Wolskin Tundra 2 för mc bruk och ibland vandring.

Regnar det när man skall iväg kopplar man loss innertältet där inne - packar det torrt - klär på sig
och går ut i missären och packar ned yttertältet separat.

Regnar det fortfarande på kvällen när det skall upp igen så upp me ytter först och sen in under med resten.

Tror på den religionen - ha separat absidgolv om du saknar det.
Sätter du upp tältet med absiden öppen mot den våta marken avdunstar det vatten , speciellt om det blir en solig dag så blir det massa kondens som stiger in och gör tältet fuktigt.

Torka av yttertältet inne och ute med veetexsvampsbiten. Packa innertältet i separat. Blåser det lufta yttertältet, är det solsken häng ytterduken så att den torkar. Måste du packa ytterduken fuktig, packa den då i separat vattentät förpackning utanpå packningen, så att du vid torkväder under dagen kan torka den. Men att du slipper blöta ner din torra packning. Den här modellen har fungerat för mig under mer än 40år så ego hoppas den passar även dig.
Footprint av byggplast eller mylarfilm brukar minska markkondensfukten i yttertältet.
Vattentäta packpåsar finns av flera olika fabrikat och storlekar. Mc-bodar, båtsportbutiker och friluftsbutiker liksom mailorderföretag har dem i sortimentet.
Turer i bruna länder har vanligtvis mindre dagg, kondens och regnproblem.

Halaj!

Mer:
Väl hemma tänkte jag att, nääe, nu skall jag ha ett bra tält, och jag är beredd att slanta upp rejält för att få det också. Men den här gången skall jag göra ordentlig research innan jag öppnar lädret. Intersport/Stadium? Näe. Femmans sport? Näe. Kanotcentrum? Näe.
Men på Fjällsport klampar jag in med mina grundkrav:
-enkelväggigt (för att slippa böket som troy garner och seaobserver pratar om)
-ha absid (för att kunna lämna blöta grejer där)
-kupolmodell (för att slippa bök med tältpinnar ifall det inte blåser)
De hade naturligtvis inget, men jag fick iaf. en post-itlapp med tips: Bibler och Marmot alpinist.

Ok, så jag går in på nätet och kollar lite reviews:
Bibler I-tent är på pricken det jag behöver. Reviews:
http://www.trailspace.com/gear/bibler/i-tent/
At first I was very impressed with the quality and thought everything was ok. After one rainy trip I suspected that the tent might leak (not condensation, that I did expect). Again last weekend I was out in 18 hours of heavy rain and the tent leaked badly, large pools of water in the corners.
I came home dried the tent and put it under the lawn sprinkler and it leaked again.

Marmot alpinist 2:
http://www.rei.com/product/747660/m...e932d7&cm_mmc=AL-_-8293-_-29497-_-Custom+Link
I live in Washington state where the possibility of a wet approach is very likely. Keeping that in mind I set this tent up all guy-lined out in my backyard for a three day rain event and slept in it. Every morning there were large pools of water in the tent. Gear was wet and in a winter situation down bags would have been compromised. The vestibule is very small and positioned so that any moisture on it will fall into the tent when getting in and out.

Alltså, vafanihelvete!!?? I-tent vet jag inte, men Marmot alpinist 2 kostar runt 5000 Kr!
Och uppfyller inte grundkrav nr 1: att utestänga väta!!??
Man kunde kanske acceptera det på farfars tid, med ryggåstält av bomullscanvas, men hallå, detta är 2011!
Ok, de kanske har tummat lite på vattentätheten till förmån för vikt? Näe! Marmot alpinist 2 väger 2,5 kg, lika mycket som rock 22, och då ju rock 22 typ dubbla tygmängden. Det ligger en gravad hund här!

//T

Lyssna på proffsena nu - du kan kosta på dig lite komfort med mcen.

Man slipper ju bära skiten - men försök hitta ett så lätt du kan ändå.

Roligare med en lättpackad mc än en med 30kg

När jag är ute och paddlar så förutsätter jag att det kommer att regna konstant så jag börjar med att sätta upp yttertältet, lägger in innertältet och så sätter jag upp det under tak. När jag packar så är liggunderlag och sovsäck kvar i innertältet, jag knäpper loss innertältet och viker tältbotten så all textil hamnar innerst, för att sen rulla ihop det hela och så ner i en vattentät säck. Yttertältet packas alltid separat då det ju nästan alltid är blött och skulle det skina upp är det ju lätt att dra ut bara yttertältet vid nån rast och slänga det över några buskar så det får torka.

Eftersom innertält, liggunderlag, sovsäck och kudde är en enhet som alltid måste vara torr och fungera ihop så har jag löst det såhär. Enkelt, funkis och snabbt att få en torr och bekväm sovplats.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg