OR Nighthaven

Jag har nu haft mitt OR Nighthaven ett tag och hunnit med ett par nätter. Jag lägger upp lite bilder och åsikter.

Tältet är stagande utan linor men kräver stavar istället för tältstänger. Fem pinnar behövs för att få det stående men totalt finns 10 ställen att sätta pinne på samt sex linfästen för den som önskar. Uppsättningen är enkel och ensam tar det ca 2 min att få det stående, lite beroende på förutsättningar runtom.

Ventilationen har hittills inte gjort mig besviken. Hela bakre väggen är mesh och denna kan regleras genom att man spänner ut den utanpåliggande väven (bild 2). Även mesh runt hela nederdelen av tältduken, något som gör genomströmningen god. Dörren har en stor meshdörr som fungerar som enda barriär vid fint väder. Även en liten ventilationslucka ovanför "absiden". Det går att ställa olika höjd med hjälp av stavarna, vilket kan vara praktiskt om man vill få ned profilen vid hård vind eller öka avståndet mellan mark och tältduk för maximal ventilation.

Nighthaven är insektsskyddat i och med det indragna golvet utefter kanten. Använder man dessutom tillhörande footprint så blir du än mer lämnad ifred. Jag har aldrig upplevt att det kommit in mygg under de få nätter jag sovit i det, trots att det utanför tältet fanns gott om dessa.

Lite specifikationer:

- Väger in på 1140 g på min köksvåg. Detta utan pinnar och golv. Golvet väger ytterligare ca 400 g.
- Gott om plats för två, massvis med plats för en. Total innerlängd 296 cm, höjd 106 cm, bredd 203 cm i fotände och 222 cm i huvudände. Dock är det svårt att ta vara på den sista platsen utefter duken då sovsäck lätt tar i. Dock inga problem att lägga utrustning här då denna ligger stilla under natten.
- Liten smidig packpåse i silnylon. Innan köpet så var en av nackdelarna man pratade om att det var så väldigt svårt att packa tältet i medföljande packpåse men jag har aldrig haft några problem med detta.
- Väven är en silikonlaminerad 40D nylon med en extra PU-beläggning. Denna ligger på 2000 mm. Golvet är en PU-belagd Taffeta på 5000 mm och fäster i duken mha 10 st snabbspännen. Det går att fästa bara delar av golvet och på så sätt skapa markyta för ex kök eller blöt utrustning. Är du ensam får du halva tältet som avställningsyta, vilket känns lyxigt.

Nu kommer detta tält att användas så frekvent det går under kommande månader och säkert kommer vissa åsikter att förändras en aning. Överlag är dock intrycket gott och jag kan inte se vad som skulle förändra detta drastiskt i dagsläget. Den enda nackdelen är att medföljande v-pinnar är väldigt klena och dessa kommer att bytas ut. Hittills har jag lånat pinnar från ett HB Nammatj 3 och dessa är klart tåligare.

Recension kommer då tältet fått mer tid i det fria:).

Bilagor

• P8060097.jpg
    P8060097.jpg
    67.2 KB · Visningar: 391
  • P8060115.jpg
    P8060115.jpg
    33.8 KB · Visningar: 424
  • P8060110.jpg
    P8060110.jpg
    31.4 KB · Visningar: 402
  • P8060122.jpg
    P8060122.jpg
    58.2 KB · Visningar: 388
  • P8060104.jpg
    P8060104.jpg
    40.3 KB · Visningar: 387

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg