Tätldesign

Eftersom det inte finns nåt tält där ute som är exakt så som jag vill ha det så har jag börjat spåna på en egen :). Mina krav:

-Skall enkelt rymma två personer och packning
-Lätt
-enkelväv men med goda möjligheter till ventilation
-stormsäkert
-lätt att sätta upp i vind

Utgångspunkten är väl egentligen Rainbow Two (Tarptent.com) Lunar Duo (Six Moon designs) som båda har sina för- och nackdelar, med inlånade detaljer från Hilleberg (bågupphängning).

Nackdelen med DR i jämförelse med LD är att den har så sluttande inneväggar (lite plats), men den verkar dock vara mer vindstabil.

Jag skulle vilja kombinera dessa två tält i följande design (se översiktsbild nedan - formen på taket fick jag konstruera av massor av trianglar men ignorera alla linjer i taket).:

-en mittbåge (som DR)
-använder krokar för att fästa tältduken i bågen (som Hillebergs kupoltält)
-använder två vandringsstavar med korta böjda stavar på sidorna som håller upp tälttaket (som LD)
-två ingångar med rymliga absider (som LD)
-innetält i myggnät som i DR (syns inte i bilden).
-maxhöjd 115 cm
-bredd på 'innetältet' 140 cm
-längd 250 cm
-möjlighet att kombinera med ytterligare en båge (+260g) för självstående konstruktion och högre vindstabilitet.

Har massor med ideer om ventilationslösningar men det tar vi nån annan gång.

Skulle tippa på en vikt runt 1.5 kg. (LD + en lämplig båge väger tillsammans ca 1450g)

Vad tror ni??

Vem vill sy detta åt mig i Kerlon 1200? ;-)

/Petri

Bilagor

• TÄLT1.jpg
    TÄLT1.jpg
    48.1 KB · Visningar: 505
Senast ändrad:
Tarptent moment

Det du vill göra är redan gjort. Under kilot och mycket funktionellt. Inte så dyrt heller. Köp ett Tarptent Moment.

Du vet att man kan använda vandringsstavarna för att stödja upp "taket" på ett DR va? Detta gör tältet riktigt stabilt för vind (även om vinden skulle ändra riktning) Så det du letar efter är ett DR fast aningen större? Scarp 2?

Stormsäkert...
Den stången måste vara ordentligt dimensionerad så att den håller, det är ju bara den som håller uppe hela kittet...

Staglinor med gummi eller annan fjädrande dämpning, intällbart hur långt det ska tänja, hjälper till att minska belastningen på sömmarna vid linfästena, en finess som inte ens Hilleberg har...men deras sömmar kanske aldrig kan gå sönder vid fästena hur hård belastning det än blir...
Men det ska vara gjort så att om dämpningen pajar så ska tältet ändå fortfarande vara förankrat.

(Förtöjningar av båtar tex. har dämpning för att slippa ryck som sliter sönder fästen på båten.)

Du vet att man kan använda vandringsstavarna för att stödja upp "taket" på ett DR va? Detta gör tältet riktigt stabilt för vind (även om vinden skulle ändra riktning) Så det du letar efter är ett DR fast aningen större? Scarp 2?

Det finns inga speciella fästen för detta och man riskerar att skada tyget och dessutom tar det inte bort de starkt sluttande väggarna

/Petri

Det finns inga speciella fästen för detta och man riskerar att skada tyget och dessutom tar det inte bort de starkt sluttande väggarna

/Petri

Det finns visst speciella fästen. Två "ringar" (kommer inte på det rätta ordet) längst ut på den tvärgående korta bågen. Dessa ringar är identiska med de där man fäster den långa längsgående bågen. Spetsen på vandringsstavarna går in i dessa, och skyddar tältduken.

Gå till Backpackgeartest.org och scrolla ner en bit så ser du vad jag menar.

Men visst, detta bidrar inte till större utrymme.

Det du vill göra är redan gjort. Under kilot och mycket funktionellt. Inte så dyrt heller. Köp ett Tarptent Moment.

Mitt första krav var 2-personers tält så moment går bort. Däremot har dom ju Scarp 2 som har ungefär liknande dimensioner, 1,5 kg med innertält, hade glömt bort den varianten (diskussionen på nätet verkade bara vara mellan DR och LD för att båda dessa är lite lättare). Har väl egentligen ingen realistisk ambition att bygga just detta tält, men gillar att klura på saker. Tror att min lösning skulle ge större innerutrymmen och möjligtvis bättre stabilitet (eftersom bågen är längre).

/Petri

Stormsäkert...
Den stången måste vara ordentligt dimensionerad så att den håller, det är ju bara den som håller uppe hela kittet...

Staglinor med gummi eller annan fjädrande dämpning, intällbart hur långt det ska tänja, hjälper till att minska belastningen på sömmarna vid linfästena, en finess som inte ens Hilleberg har...men deras sömmar kanske aldrig kan gå sönder vid fästena hur hård belastning det än blir...
Men det ska vara gjort så att om dämpningen pajar så ska tältet ändå fortfarande vara förankrat.

(Förtöjningar av båtar tex. har dämpning för att slippa ryck som sliter sönder fästen på båten.)

Denna konstruktion finns även i DR och den anses som stabil när det blåser. Sen hade jag ju tänkt att ha staglinor från mittstången (ungefär som i Hillebergs kupoltält) för att stabilisera de hela ännu mer, denna möjlighet finns inte i DR (tror jag)

Denna konstruktion finns även i DR och den anses som stabil när det blåser. Sen hade jag ju tänkt att ha staglinor från mittstången (ungefär som i Hillebergs kupoltält) för att stabilisera de hela ännu mer, denna möjlighet finns inte i DR (tror jag)

Ok, då är du rätt ute !
Sedan :
Sätta tältets vindtåligaste sida mot den värsta vinden.

Sedan tillkommer tekniken att vinkla linorna och tältpinnarna rätt, tältpinnarna får ju inte glömmas, de bör ju vara anpassade till underlagen som varierar under färden.

Något som sliter på väven o sömmarna är löst spända dukar, fladdrande absiddörrar etc, så det gäller att stänga till det vid ut o in spring i hårt väder.

Det var någon som sa att man ska titta på båtarnas skrov när man ska designa formen på vindtåliga tält och de är ju gjorda för att vattnet inte ska "bromsas upp". Men å andra sidan är je de gjorda för att vattnet ska strömma förbi från ETT håll, ett tält ska ju helst ha litet vindmotstånd från alla håll...

Fin design på det, bra utrymme.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg