Bra ventilerade tält?

Tänkte kolla era erfarenheter av varierande ventilation i tält.

Har kollat på Hilleberg och deras NALLO 2 och NAMMATJ 2 i första hand, har även kolat en del på Fjällrävens Skule R/S 2. Jag har att en kamrat har haft lite problem med sitt Nallo (kondens och värme).
Det låter som att NAMMATJ på alla sett har en bättre ventilation än Nallon. Erfarenheter?

Finns det någon som har erfarenheter av detta, även andra tillverkare och erfarenheter av dessa är av intresse. Då jag söker ett nytt tält (2 manna) för kommande nätter, där ventilation är prio 1. Prio 2 max 3 kg.

Peter.

Senast ändrad:
Tror att ventilationen numera är förbättrad på Nallo med möjlighet att öppna upp i bakändan. Kolla Hillebergs hemsida.

/B-O

Tänkte kolla era erfarenheter av varierande ventilation i tält.

Har kollat på Hilleberg och deras NALLO 2 och NAMMATJ 2 i första hand, har även kolat en del på Fjällrävens Skule R/S 2. Jag har att en kamrat har haft lite problem med sitt Nallo (kondens och värme).
Det låter som att NAMMATJ på alla sett har en bättre ventilation än Nallon. Erfarenheter?

Finns det någon som har erfarenheter av detta, även andra tillverkare och erfarenheter av dessa är av intresse. Då jag söker ett nytt tält (2 manna) för kommande nätter, där ventilation är prio 1. Prio 2 max 3 kg.

Peter.

Bästa ventilationen för på 2,8kg är HB Kaitum 2! Helt Oslagbart. Vidare så har Nammatj bättre vent än Nallo, just pga sina två ventiler.

//A

Vid varmt torrväder är ventilation något som bara tältslagningsslavar har problem med, det går alltid att lyfta här och där....
Vid regn och blåst en helt annan femma, men genom att reglera uppspänningriktning i fht vidriktningen kan man reglera ventilationen även här.....
Svårast IMHO är det i underkylt regn och blötsnö då i princip alla tält blir farligt täta och kondensen ofta hög. Där funkar alltid kåtan med brinnande kamin eller brasa bäst......kamintältet därefter.
Dubbla fasta ventilstrutar bättre än en, förutsatt de är öppna och exponerade för vind så att de ventilerar.....
Men döm inte ut väl fungerande tält pga rykten och oerfarenhet.....

Vid varmt torrväder är ventilation något som bara tältslagningsslavar har problem med, det går alltid att lyfta här och där....
Vid regn och blåst en helt annan femma, men genom att reglera uppspänningriktning i fht vidriktningen kan man reglera ventilationen även här.....
Svårast IMHO är det i underkylt regn och blötsnö då i princip alla tält blir farligt täta och kondensen ofta hög. Där funkar alltid kåtan med brinnande kamin eller brasa bäst......kamintältet därefter.
Dubbla fasta ventilstrutar bättre än en, förutsatt de är öppna och exponerade för vind så att de ventilerar.....
Men döm inte ut väl fungerande tält pga rykten och oerfarenhet.....

Sant det du skriver, och alla erfarenheter tar jag till mig. Har dock lite svårt att släpa på kaminer även om det är trevligt. Vad har du själv för tält att rekommendera?

ett lätt tvåmanstält med bra ventilation är Hubba Hubba HP. Har använt det när det var lättare frostgrader men duken går inte ända ner så för midvinterbruk får man väl korta stängerna eller gräva en liten vall. Ventiler i båda kortändar. Det är lätt att sätta upp, bekvämt, luftigt, gott om plats o välventilerat. Inget fladder i vinden, duken spänd fint över tältstängerna.

Senare mot sommaren är det ännu bättre för man kan öppna upp långsidorna helt o fortfarande ha regnskydd. Man kan även lätt ta av yttertältet.
!

När jag tagit bort lite krafs (tältpåsen m m) så väger det 1,8 kg. Jag gillade det så mycket att jag beställde kolfiberstänger från fibraplex.com för en massa pengar... då kommer det ned nästan till 1,5 kg... Men första gången jag använde dem så knäcktes en fästpinne... fick nytt men nu är jag mycket försiktig. Rekommenderar inte att göra samma sakn. Särskilt som det sen kom ett som heter Carbon Reflex, den är lättare (sägs 1,5 kg utan att köpa extradyra tillbehör... är redan carbonstång i) o enklare men står inte utan att man sätter i pinnarna först. Sedan lär det vara dragigt också då innertältet är ett enda stort mygg/knottnät. Borde kanske ha köpt det men jag är nöjd med självstående tält och gillar att det kan användas också när det är ganska kallt o ändå vara varmt o är nöjd med ventilationen, vet inte om carbon reflex har två ventiler i kortändarnat.

Sen såg jag nyss en grym rea på vad som kan vara ett billigt lätt välventilerat tvåmanstält

http://www.winwood-outdoor.co.uk/acatalog/Ultralight_Tents.html

Scandium i stången o jag tänkte att dels var designen kompakt dels är förmodligen kvaliten på nivå med materialvalet o den som lägger scandiumbåge måste rimligen ha ansträngt sig med att få till resten av tältet.

Idén med ventil högst upp är i alla fall suverän, då kommer luften in nedtill, värms upp o blir fuktig och sen åker fukten ut högst upp... får se om det fungerar bra och om allt annat också är ok. Billigt och lätt var det i alla fall.

Jag var egentligen ute efter enmansvarianten (under ett kilo) men den såg så trång ut så jag beställde tvåmansversionen också, lättare än HUBBA HUBBA HP Var ju rea! 99 pund för tvåmannavarianten! Halva priset! Sen fick man 10% också!

ett lätt tvåmanstält med bra ventilation är Hubba Hubba HP. Har använt det när det var lättare frostgrader men duken går inte ända ner så för midvinterbruk får man väl korta stängerna eller gräva en liten vall. Ventiler i båda kortändar. Det är lätt att sätta upp, bekvämt, luftigt, gott om plats o välventilerat. Inget fladder i vinden, duken spänd fint över tältstängerna.

Senare mot sommaren är det ännu bättre för man kan öppna upp långsidorna helt o fortfarande ha regnskydd. Man kan även lätt ta av yttertältet.
!

När jag tagit bort lite krafs (tältpåsen m m) så väger det 1,8 kg. Jag gillade det så mycket att jag beställde kolfiberstänger från fibraplex.com för en massa pengar... då kommer det ned nästan till 1,5 kg... Men första gången jag använde dem så knäcktes en fästpinne... fick nytt men nu är jag mycket försiktig. Rekommenderar inte att göra samma sakn. Särskilt som det sen kom ett som heter Carbon Reflex, den är lättare (sägs 1,5 kg utan att köpa extradyra tillbehör... är redan carbonstång i) o enklare men står inte utan att man sätter i pinnarna först. Sedan lär det vara dragigt också då innertältet är ett enda stort mygg/knottnät. Borde kanske ha köpt det men jag är nöjd med självstående tält och gillar att det kan användas också när det är ganska kallt o ändå vara varmt o är nöjd med ventilationen, vet inte om carbon reflex har två ventiler i kortändarnat.

Låter som ett intressant tält - Ska kolla upp det lite närmare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg