Fin tur i Sverige är Kebnekaises nordtopp via Halspasset. Svårigheten är själva halspasset och i slutet på passet upp på platån. Ner via östra leden.
Sarektjåkkås sydtopp rakt på från Mikkaglaciären, alltså inte från sidan som är det vanliga, är också rätt fin med svaklättring på för svenska fjällen rätt fast klippa.
I Alperna är Nollen på Mönch en riktig pärla för dig som gillar snö/is. Graderingen är AD, med ett kort krux att komma förbi Nollen (hängande glaciär). Leder du WI3 är det inga problem. Mäktig omgivning med Eiger och Jungfrau. Nedväg via normalleden på andra sidan bergen.
Centraltoppen på Breithorn rakt söderifrån gjorde jag med en total novis i somras. Fin is/snö klättring ett par hundra höjdmetrar. Typ 2-3 timmar eller nått och då ledde jag inte en meter. Travers till huvudtoppen och ner med folkmassan.
Pollux via sydvästväggen. Fin snö/is i behaglig lutning, typ 50 grader som värst. PD+, ner via normalleden (sydöstkammen) med firning och fasta rep.
Vill ni testa en nordvägg kan Brunegghorn vara ett alternativ. Kort och fin med enkel nedgång. Graderingen är TD, men jag upplevde det mer som AD+/D. Går du mer till öster blir det enklare.
Ofta tycker jag längden är ett problem på medelsvåra turer. Jag kan helt enkelt inte klättra tillräckligt snabbt. Ofta blir det dubbla guidebokstiden.