Sy i silnylon/PU-belagd nylon?

Funderar på att tillverka egna lättviktsregnkläder, ryggsäcksregnskydd, vattentäta förvaringspåsar etcetera. Kan man sy dem av silnylon och/eller PU-belagd nylon?
Tältduk av silnylon läcker ju ofta om det råkar ligga emot innertältet, så jag tänker att det kanske bara håller tätt om det är "fristående" så att säga, och inte funkar om det ligger emot något över huvud taget (en person, en ryggsäck, föremål i en förvaringspåse)?
Så kanske PU-belagd funkar, men inte silnylon? Eller gäller samma sak för båda? (Jag menar förstås såna tyger där det står i materialbeskrivningen att de är vattentäta, inte såna som bara är vindtäta och vattenavvisande.)

Att man måste täta sömmar och så vidare förstår jag, jag menar själva tygytan.

Silnylon som är avsedd att vara vattentät skall inte läcka om det ligger mot något annat. Att tältvävar tycks "läcka" beror som regel på att det samlas kondens på insidan av dem, vilken sedan läcker igenom innertältet om detta pressas mot silnylonet. Snarare ett bevis för att silnylonen är vattentät alltså.

Jag har sytt packpåsar av silnylon och det funkar utmärkt. Man skall dock inte räkna med att de är 100% vattentäta i ett sådant sammanhang eftersom vatten pressas mot väven med ett större tryck i ett sådant sammanhang än om väven används som tält eller tarp. Det är möjligt att PU-belagd väv, som normalt är tyngre och kraftigare går att sy helt vattentäta påsar av.

Jag använder silnylonpåsar för sådant som jag vill fuktskydda. Om det i alla lägen måste vara absolut vattentätt (som t ex sovsäckspåsen) så använder jag kraftigare påsar med rullstängning.

Det finns bra artiklar om silnylonpåsar och hur man skyddar sina väsentligaste prylar, samt hur man förstärker impregneringen på silnylon om du går till www.fjaderlatt.se och tittar under Länkar efter Jim Woods Basecamp. Han har skrivit mycket om detta och testat s k vattentäta silnylonpåsar som säljs i butikerna.

Låt dig inte skrämmas av rykten som påstår att det är svårt att sy i silnylon utan sätt igång :)

Jörgen

Om det inte kan ge helt vattentäta packpåsar, borde det inte kunna ge vattentäta regnkläder heller.

Nu är väl regnkläder av silnylon ganska ovanliga. Men vattentäthet i ett sammanhang behöver inte vara det i ett annat. Regnkläder kan vara helt vattentäta så länge det regnar på dem, men ställer man sig på knä i blötan så kanske vattnet pressas genom tyget. Detsamma gäller packpåsar i en ryggsäck som släpper in en del vatten. Fukten s a s knådas genom tyget i en silnylonpåse. Det är helt enkelt högre vattentryck än vad väven tål/är gjord för.

Till detta kommer också att man behöver en stängning av påsen som är helt vattentät; i princip tål att sänkas under vatten utan att läcka.

Jörgen

Mm, det är just det här jag undrar över hur det skulle funka i praktiken. Är anledningen till att de är ovanliga att de faktiskt läcker, eller är det bara en slump att inte så många provat?

Angående stängning så är det väl ingenting som hindrar att man gör en rullstängning på en påse av silnylon? (Eventuellt kanske man måste staga med en bit styvare material, som det ju brukar vara även på vattentäta säckar man köper.)

Hm ... kanske man helt enkelt måste testa för att få reda på svaret :)

Att inte så många använder silnylon i regnkläder är väl för att det är för tätt. Det varken släpper in eller ut nån fukt. I praktiken kommer du vara torr utifrån o blöt inifrån.

Ett enkelt test är att sy en påse, täta sömmarna och fylla den med vatten samt låta den hänga någon timme. Om inget vatten läcker igenom så räcker vattentätheten för mig. Inget silnylonpåse jag själv gjort har klarat detta och jag tvivlar på att de som säljs i butikerna gör det efter att ha sett Jim Woods bilder på hur vatten pressas genom tyget här:
http://jwbasecamp.com/Articles/DryGear/index.html

Det vore kul att höra från läsare här som har påsar av typen:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEA2SUMMITULTRASILPAKET

Håller de för Jim Woods test?

Jörgen

Ett enkelt test är att sy en påse, täta sömmarna och fylla den med vatten samt låta den hänga någon timme. Om inget vatten läcker igenom så räcker vattentätheten för mig. Inget silnylonpåse jag själv gjort har klarat detta och jag tvivlar på att de som säljs i butikerna gör det efter att ha sett Jim Woods bilder på hur vatten pressas genom tyget här:
http://jwbasecamp.com/Articles/DryGear/index.html

Det vore kul att höra från läsare här som har påsar av typen:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEA2SUMMITULTRASILPAKET

Håller de för Jim Woods test?

Jörgen

Ett sånt test kan jag nog se till att hinna med ikväll.

Ja, de där bilderna talar ju för sig själva ...

Vad tror ni om det här tyget för vattentäta(re) säckar? Lite tyngre men fortfarande, men om det faktiskt skulle kunna tänkas hålla tätt så kan det kanske räknas som lättviktsklass ändå ... (Tror att jag läste någonstans att det var samma tyg som användes i Hillebergs lättviktstältgolv, men jag ska inte svära på det (eller på att den som sa det visste vad hen pratade om.)

http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?products_id=460{1}1&language=en

Mjo, vad väger en lättviktspress? Ca 80? Hur vattentät är den om man utsätter den för lite retsamheter i praktiken? Jag har bara sovit under presenningsvindskydd ett par gånger, och då tror jag inte att det regnade, vad säger folk som testat i den verkliga regniga verkligheten?

Någon som vet något annat mer lättviktigt vattentätt och helst minst lika billigt som tyget i länken ovan? (Förutom lättviktspress och plastpåsar då ... ;-) ) Förslag mottages tacksamt.
Försökte få länken engelskspråkig, det funkade visst inte.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg