Det är lögn och förbannad dikt att man inte kan borra i härdat stål! Det handlar bara om rätt borr, rätt varvtal, rätt matning och rätt kylmedium! Eftersom det 'bara' handlar om två millimeter är det inte så svårt. Carbide/tungsten är borr med en beläggning volframkarbider (svenska för tungsten). I svensk handel är det vanligare med titannitrerade borr. Jag tycker dock att vanligt snabbstål (de brukar vara märkta med HSS, Hish Speed Steel) duger utmärkt. Det är med största sannolikhet bara nåt enklare fjäder- eller verktygsstål i bladet. Normalt sätt brukar man rekommendera låga varvtal och långsam matning, men det kommer en knorr om det lite längre ner. Det finns utmärkta sprejer med syntetisk skärolja att köpa på mer nogräknade verktygsaffärer (sjögrens tools t.ex.), motorolja och t-sprit är mer tillgängligt. Kylmedium är mest för att skona borret, inte så mkt för att förhindra urlöpning. Egentligen tycker jag inte du behöver oroa dig så mkt för att du skall sabba härdningen. Vad gör det om du tappar lite hårdhet kring nithålen i tången egentligen? I större konstruktioner (större tandhjul, ventilhus etc.) brukar man isolera just områden kring infästningar före härdning, för att de inte ska bli för spröda. Borrning kommer garanterat inte påverka eggen ändå. Skulle du få problem med det så kan du skicka dom till mig så härdar jag upp dom igen, gratis!
Och ja, angående matning, kyl och varvtal och sånt, jag stod och fräste lite detaljer på jobbet, i härdat, åldrat rostfritt stål. Och just då var det en som servade våra maskiner på besök. Han iakttog mig noga och frågade vad jag höll på med. Jag körde med det rekommenderade, låga varvtal, låg matning, mkt kyl och verktyg i finfint snabbstål. Han menade att de inställningarna gällde för verktygen från sekelskiftet. Han ställde maskinen på högsta varvtalet, högsta matningen och stängde av kylemulsionen, så frågade han om han fick visa. Jag sa att det gick bra om han satte på maskinen när jag hunnit ut på gården. Men till min förvåning gick det utmärkt, frässtålet var helt intakt och ytan gick inte att klaga på. Visst, jag testade inte hårdheten efteråt men det såg bra ut. Man lär så länge man lever.
Du behöver knappast ha bänkborr heller, det räcker med en bra batteriborr. Min milwaukee har borrat en del hål i härdade saker!