Ankare med QuickDraws

Tjenna,

Vad tycker ni om att göra ett toppankare med bara två quickdraws vid de två firningsbultarna/ringbultar som brukar finnas på toppen av en sportled?

ok eller inte ok?

/F
 
Varför inte köra med två karbiner? En qd har fler "delar" som kan fela. Sen får du fördelen med låsningen på skruvkarbinerna som du inte får med två qd. Visst att du (förmodligen) vänder qd:na mot varandra men skruv är skruv.
 
Jag kör alltid jämviktat med slingor och karbiner då det känns bombsäkert, vilket inte QD gör tycker jag...
Men jag klättrar med några som nästan alltid gör ankare med QD.. de har lärt sig det av någon annan som har sagt att det är ok o.s.v...

Så därför tänkte jag kolla här vad ni tycker?
 
Jag gick för ett tag sen en ledkurs inomhus (rött kort). Där lärde man sig att sätta två QD's (grindarna utåt). Kanske är det därifrån dina vänner har lärt sig det.
Jag klättrar mest korta tradleder just nu och kör själv alltid slingor och jämviktat eller dylikt. Klättrar inte bultat ute än, men skulle nog kunna köra med 2 QD's på bultleder såsom inomhus. Skulle nog dock mest vara för smidighetens skull. Om jag leder själv så känner jag mig trygg med det. Men om det gällde en standplats eller så, så blir det skruvkarbiner och slingor.
 
Jämnvikta ankaret

Tja två quickisar i bultarna eller ringarna är i alla fall bättre än toppa direkt i bultarna/ringarna. Dock inte säkrare. Jag själv använder ibland två quickdraws i ankaret men inte för topprepsklättring utan bara för att bli nedfirad efter ha lett leden och klätterkompisen skall leda efter.
Använd 3 skruvkabiner och en 120 slinga så går det nästan lika fort och det är lätt att få ankaret jämnviktat.
 
Att fira sig ned på två QD är väl OK, men om jag väl gör ett topprepsankare, så sätter jag skruvisar i bultarna, slingor, och sen repet genom två skruvisar.

På topprepsankare är det ju inte hel ovanligt att t ex skruvgrindarna blir uppskruvade när de rör sig mot klippan. Så att ha dubbla karbiner för repet är väl inte helt fel.

Sen man man ju förstås sätta en vanlig karbin i ena bulten och nöja sig med det totalt, det krävs ju onekligen en hel del otur för att det inte ska räcka. Men jag gör inte så.
 
Jag tycker att två quickdraws är ett otyg som smugit sig in. Jag använder det själv på sportturer, när jag toppat ur och bara ska firas ner. Repet är belastat med kroppsvikt hela tiden, och ska sedan dras ner så att näste man kan leda. Ska jag däremot klättra på topprepet vill jag att ankaret dels ska vara jämviktat, dels ska vara riggat med skruvisar.

Detta är inte bara en bra idé, det är instruktörsnorm... (Jämför med "Gravity: its not just a good idea, its the law")
 
Tack för svaren,

Safety first! Jag skall ta ett snack med klättrarna, nerfirning ja visst men topprepa på QD tycker jag inte känns okej.

Japp som på bilden.
 
Hmm! Knepigt ämne detta!

Tycker det är en bra fråga som du tar upp Fredrik, men håller nog inte med i sak.

Riggningen av ett toppankare beror på många olika saker, personen som sätter det, möjligheterna som klippan erbjuder, ankarpunkterna etc.

Riggning med QD:s ser jag inte ha någon direkt fara så länge som dom är utjämnade och motsatta (och då speciellt vid dom karbiner som sitter runt repet. Att underkänna konstruktionen enbart på grund av att den inte är gjord med slingor och skruvkarbiner tycker jag inte håller.

Problematiken med att använda QD:s tycker jag ligger i att det kan vara svårt att utjämna om ankarbultarna sitter ojämt (vilket dom oftast gör),. (men belastningen på ett toprepp är i klättersammanhang ganska litet så det är inget jag skulle ligga sömnlös över.)

Ett ankare gjort med slingor och skruvkarbiner har sina nackdelar med. Tiden det tar att sätta är längre, skruvkarbiner kan teoretiskt sätt skruva upp sig, utjämningen är sällan 100%. (Det finns givetvis mer eller mindre bra sätt att utjämna och positionera ankaret.) Risken med slingor är att dom kan röra sig mer än QD:s och skulle kunna leda till attt karbinerna skruvar upp sig (aldrig sett dettta men har hört det som risk en del gånger)
Att "Skruv är alltid skruv" tycker jag är ett svagt argument och långt mycket farligare tänkande.

Personligen skulle jag säga att det är kompetensen av personen som bygger ankaret som är det viktigaste. Förståelse om vad som bör/kan göras i vilka situationer skulle jag säga är mer viktigt än om ankaret byggs med slingor eller QD:s.

Anledningan att sätta QD:s istället för att bygga ett ankare med slingor skulle jag beteckna som tidsbesparande. Frågan är om 2 QD:s istället för slingor försämrar säkerheten i någon väsentlig utsträckning?

Enligt NASA tester så är två karbiner betydligt säkrare än en men tre enbart marginellt bättre än två och fyra karbiner är obetyligt säkrare än tre. Så i allt väsentligt så räcker två.

Åter till frågan om två skruvkrabiner är säkrare än två (motstsllda) karbiner. Jag skulle säga ja, med anledningen av att även om båda skruvkarbinerna skulle skruva upp sig så skulle dom ändå ha samma funktion som vanliga karbiner. Men i doktrin kan en skruvkarbin mig vetandes ersättass mot två motställda karbiner med samma effekt. Andra faktorer som skulle kunna vägas in är att för korta QD:s i ankarpunkter en bit ifrån varandra skulle kunna ge en för hög vinkel. (men belastningen vid TP gör nog detta i allt relevant obetydligt)

Urklippning av repet ut motställda QD:s ser jag som mycket otroligt (Ungefär lika troligt att en ekorre skulle komma nerhoppandes från en gran och skruva upp skruvkrabinerna) och om en ankarpunkt skulle faljera så fungerar utjämnade QD:s lika bra som slingor. Att dom skulle brytas av förefaller också smått otroligt. (Detta skulle i så fall inte båda gott för säkerheten vid ledning)

Jag kan inte heller hitta något i SKF:s skadestatistik om att användandet av motställda, utjämnade QD:s vid sportklättringsankare skulle ha föranlett några tillbud eller incidenter under dom senaste tio åren.

Av detta skulle jag dra slutsatsen att det är i dom flesta fallen säkrare att bygga ett ankare med slingor och skruvkrabiner, men att använda QD:s inte förminskar säkerheten nämnvärt om personer som sätter det vet vad han gör. Personligen anser jag att situationen vid ankaret får avgöra och jag tror att diskussionen kommer mest ur en känslomässig vinkel mer än en saklig. Personligen kör jag gärna på båda versonerna av ankare så länge jag litar på personen som byggt dom. (annars leder jag heldre upp själv)

Vill man uppleva klättring helt säkert kan jag rekomendera ett antal bra klätterfilmer som kan avnjutas hemma i soffan! ;)

//Joakim (Puckot som sätter toppankare med QD:s)
 
Ett tillägg!

Skulle vid användning av slinga rekomendera denna. (Tror att det var den som nämdes i något inlägg innan)

Slinga (120cm brukar funka bra) som fästs i ena bulten i ankaret med ett lärkhuvud (alt skruvkarbin), sedan fästs i den andra ankarpunkten med en skruvkarbin. Slingan samlas och en överhandsknop slås som genererar en utjämnad del där två motsatta skruvkarbiner fästs. Bra utjämnad lösning tycker jag. Nackdel kan vara att överhandsknopen kan sätta sig väldigt bra när man ska ta isär ankaret sen, man borde kunna använda en dubbelåtta som är lättare att få upp, men det kräver mer slinga för att göra med.

P.s Rådfråga alltid en utbildad instruktör om du är osäker på någon teknik.d.s
 

Bilagor

  • anchor.jpg
    anchor.jpg
    12 KB · Visningar: 2,053

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg