Beach 2010

Tänkte kolla om det är några andra som arbetar med vikten i vår?

Jag tänkte börja idag, lite senare än vanligt men men, sommaren är lång, eller egentligen inte.

Det metod jag använder baseras på kcal in - kcal ut = minusnetto. Kan tilläggas att det gör alla metoder..

För att uppnå minusnetto så använder jag en variant av viktväktarnas poängsystem för att räkna kcal.

Förutom att jag äter "bättre" försöker jag minska kraftigt på sk tomma kcal och träna varje dag så mycket som möjligt.

Min vikt i år är större än normalt efter vintern och jag har ruskigt svårt att komma igång så jag hoppas denna tråd pushar igång en.

Tråden är öppen för alla som arbetar med vikten och det är tänkt att man redovisar lite vad man gjort rent praktiskt och uppdaterar det regelbundet, dagsvis, veckovis etc.

Startvikt 90,9 kg. Har ingen målvikt men skall ned till min normalvikt på ca 80 kg initialt.
 
För att uppnå minusnetto så använder jag en variant av viktväktarnas poängsystem för att räkna kcal.

Förutom att jag äter "bättre" försöker jag minska kraftigt på sk tomma kcal och träna varje dag så mycket som möjligt.
Gör det enkelt för dig. Jag kan inte riktigt se poängen med att räkna kalorier, man vet ju ändå vad man bör och inte bör äta (jag förutsätter att du vet ungefär hur mycket kalorier olika livsmedel/annat man stoppar i sig innehåller). Eller, visst kan jag se poängen men det låter rätt tråkigt och tidsödande i långa loppet. Om du skall träna mycket och dessutom räkna kalorier så finns risken att det blir en så stor del av ditt liv att du tröttnar/hoppar över med förfärande regelbundenhet.

Jag tror det räcker bra om du hoppar över de "tomma" kalorierna och tränar. Har du inget bestämt slutdatum kommer du ner till en bra vikt mer eller mindre automatiskt. Och skulle inget hända är det bara att identifiera problemet - äter jag fel/för mycket eller tränar jag för lite? Det beror ju på det ena eller andra och båda går att justera över tiden.

Jag förutsätter att du inte har något bestämt datum du skall väga 80 kg. Om du har det får du nog räkna på saken och göra som du tänkt, räkna kalorier och allt.

Själv arbetar jag inte direkt med vikten men ska gå ner ca 4-5 kg. Det kommer att ta sju, åtta månader.

Mina enda praktiska råd är att vara noga med träningen och att hålla koll på vad man dricker. Har man inte järnkoll på träningen så blir det lätt betydligt mindre än man tror. Ambitionen träna fem dagar i veckan blir lätt tre dagar istället. Det man hoppar över idag gör man på lördag istället - not! Dryck är en stor kalorikälla. Strunta i alla söta drycker, läsk, juice etc. Öl klarar man sig bra utan också, alkohol är energitätt.

Lycka till och tänk på att flickorna längtar efter den prins som döljer sig i bolles grodlekamen, den riktige grodanbolle :)
 
noob

Tomma kcal är ett samlingbegrepp för tex söta drycker.

Angående kcalräkningen så har du rätt att det är tjatigt. Jag har försökt utan det tidigare så jag vet att jag måste göra det. Det är nog exakt samma princip som när det gäller din träning. Går man enligt viktväktarnas poöngsystem så är det dessutom inte tidsödande. Man har det mesta i huvet och höftar bara.
 
spontana tips:

*mat- och träningsdagbok
*planerad ätardag
*realistiska mätbara mål (hellre måttband än våg)
*bättre träna en halvtimma om dagen än två timma på lördag

Vill du ha konkretare input får du ha konkretare frågeställning.
 
Dieten har börjat bra förutom att jag varit tvungen att tömma kylen på onyttiga saker som precis resulterade i en halv pizza (tidigare fryst) till frukost. Jag hade tre pizzor så är ganska trött på det nu.

Jag har känt mig småförkylld sedan i lördags men har i alla fall tränat 2 h. Skiten bryter väl ut när som helst så jag fortsätter nog lugnt så här i början.

Normalt brukar jag väga mig en gång i veckan, på måndagen mer bestämmt, men gjorde ett undantag idag och vågen visade på 90,2 kg. Jag tror att jag skall väga mig på lördagarna nu istället då det håller en borta ifrån sk ätardagar på helgerna vilka bara förstör mycket av det som uppnåtts i veckan.
 
Dieten har börjat bra förutom att jag varit tvungen att tömma kylen på onyttiga saker som precis resulterade i en halv pizza (tidigare fryst) till frukost.
Det var snålt gjort. Du borde kastat den otäcka pizzan :)

Två timmar träning är bra men var försiktig om du inte är frisk. Feber och träning är en mycket dålig kombination. Har du tänkt gå ner de tio kilona fram till sommaren eller får det ta den tid det tar? Det är lite oklart på den punkten, samtidigt avgörande för hur du går tillväga.

Räknar du matpoäng så kan du lika gärna räkna träningspoäng också, eller kalorier förbrukade under träning. Det blir rätt mycket om du tränar uppåt en timme om dagen.
 
Tallriksmodellen är utmärkt men om du skall nöja dig med ca 1800 Kcal/dygn så är ett av de enklaste tricken att äta normalt på deserttallriken i stället. Då ser inte portionerna fullt så pyttiga ut.......
Du har en komfortabel startvikt bolle, det finns många, många som börjar minst 10 kg högre upp.....
Bokföring, våg för maten och ät sakta samt tugga väl så varar den lilla njutningen längre......Att enbart träna bort vikten tar många många månader....
Infektioner och solning respektive träning är en obra mix.
Go tur!
 
Att enbart träna bort vikten tar många många månader....
Det behöver det inte göra. Ligger man stabilt på en viss vikt och tränar mer än man gjort tidigare utan att äta mer så går man ner i vikt. Man ändrar vikten genom att antingen spendera mer energi eller inta mindre energi. Högintensiv träning är jobbigt om man ligger på kaloriunderskott. Det går bra ett tag men är slitsamt över tid och känns inte helt sunt i kroppen. Ger snabbt resultat, givet tillräckligt energiunderskott så klart.
 
sen handlar det ju om träningskvalitet och träningskvantitet. ligger man och småfiser med maskiner på ett gym behöver man inte få något resultat alls. Kör man crossfit 3 timmar om dagen kommer kilona rasa från kroppen.
 
Atkins variant har funkat himla bra för mig, eller rättare sagt en låg kolhydrat diet, och med en del träning (10km/dag, 6 dar i veckan) samtidigt så försvann det 10 kilo på ett par veckor.

Hälsosamt, nja men snabbt! Inget att rekommendera under nån längre period men som en kickstart så funkar det.

Efter denna initiala period så måste man börja äta mer normalt igen, annars så lär kroppen säga ifrån.

Du kan hitta massor om Atkins på Atkins.com, men det finns inget behov av att använda deras produkter, det är bara att köra kött och grönt.
 
sen handlar det ju om träningskvalitet och träningskvantitet. ligger man och småfiser med maskiner på ett gym behöver man inte få något resultat alls. Kör man crossfit 3 timmar om dagen kommer kilona rasa från kroppen.
Så sant, så sant. Men det är nog ändå bättre att småfisa på gymmet än i TV-soffan. Det är inte ohälsosamt att köra lugnt på ett gym, även om det ser konstigt ut med alla gymbesökare som inte svettas alls. Folk har olika ambitionsnivå och det bör finnas plats på gymmet även för dem som bara vill anstränga sig lite. All rörelse är bättre än ingen rörelse.

En kalkylator för energiförbrukning http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html

Tolka inte för bokstavligt. Den ger en hum om vad man gör av med.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4623 Motivationstävling 2010? Träning och hälsa 1

Liknande trådar