Eftersom det inte finns nåt tält där ute som är exakt så som jag vill ha det så har jag börjat spåna på en egen . Mina krav:
-Skall enkelt rymma två personer och packning
-Lätt
-enkelväv men med goda möjligheter till ventilation
-stormsäkert
-lätt att sätta upp i vind
Utgångspunkten är väl egentligen Rainbow Two (Tarptent.com) Lunar Duo (Six Moon designs) som båda har sina för- och nackdelar, med inlånade detaljer från Hilleberg (bågupphängning).
Nackdelen med DR i jämförelse med LD är att den har så sluttande inneväggar (lite plats), men den verkar dock vara mer vindstabil.
Jag skulle vilja kombinera dessa två tält i följande design (se översiktsbild nedan - formen på taket fick jag konstruera av massor av trianglar men ignorera alla linjer i taket).:
-en mittbåge (som DR)
-använder krokar för att fästa tältduken i bågen (som Hillebergs kupoltält)
-använder två vandringsstavar med korta böjda stavar på sidorna som håller upp tälttaket (som LD)
-två ingångar med rymliga absider (som LD)
-innetält i myggnät som i DR (syns inte i bilden).
-maxhöjd 115 cm
-bredd på 'innetältet' 140 cm
-längd 250 cm
-möjlighet att kombinera med ytterligare en båge (+260g) för självstående konstruktion och högre vindstabilitet.
Har massor med ideer om ventilationslösningar men det tar vi nån annan gång.
Skulle tippa på en vikt runt 1.5 kg. (LD + en lämplig båge väger tillsammans ca 1450g)
Vad tror ni??
Vem vill sy detta åt mig i Kerlon 1200? ;-)
/Petri
-Skall enkelt rymma två personer och packning
-Lätt
-enkelväv men med goda möjligheter till ventilation
-stormsäkert
-lätt att sätta upp i vind
Utgångspunkten är väl egentligen Rainbow Two (Tarptent.com) Lunar Duo (Six Moon designs) som båda har sina för- och nackdelar, med inlånade detaljer från Hilleberg (bågupphängning).
Nackdelen med DR i jämförelse med LD är att den har så sluttande inneväggar (lite plats), men den verkar dock vara mer vindstabil.
Jag skulle vilja kombinera dessa två tält i följande design (se översiktsbild nedan - formen på taket fick jag konstruera av massor av trianglar men ignorera alla linjer i taket).:
-en mittbåge (som DR)
-använder krokar för att fästa tältduken i bågen (som Hillebergs kupoltält)
-använder två vandringsstavar med korta böjda stavar på sidorna som håller upp tälttaket (som LD)
-två ingångar med rymliga absider (som LD)
-innetält i myggnät som i DR (syns inte i bilden).
-maxhöjd 115 cm
-bredd på 'innetältet' 140 cm
-längd 250 cm
-möjlighet att kombinera med ytterligare en båge (+260g) för självstående konstruktion och högre vindstabilitet.
Har massor med ideer om ventilationslösningar men det tar vi nån annan gång.
Skulle tippa på en vikt runt 1.5 kg. (LD + en lämplig båge väger tillsammans ca 1450g)
Vad tror ni??
Vem vill sy detta åt mig i Kerlon 1200? ;-)
/Petri
Bilagor
Senast ändrad: