Snörning av skridskokängor

Har märkt av ett problem vid åkning på "dålig is", nämligen att jag blir mycket trött i vristerna. Detta har främst märkts då jag varit kall dvs innan jag fått upp puls och kört ett tag.

Trodde därför detta kunde lösas med ordentlig uppvärmning men tror nu efter att ha läst andra trådar här på forumet att det handlar om snörningen av kängorna.

Thure skrev (i annan tråd):
"Hur man snör skridskokängor kan göra stor skillnad. Det är t ex risk för att man får skador på böjsenorna på framsidan av fotleden om man snör för hårt högt upp. Ett sätt att minska den olägenheten är att inte snöra högst upp. Ett annat sätt är att trä snörningen annorlunda så att den avslutande knuten sitter längre ned. Ett ytterligare knep är att snöra hårare över fotryggen och lägga en låsknut innan man drar lösare i skoskaftet.

Lasse Lison Almkvist i SSSK brukade ha skoknytarskolor. Har för mig att även orienterare har mycket procedurer kring sitt skoknytande.

Jag justerar ofta snörningen annorlunda vid t ex vrakis eller andra besvärliga förhållanden. "

Nu undrar jag hur man på bästa sätt snör om kängorna (har själv Lundhags X-Arc) på annat sätt så knuten hamnar längre ner samt vilka låsknutar som är lämpliga för att kunna snöra hårt nere och löst uppe?

/Benjamin

Försöker mig på en skriven förklaring

på en metod.

1 Snör över fotryggen via snörhål med vanlig krossnörning XXX

2 Före låskrokarna i höjd med fotknölarna gör jag en dubbel överhandsknop och snurrar ett halvt varv så att det blir som en av knutarna på den har varianten http://www.shoe-lacing.com/shoelace/lugtwistielacing.htm

3 De följande krokarna vanlig kross men i stället för att sätta snörena på de näst översta krokarna hoppar jag förbi det paret och går direkt upp på översta paret och därifrån ned till näst översta krokarna och därefter en vanlig dubbel rosettknut som avslutning.

Funktionen blir då lagom åtsnörning över fotryggen och tillbakapressande av hälen samtidigt som böjningen i fotleden underlättas och det blir mindre tryck över senorna på framsidan av ankeln/underbenet.

Förstår ni förklaringen?

Thure

Bilden från länken ovan

Bilagor

• TwistieLacing6.gif
    TwistieLacing6.gif
    9.1 KB · Visningar: 4,406
Tack för svaret

Tack för svaret.
Jag tror jag förstår och skall testa i helgen.

Några förtydliganden bara:
Om jag har fattat rätt har du tre krokar på dina kängor. Jag kallar dem 1 till 3 räknat nedifrån, där 1 sitter på större avstånd från "kanten" än de övriga två.

Efter att ha knutit "låsknuten" så snör du krok 1 sedan 3 för att avsluta med 2 och knut.

Från vilket håll snör du krok 2 och 3 dvs in underifrån och ut ovanifrån eller in ovanifrån och ut underifrån?

Förstår ni förklaringen?
Nej. Men det verkar komplicerat :)

Benjis problem kan kanske avhjälpas med snörningen men jag tror det är marginellt. Problemet är nog snarare inställning av skridsko, avsaknad av individuellt anpassad sula i pjäxan, åkteknik, stela muskler etc.

Eftersom jag själv haft problemet, som ofta uppstår i början av säsongen, så har jag relaterat till spända muskler innan åkningen satt sig och jag åker mer avslappnat. Jag använder också stavar mer i början av säsongen för att hjälpa till med balansen. Regelbunden träning på balansplatta är också effektivt.

Orienterare snör sina dubbskor på ett speciellt sätt för att säkra att knuten inte går upp och sinkar under ett lopp. Istället för att göra två öglor i rosetten gör man 1 ögla och trär in den ena änden in i öglan och drar åt. Sedan låser man ändarna genom att dra ner dessa under snörningen. En del orienterare fäster ihop ändarna med sporttejp.

Om man vandrar i kuperad terräng kan nedåtsnörning på översta hyskan avlasta i starka nerförslut. Istället för att dra kängsnöret underifrån på översta hyskan lägger man det ovanifrån och knyter på vanligt sätt. Kanske det som T.B. beskrev i sitt inlägg.

Benjis problem kan kanske avhjälpas med snörningen men jag tror det är marginellt. Problemet är nog snarare inställning av skridsko, avsaknad av individuellt anpassad sula i pjäxan, åkteknik, stela muskler etc.

Tror att mitt problem kan avhjälpas med snörning då det bara förekommer då jag böjer mer på benen/knäna än vanligt t.ex. vid styrande före eller skravell.

Sedan skulle nog det andra hjälpa också. Vore inte så dumt med individuellt anpassad sula och jag funderar på att byta skridsko till en som går att justera i sidled (Skyllermarks Röda kanske).

Återkommer med rapport om det hjälpte med snörning.
/Benjamin

Tack för svaret.
Jag tror jag förstår och skall testa i helgen.

Några förtydliganden bara:
Om jag har fattat rätt har du tre krokar på dina kängor. Jag kallar dem 1 till 3 räknat nedifrån, där 1 sitter på större avstånd från "kanten" än de övriga två.

Efter att ha knutit "låsknuten" så snör du krok 1 sedan 3 för att avsluta med 2 och knut.

Från vilket håll snör du krok 2 och 3 dvs in underifrån och ut ovanifrån eller in ovanifrån och ut underifrån?

Du verkar ha förstått bra. Lite beroende på hur krokarna sitter kan det vara risk för att krok 3 lossnar. Kan motverkas genom att sätta slutknuten upptill dvs avsluta med att trä krok 2 underifrån och upp för att hålla in snörena bättre med knuten. Krok 3 brukar jag ta nerifrån liksom krok 1.

Thure

Om man vandrar i kuperad terräng kan nedåtsnörning på översta hyskan avlasta i starka nerförslut. Istället för att dra kängsnöret underifrån på översta hyskan lägger man det ovanifrån och knyter på vanligt sätt. Kanske det som T.B. beskrev i sitt inlägg.

Nej jag hoppar över 2:ans krokar/hyskor och går på 3:ans för att sedan avsluta på 2:ans hysk/krokpar. Men funktionen är densamma fast effektivare än vad du beskriver.

Thure

Snörning av skridskor

Tack för tipset jag har ett par gamla pjäxor där jag haft problem med smärta i vristerna i flera år efter att nu ändrat på snörningen verkar de som problemet är löst. Det regnar i dag så jag avvaktar bättre väder, nu längtar jag ut för att testa.
TACK
Roland
:)
på en metod.

1 Snör över fotryggen via snörhål med vanlig krossnörning XXX

2 Före låskrokarna i höjd med fotknölarna gör jag en dubbel överhandsknop och snurrar ett halvt varv så att det blir som en av knutarna på den har varianten http://www.shoe-lacing.com/shoelace/lugtwistielacing.htm

3 De följande krokarna vanlig kross men i stället för att sätta snörena på de näst översta krokarna hoppar jag förbi det paret och går direkt upp på översta paret och därifrån ned till näst översta krokarna och därefter en vanlig dubbel rosettknut som avslutning.

Funktionen blir då lagom åtsnörning över fotryggen och tillbakapressande av hälen samtidigt som böjningen i fotleden underlättas och det blir mindre tryck över senorna på framsidan av ankeln/underbenet.

Förstår ni förklaringen?

Thure

Bilden från länken ovan

Har nu testat

Var ute idag och testade snörningen.

Det hjälpte mycket även om det inte var lösningen på allt för mig. Blev förvånad över hur stor skillnad man kunde ha i hur hårt man knöt nere respektive uppe på kängorna.

Kan starkt rekommendera att testa olika knytningar av skridskokängorna.
/Benjamin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg