Jag tänkte att vi för att få lite kött på benen kunde försöka att gemensamt göra en riskanalys för vandring (så den kan tillämpas på situationer som i tråden om hur tåligt tält man behöver).
Första steget i en riskanalys är att kategorisera sannolikhet och allvarlighet.
Jag har slängt ihop ett litet utkast, men det går att justera. Tanken är att kategorierna skall täcka "så stor del av spannet som behövs" och vara hyffsat linjära (då menar jag beskrivningen, numreringen är gjord som den är för att riskområdena sen ska få vettiga värden).
Sannolikhet, 5-gradig skala
1 Osannolik, förekommer mer sällan än en gång på 10 000 vandringsdagar
2 Sällsynt, förekommer en gång på 500 vandringsdagar
3 Ovanlig, förekommer en gång på 20 vandringsdagar (var tredje vandringsvecka)
5 Vanlig, förekommer ett par gånger per vandringsdag
8 Återkommande, förekommer fler än en gång per vandringsdag
Allvarlighet, 4-gradig skala
1 Låg, lindringt obehag (ex. myggbett, solsveda)
2 Medel, kraftigt obehag, lindring skada (ex. småsår, brännblåsa, stukning)
3 Allvarlig, allvarlig skada (ex. benbrott)
5 Mycket allvarlig, risk för död eller invaliditet
Som sagt var, det är ett första utkast, och det är bara några exempel inskrivna. Det är välkommet att spåna fram fler exempel på konsekvenser så vi ser om de går bra att gradera utifrån skalan ovan.
Sen när vi enats om en lämplig gradering så ska vi besluta om vilken risknivå som är acceptabel innan vi tar itu med riskvärderingen.
Första steget i en riskanalys är att kategorisera sannolikhet och allvarlighet.
Jag har slängt ihop ett litet utkast, men det går att justera. Tanken är att kategorierna skall täcka "så stor del av spannet som behövs" och vara hyffsat linjära (då menar jag beskrivningen, numreringen är gjord som den är för att riskområdena sen ska få vettiga värden).
Sannolikhet, 5-gradig skala
1 Osannolik, förekommer mer sällan än en gång på 10 000 vandringsdagar
2 Sällsynt, förekommer en gång på 500 vandringsdagar
3 Ovanlig, förekommer en gång på 20 vandringsdagar (var tredje vandringsvecka)
5 Vanlig, förekommer ett par gånger per vandringsdag
8 Återkommande, förekommer fler än en gång per vandringsdag
Allvarlighet, 4-gradig skala
1 Låg, lindringt obehag (ex. myggbett, solsveda)
2 Medel, kraftigt obehag, lindring skada (ex. småsår, brännblåsa, stukning)
3 Allvarlig, allvarlig skada (ex. benbrott)
5 Mycket allvarlig, risk för död eller invaliditet
Som sagt var, det är ett första utkast, och det är bara några exempel inskrivna. Det är välkommet att spåna fram fler exempel på konsekvenser så vi ser om de går bra att gradera utifrån skalan ovan.
Sen när vi enats om en lämplig gradering så ska vi besluta om vilken risknivå som är acceptabel innan vi tar itu med riskvärderingen.