• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Smartphone

Jag tänkte köpa mig en sk smartphone för att enklare kunna surfa när jag inte har tillgång till dator.

Nu är det svåra att bestämma vilken. Jag har i princip nästan ingen koll på marknaden och vet väl egentligen inte riktigt vad jag vill ha.

Några önskemål dock:
- Enkel att surfa med.
- Bra zoom funktioner för displayen så att det är enkelt att navigera.
- Funka bra ihop med Ubuntu.
- Någorlunda rimlig batteritid.
- Gärna GPS funktion.
 
Vilken budget har du?

Om du kan sträcka dig upp till ca 4500 så rekommenderar jag MYCKET varmt HTC Desire som släpptes i förra veckan. Kör Google Android som operativsystem och funkar klockrent mot alla Googles tjänster (som jag gissar du inte är främmande emot om du kör Ubuntu).
 
X10

Jag tror inte du blir missnöjd med en SonyEricsson X10 heller. Prislapp, dryga 5 tusen idag.
KOlla på prisjakt eller annan prisjämförelsesajt.

Själv vill jag har tangentbord och väntar på X10 mini pro.

Ska du surfa så glöm inte att ha abbonemang därefter.

/Patrik, som dock är något jävig då jag är anställd på ett av de två företag som äger 50% av SonyEricsson
 
Iphone är Iphone.. själv väljer jag annat av olika orsaker, android 2,1 är trevligt med bra hårdvara som HTC Desire
 
Vad gäller budget har jag inte funderat så mkt, jag har så dålig koll att jag inte kan uppskatta vad som är rimligt, så på ett sett är väl budgeten oändligt stor.

Hade tänkt köpa telefonen utomlands (Peking) om jag på det sättet lyckas komma ner lite i pris.

HTC desire har jag hört talas om, dags att kolla närmare på den tror jag.

Jag är så trött på min sonyericsson telefon att jag av den anledningen är skeptisk till X10:an. (trots att jag, precis som tango, kan sägas vara jävig).
 
jag skall nog köpa en x10, den har fått stående ovationer på prisjakt

fördelen är en större skärm samt bättre kamera, man kan även filma i hd upplösning, den anpassar webben automatisk så man slipper zooma
 
Hej Hanna!

Själv använder jag en htc hero som jag tycker är helt ok, men ja, finns ju nyare och snabbare nu. Lite dålig batteritid ifall man har för många funktioner igång dock. Saknar dock lite att ha ett tangentbord, men vet inte vad det finns för bra modeller ifall man vill ha det?

Ifall du vill ha kontakter, mail och kalender kopplat till googles prylar så funkar det mesta ganska magiskt med android iaf.
 
X10 var häftig när den annonserad (hösten 2009) men sedan tog det evigheter för SE att få ut den så den han bli "gammal". Det som talar emot X10 är gammal Android och sämre skärm än Desire. AMOLED gör stor skillnad tycker i alla fall jag.

Ska du köpa telefon i Peking så ska du nog se upp så att du verkligen får de du köper. Det finns MASSOR med kopior som kör diverse mystiska OS.
 
Peking är en storstad och alla västerländska märken finns representerade, man får vara urbota dum om man ska luras på en I68 motsv.

Jag, letar precis som hanna, efter en smartphone men i prisklass skitbillig. Finns det något där? Enda kraven är web, sociala nätverk, gps samt att den inte laggar, har haft en samsung, men pallar inte med lagget vid varje tangenttryckning! Funkar den med linux är det ett stort jäkla plus. Fedora helst.
 
Peking är en storstad och alla västerländska märken finns representerade, man får vara urbota dum om man ska luras på en I68 motsv.

Jag, letar precis som hanna, efter en smartphone men i prisklass skitbillig. Finns det något där? Enda kraven är web, sociala nätverk, gps samt att den inte laggar, har haft en samsung, men pallar inte med lagget vid varje tangenttryckning! Funkar den med linux är det ett stort jäkla plus. Fedora helst.

Vi har nog ungefär samma krav, fast kanske inte samma uppfattning om vad man behöver betala för det. Säg till när du bestämt dig för vad du ska ha, så kan jag kanske följa ditt exempel :)

Imorn ska jag titta närmare på HTC Desire för att se om den är nåt att ha.
 
Jag är iphoneägare sedan några månader tillbaka och är helt klart nöjd (mac användare också, det ger en del synergieffekter).

Dock skulle jag nog köpa en HTC legend (fräst ur ett stycke aluminum) om jag köpt en ny telefon idag. Jag valde mellan HTC hero och iPhone 3GS och valet föll på iphonen för att den var snabbare och laggade inte som HTC hero gjorde titt som tätt. Legend är Heros efterföljare med snabbare processor och lyxigare förpackning. Verkar prisvärd Tror man kan säga att Desire är legends storebror med lite fetare skärm och ännu snabbare processor.

Nackdelen med smartphones är ju batteritiden. Jag laddar min iphone var och varannan dag, men då kör jag spotify 2-3 timmar per dag och surfar en del också. Det suger musten ur batteriet.

Android har ju grym potential, men just nu känns det som iphone har mycket bättre utbud av apps.

/Erik
 
Jag är iphoneägare sedan några månader tillbaka och är helt klart nöjd (mac användare också, det ger en del synergieffekter).

Dock skulle jag nog köpa en HTC legend (fräst ur ett stycke aluminum) om jag köpt en ny telefon idag.

Aluminiumhöljet känns förstås bra och ser lite häftigt ut, men när jag själv valde mellan HTC Legend och HTC Desire valde jag bort Legenden för just aluminiumhöljet. Varför? Inne i mobilen sitter det antenner för fyra olika radiosystem (mobiltelefoni, wifi, bluetooth, GPS --- FM-radion använder hörlurssladden som antenn) och att bygga in sådant i ett metallskal är inte bra. Jag tror alltså att Legenden kan få sämre radioförbindelse just p.g.a. metallhöljet - så för mig blev det en HTC Desire, för den har ett plasthölje som är genomskinligt för radiovågor (samt även av några andra skäl också förstås).

Android har ju grym potential, men just nu känns det som iphone har mycket bättre utbud av apps.

Å andra sidan, om man vill skriva egna appar för Iphone måste man göra det på en Mac, eftersom Apple inte tillhandahåller utvecklingsverktyg för någon annan plattform. Inget problem för dig som redan har Mac, men för mig skulle det innebära inköp av en ny dator bara för detta. Utvecklingsmiljöer för Android finns däremot för både Mac, Windows och Linux, så där kan även den som inte har Mac skriva egna appar på den dator man redan har.

Sedan kan man inte se flash-animationer på en Iphone, inte för att det inte går utan för att Steve Jobs inte tycker man ska kunna göra det. Och Iphone-appar kan bara distribueras genom Apple's appstore. Jo, man kan "jailbreaka" sin Iphone så man kan komma runt denna spärr, men gör man det gäller inte garantin längre. På en Android-lur finns inte dessa begränsningar. Man får en varning om man installerar en app som inte kommer från Android Market, men sedan kan man bestämma själv om man vill installera appen eller inte. Och Android-lurar har redan från början flash i sin webbläsare.