Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är del 2, "min slutliga lösning"!
Hej!
Bakgrund:
I vintras skrev jag ett inlägg om att min Garmin 60 CS allt oftare stängde av sig "av sig själv" helt omotiverat. Jag skrev den gången att jag skulle löda dit ett par sladdar istället för att bara göra ren kontaktytorna om samma problem skulle uppstå igen, och så blev det.. Min 60 CS började krångla igen för en vecka sedan, displayen tynade bort och GPS:en stängde av sig titt som tätt precis så som i vintras! Speciellt vid cykling på "skakigt" underlag.
Här finns det förra inlägget, och min åtgärd för att fixa det hela den gången:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54083
Åtgärd:
Jag lödde helt enkelt dit ett par sladdar mellan kontaktytorna istället för att lita till en rent mekanisk kontakt
("närhet" mellan två metallytor...)
Isärtagning.
http://www.utsidan.se/obj/photo/25/2584cd5d57e35bf89ade5d24fad34c9f.jpg
Här syns den dåliga konstruktionen!
http://www.utsidan.se/obj/photo/fa/fabeedd4a315e99641b456f5d1a2e089.jpg
Närbild på de "nötta" kontaktytorna på kretskortet.
Möjligen handlar det om "metallvandring" likt brytarspetsarna på en bensinmotor, där metallen ofta vandrar över från den ena till den andra sidan.
http://www.utsidan.se/obj/photo/4a/4a030965616c298398a7fddd875ef3df.jpg
Här har jag lött dit ett par sladdar, dels på batteridelen och dels på kretskortet.
Eftersom lödningarna ihop med sladdarna "bygger på höjden" så måste den höjden hållas så låg som möjligt eftersom det annars inte går att montera ihop GPS:en. Lödningarna tar helt enkelt för mycket plats när GPS-halvorna ska sättas ihop!
http://www.utsidan.se/obj/photo/3a/3a3f21c2feaf829d48f5906112e27c13.jpg
Kontrollera att GPS:en fungerar innan den sätts ihop igen.
Det låter sig väl göras eftersom sladdar nu överför strömmen till GPS:en, den behöver inte monteras ihop innan den provkörs.
http://www.utsidan.se/obj/photo/cb/cbfaf7561e19a7b4180a2d5ee5aaf657.jpg
Allting klart och den har fungerat utmärkt sedan dess!
http://www.utsidan.se/obj/photo/14/14b6e63e0b120dc55898ef3333f71ec7.jpg
Slutsats:
Det här sättet att överföra strömmen på från batterifacket så som Garmins konstruktion, den är som gjord för att få problem med efter en viss tid! Men det är klart, man får ju antagligen sälja mer.. När jag använder min 60 CS med ciggkabel så uppstår aldrig dom här problemen, beroende på att då överförs strömmen via sladdar direkt till kretskortet. I och för sig så sitter just de sladdarna till kretskortet monterade med en stiftkontakt som också skulle kunna ge problem, men risken är dock betydligt mindre. Jag läser ganska ofta här på forumet om att man har problem med att en del GPS:er stänger av sig och att det är batterifackens kontaktytor som inte har kontakt med batterierna som skulle vara problemet, men jag skulle tro att det oftare är den här inre konstruktionen som egentligen är problemet! Men när man håller på och ruckar och trycker på batterierna så rör sig också de här inre kontaktytorna lite grann, tillräckligt för att det hela ska kunna fungera ett litet tag igen....
Mvh!
Hej!
Bakgrund:
I vintras skrev jag ett inlägg om att min Garmin 60 CS allt oftare stängde av sig "av sig själv" helt omotiverat. Jag skrev den gången att jag skulle löda dit ett par sladdar istället för att bara göra ren kontaktytorna om samma problem skulle uppstå igen, och så blev det.. Min 60 CS började krångla igen för en vecka sedan, displayen tynade bort och GPS:en stängde av sig titt som tätt precis så som i vintras! Speciellt vid cykling på "skakigt" underlag.
Här finns det förra inlägget, och min åtgärd för att fixa det hela den gången:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54083
Åtgärd:
Jag lödde helt enkelt dit ett par sladdar mellan kontaktytorna istället för att lita till en rent mekanisk kontakt
("närhet" mellan två metallytor...)
Isärtagning.
http://www.utsidan.se/obj/photo/25/2584cd5d57e35bf89ade5d24fad34c9f.jpg
Här syns den dåliga konstruktionen!
http://www.utsidan.se/obj/photo/fa/fabeedd4a315e99641b456f5d1a2e089.jpg
Närbild på de "nötta" kontaktytorna på kretskortet.
Möjligen handlar det om "metallvandring" likt brytarspetsarna på en bensinmotor, där metallen ofta vandrar över från den ena till den andra sidan.
http://www.utsidan.se/obj/photo/4a/4a030965616c298398a7fddd875ef3df.jpg
Här har jag lött dit ett par sladdar, dels på batteridelen och dels på kretskortet.
Eftersom lödningarna ihop med sladdarna "bygger på höjden" så måste den höjden hållas så låg som möjligt eftersom det annars inte går att montera ihop GPS:en. Lödningarna tar helt enkelt för mycket plats när GPS-halvorna ska sättas ihop!
http://www.utsidan.se/obj/photo/3a/3a3f21c2feaf829d48f5906112e27c13.jpg
Kontrollera att GPS:en fungerar innan den sätts ihop igen.
Det låter sig väl göras eftersom sladdar nu överför strömmen till GPS:en, den behöver inte monteras ihop innan den provkörs.
http://www.utsidan.se/obj/photo/cb/cbfaf7561e19a7b4180a2d5ee5aaf657.jpg
Allting klart och den har fungerat utmärkt sedan dess!
http://www.utsidan.se/obj/photo/14/14b6e63e0b120dc55898ef3333f71ec7.jpg
Slutsats:
Det här sättet att överföra strömmen på från batterifacket så som Garmins konstruktion, den är som gjord för att få problem med efter en viss tid! Men det är klart, man får ju antagligen sälja mer.. När jag använder min 60 CS med ciggkabel så uppstår aldrig dom här problemen, beroende på att då överförs strömmen via sladdar direkt till kretskortet. I och för sig så sitter just de sladdarna till kretskortet monterade med en stiftkontakt som också skulle kunna ge problem, men risken är dock betydligt mindre. Jag läser ganska ofta här på forumet om att man har problem med att en del GPS:er stänger av sig och att det är batterifackens kontaktytor som inte har kontakt med batterierna som skulle vara problemet, men jag skulle tro att det oftare är den här inre konstruktionen som egentligen är problemet! Men när man håller på och ruckar och trycker på batterierna så rör sig också de här inre kontaktytorna lite grann, tillräckligt för att det hela ska kunna fungera ett litet tag igen....
Mvh!
Senast ändrad: