Kaskavagge-Lisas stuga?

Jag hittade inget om detta vid sökning i forumet.

Går det att ta sig från Kaskavagge vindskydd till Lisas stuga längs Gaskkasjohkas ravin? Grundsten skriver typ att ravinen kan gå att forcera men det är ej att rekommendera.

Är stugan lätt att hitta uppifrån höjden/väl nere i dalen?

Allt går. ;)

Det finns ju även en känd(?) grotta halvvägs ner, som fordomdags tjänade som skydd för fjällvandrare, så en gång i tiden tyckte man tydligen inte att det var så farligt.

Från STF:s årsskift 1905:
Om man ämnar sig upp på Kaskasatjåkko och lämpligt
väder är rådande, bör man stiga i land här på
Vistesajokks södra strand, gå upp i Kaskasajokks
dalgång och uppsöka en å dess norra sluttning,
väster om den lilla bäcken, som kommer från
»1086-metershöjden», belägen grotta, som man finner
under ett stort klippblock uppe i björkgränsen. Denna
grotta ger godt skydd mot regn för flera man, och om
man hänger för en filt eller dylikt framför öppningen,
får man ett »nära dragfritt krypin».

"1086-metershöjden" motsvaras av dagens kartas Njunni. Vad gäller att sedan hitta stugan torde det enklaste vara att söka sig ned till Visttasjohka och sedan följa denna uppströms, då Lisas andra hem ligger i en glänta nära vattnet.

Bra att du finns, Kalle :)

Grottan var det ursprungliga skälet att gå nedåt gaskkasjohka. Lisas stuga blir en bonus. Det är inte ofta man har vägarna förbi tänker jag, så jag får passa på denna gång. Har en löst planerad vecka med bas i Tarfala. Kom gärna med tips på dagsturer! Jag har tänkt ta med tältet några nätter också för att komma lite längre bort.

Kan man tälta norr om Kaskasapakte? Typ vid sjön 1114 möh?

Grottan var det ursprungliga skälet att gå nedåt gaskkasjohka. Lisas stuga blir en bonus. Det är inte ofta man har vägarna förbi tänker jag, så jag får passa på denna gång. Har en löst planerad vecka med bas i Tarfala. Kom gärna med tips på dagsturer! Jag har tänkt ta med tältet några nätter också för att komma lite längre bort.

Vid sjön vet jag inte, men lite österut lär det vara gräshed. (säger Grundsten).
Vid pölen 1127 under Vardu går det bra, för där har jag tältat själv!

Vid sjön vet jag inte, men lite österut lär det vara gräshed. (säger Grundsten).
Vid pölen 1127 under Vardu går det bra, för där har jag tältat själv!

Okej :) Upp till den pölen vill jag dock inte släpa mig. Det gjorde jag under magsjuka ifjol och jag ryser ännu vid blotta tanken på att nånsin gå den vägen till Tarfala igen :) Jag kollapsade på "brännbollsplanen" vid forskningsstationen.

Okej :) Upp till den pölen vill jag dock inte släpa mig. Det gjorde jag under magsjuka ifjol och jag ryser ännu vid blotta tanken på att nånsin gå den vägen till Tarfala igen :) Jag kollapsade på "brännbollsplanen" vid forskningsstationen.

Huga! Nja, min tanke var att gå dit från Nikka över Tjeuralako och sen gå åt andra hållet och komma till Tarfala norrifrån, jfr med din tanke i den andra tråden.

Huga! Nja, min tanke var att gå dit från Nikka över Tjeuralako och sen gå åt andra hållet och komma till Tarfala norrifrån, jfr med din tanke i den andra tråden.

Aha. Tjeuralako skulle jag vilja gå, men det passar inte riktigt i denna tur. Vi gick som sagt Vistas-Kaskasavagge-Tarfala ifjol, och sträckan runt pölen 1127 kändes som när Hari Seldon(?) går på utsidan av Trantors skal i nån Stiftelsebok. Konvext och utanpå världen. Inga höga toppar i närheten att krypa in under.

Nedanför glaciären ligger en sjö. Vet inte höjden då den inte framgår av Gistjänsten på www.gis.lst.se men norr om sidomoränen norr om sjön är det ganska slätt och där har jag tältat när jag gick med min far för 36 år sedan.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
4000 Abisko-Mårmast.-Vistas-Kaskavagge-Tarfala Fjällvandring 9
gusfallca Hyra stuga nära Muddus Fjällvandring 2
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
snuffle Tips på fjällvandring med övernattning i stuga Fjällvandring 10
graesen fjällvandring med barn, utgå från stuga Fjällvandring 5
Weranda Konsul Perssons stuga Fjällvandring 8
TreeWalker Stuga nära jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Pellepassat Tält eller stuga med bebis? Fjällvandring 1
Nyman jobb på fjällstation/stuga Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg