Sielmmavaggi

Planerar en tur i närheten av Abisko i början/mitten av juli.
En etapp planerar vi att gå från Nallostugan till Tjäktjastugan genom Sielmmavaggi. Har läst både att det ska vara väldigt svårt att passera Sielmmavaggi och att det inte ska vara några problem alls... Nån med erfarenhet från den sträckan?

Tack på förhand!

"Väldigt svårt" är en överdrift, men det är bara sten större delen av vägen och i de brantaste partierna är stenarna dessutom lösa, så försiktighet anbefalles -- särskilt i regn. Vyerna torde dock vara svårslagna.

Se här för gammal tråd.

Kalas. Precis vad jag letade efter!
Får nog bli vädret som avgör, men man vill ju inte gärna gå samma väg tillbaka som vi kom från.
Har tänkt gå Abisko - Alesjaure - Vistas - Nallo - Tjäktja och sen Kungsleden tillbaka till Abisko.

avslutad210712

Gäst
Har gått både Nallo-Tjäktja och Tjäktja-Nallo och det lite svåra är det branta partiet vid sjön ovanför Nallo. Där är stenarna som sagt halvstora och halvlösa. Finns en led uppför som dock är rätt svår att följa. När jag gick åt andra håller såg jag att leden gick längre norrut än vad jag hade gått. I övrigt är det inga större problem och vid vackert väder är vyn bak mot Nallo värd varenda svettdroppe. Så se bakåt mer än en gång. Vid regnigt väder är stenarna småhala mest hela vägen

För övrigt samma tur som jag gick 2003 när jag återupptog fjällvandrandet.

Ser riktigt fint ut... fina bilder! Nu är det bara att hålla tummarna för att vädret blir bra också!
Men det kan man ju inte göra så mycket åt.

Tack för hjälpen!

Om du får Naturkompaniets tidning 365, så var det i precis nya numret som kom i min brevlåda idag, ett utdrag ur Claes Grundstens nya bok "Lappland min fjällvärld". Just om området kring Sielmmatjåkka.

"Väldigt svårt" är en överdrift. Men det är ingen helt enkel passage heller. I synnerhet inte om det är dåligt väder. Högst upp i passet finns det ganska otrevliga partier med stenar stora som friggebodar som ska passeras (möjligen finns det en bättre väg en den jag tog dock).

Tycker att Ingvar "Sonoloco" Nordin har gjort en ganska bra sammanfattning:

http://www.sonoloco.com/lapland2007/lapland2007f.html

Jag kan bara hålla med det som är skrivit förut, speciellt förrädiskt blir det om det regnar med alla
dessa hala stenar(och det finns det gott om). Jag gick den vägen i somras och jag fick regn när jag gick uppför Sielmmavaggi men tar man det bara lugnt och försiktigt så är det inga problem.
Det var min första fjällvandring, har tidigare bara gjort vandringar i samband med fiske, så det här var lite annorlunda än det jag gjort tidigare. Jag hade inte planerat att gå till Nallo utan det var tänkt att jag skulle gå över Tjäktja passet på min väg till Abisko så jag hade inte läst på om området, idag är jag glad att jag tog vägen förbi Nallostugan för det är ett härligt område.
Hoppas att ni får en fin tur i sommar.

Tomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg