Åter vildren i Sverige?

Man har sett ren på Brattfallet i norra Värmland, även i Idre har man tidigare sett renar. Om de inte kommer från de sydligaste samebyarna i Sverige, så kan det vara norska vildrenar som vandra över till Sverige:

Det verkar vara mer troligt att det är norska samer som inte har lyckats hålla koll på sina husdjur. Ser inget som tyder på att det skulle vara vildren

/Stellan
 
Det verkar vara mer troligt att det är norska samer som inte har lyckats hålla koll på sina husdjur. Ser inget som tyder på att det skulle vara vildren

/Stellan

Vad jag vet så finns det inga norska samebyar så långt söderut i Norge, som det finns på den svenska sidan. Däremot finns det vildren långt söderut i Norge, t ex på Hardangervidda.
 
Vildrenar

är mycket skygga och brukar inte ta sig över trafikerade vägar. Att det skulle vara en vildren från Norge borde vara mindre sannolikt än att renen kommer från t ex Idre sameby. På vintern ser man deras renar mycket ofta t ex utmed riksväg 70 norr om Särna.

Dit är det väl något 10-tal mil från Brattfallet?

Finns det några renar i Sälenfjällen/Fulufjället?

Thure
 
är mycket skygga och brukar inte ta sig över trafikerade vägar. Att det skulle vara en vildren från Norge borde vara mindre sannolikt än att renen kommer från t ex Idre sameby. På vintern ser man deras renar mycket ofta t ex utmed riksväg 70 norr om Särna.

Thure

Men det skulle vara mycket roligare om vildrenen kommer tillbaka till Sverige. När utrotades den?

/Stellan
 
Men det skulle vara mycket roligare om vildrenen kommer tillbaka till Sverige. När utrotades den?

/Stellan


WWF anger att den utrotades ca 1880, det finns också uppgifter om att den skulle ha fridlysts 1912 eller 1915:

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125716-daggdjur-i-sverige
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/175ar/notiser.asp

I östra Finland pågår ju utplantering av vilda skogsrenar, det går bra så länge de på något sätt inkräktar på tamrenar.

http://www.nordensark.se/vaara-djur/vilda-parken/skogsren/
 
Hm, jag tror mer på att det är någon samebys renas som har förirrat sig. Den sista vildrenen, svensk såväl som norsk (vildrenen brydde sig inte om landgränserna i sina säsongsvandringar), sköts för över hundra år sedan. Wikipedia hävdar dock att det ska finnas en liten vildrenstam i norra Norge, men det är jag tveksam till. Wikipedia ska man ju kanske inte alltid lita på ;)

Man bör nog skilja på vildren och vildren. Den ursprungliga vildrensstammen har nog dött ut. De vildrenar vi pratar om idag kan vara domesticerade renar som har förvildats pga. att de missats vid indrivning och därför inte fått några märken (på samma sätt som mustangerna i Nordamerika). Förvisso är detta en spekulation från min sida, men det vore enkelt att kolla, då den "äkta" vildrenen skiljer sig en hel del utseendemässigt från tamrenen.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg