Fjällslätter och fjällplatåer

Jag har sett lite bilder på kite-åkare (kanske det var du).
Är det inte lite knepigt att hinna se att det inte är några plötsliga hinder i ens väg när det går såpass fort?
Många gånger, särskilt på fjället, upplever jag att det svårt att bestämma avstånd pga snön samt att det kan vara lite svårt med konturer.

Vad kan vara bättre än alla frusna fjällsjöar?
Fruset hav. Bottenviken. Där finns större vidder än på fjällsjöarna och fjällslätterna. Europas största snövidd!
4484447471_9cd4a2dec7.jpg

Annars är fjällsjöarna mycket bra:
5252760776_9b44dd0647.jpg

Även lågfjällen, som t.ex. Långfjället/Grövelsjön är suveräna. Men fjällplatåerna har sin tjusning:
5252816634_63853c899f.jpg

5252209921_9e4082a462.jpg

Som sagt, finns det fler fjällslätter/fjällplatåer?

Är det inte lite knepigt att hinna se att det inte är några plötsliga hinder i ens väg när det går såpass fort? Många gånger, särskilt på fjället, upplever jag att det svårt att bestämma avstånd pga snön samt att det kan vara lite svårt med konturer.
I sådana förhållanden är det bra att segla lite långsammare. Man behöver inte åka fort om man inte vill. Som du ser på bilderna har jag två pulkor med mig. Då får man plats med mycket packning så man kan ha med sig kites i olika storlekar. Går det för fort är det bara att byta ner sig i storlek. Jag brukar även ha med mig en stor "fixed" kite (ej "depower") så att man kan segla även när man nästan inte känner någon vindpust nere på marken. Det är den som har två handtag på bilderna ovan. Här är en till bild på den.
5252174627_83751e801a.jpg

Härliga bilder! Verkar kul det där!
För att återgå till fjällplatåer som trådstartaren frågade om, då kanske Luohttolahko-platån i Sarek kan vara något. Den är nu inte alldeles platt precis, men vackrare område går knappast att finna enligt mig!

God tur!
Lars Östlin

Jag googlade fram några bilder på Luohttolahko och den platån ser verkligen härlig ut! Tack för tipset :)

Det behöver inte vara helt platt. Det är bara kul med lite kuperad terräng.

Fler tips?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg