Jag har cloggat rätt lite, men har både en sån där ryskitaliensk titanclogger och lite andra manicker. Jag har oftat haft dubbla rep - för att jag har kunnat ha det - och det är banne mig inte smidigt. Man får ta ett par kliv och så hålla på och dra upp grejer i rätt ordning och hänga till repet fint igen. Just titancloggern är nog den som smidigast följer med upp vid klättring. Till stor del handlar det förstås om att repet nedanför klättraren måste väga tillräckligt (eller vara fastsatt i nåt).
Jag har dock inte haft känslan av att clogger eller ascenders inte låser vid fall, min strävan efter dubletter och redundans har kanske varit klåfingrighet. Men jag gillar i och för sig inte rent allmänt att lita på EN sak, oavsett om det är en clogger, karbin eller annat. Repet är väl det som jag lättast accepterar att jag bara behöver ett av...
Har för övrigt i andra sammanhang haft prussikknutar som låst bra ett tag, men som börjat vilja glida efter en tids användning. Jag har inte falltestat dem, så för all del kanske de ändå låser om man verkligen börjar glida iväg längs repet.