Jag har inte riktigt full koll på hur detta med skrovdesign funkar, men om jag förstått det hela rätt kan kanot A ha lägre motstånd i vattnet i 9 km/h än kanot B, medan kanot B kan ha lägre i 12 km/h. Alltså att det inte är helt linjärt, en kanot är inte bara mer eller mindre lättdriven i alla hastigheter, utan den kan vara optimerad för en viss fart.
Men jag har inte lyckats komma fram till om det verkligen är så i praktiken. Säg om man tar en rank racer, borde den ändå ha lägre motstånd i alla farter än en stabilare motionskanot optimerad för en viss (lägre) fart? Jag kan förstå att en fullblodsracer kan vara så rank att en motionär får ut mer fart ur en motionskanot pga stabiliteten tillåter en högre ansträngningsgrad, men om man bortser från det?
Jag har kommit fram till att mitt maraton-register är ca 9 - 11 km/h. En ideal kanot skulle vara en med minsta möjliga motstånd i den farten, plus riktig racerinredning (säte/fotplatta). Frågan är då om den kanoten är en fullblodsracer, vilket kommer innebära att jag måste kompromissa pga begränsad balans, eller om det faktiskt är så att en kanot optimerad för den farten kan vara tämligen stabil.
Kommer exempelvis en Nelo Sea Vanquish vara mer lättdriven än en Nelo Viper 51 i de farterna? (Förutsatt att jag klarar balansakten)
En annan fråga är om man slipper 5.20-begräsningen (som man ofta gör i motionsklasserna), tjänar man då på ett längre skrov, dvs kan ett längre skrov ge lägre motstånd i det fartområdet?
(Då det gäller balansfrågan inser jag att om man slipper sprinta och det är någorlunda vindstilla verkar det vara rimligt att paddla en kanot som är lite över ens förmåga, det är när man försöker paddla allt man har tekniken börjar fladdra och kanoten börjar vingla.)
Men jag har inte lyckats komma fram till om det verkligen är så i praktiken. Säg om man tar en rank racer, borde den ändå ha lägre motstånd i alla farter än en stabilare motionskanot optimerad för en viss (lägre) fart? Jag kan förstå att en fullblodsracer kan vara så rank att en motionär får ut mer fart ur en motionskanot pga stabiliteten tillåter en högre ansträngningsgrad, men om man bortser från det?
Jag har kommit fram till att mitt maraton-register är ca 9 - 11 km/h. En ideal kanot skulle vara en med minsta möjliga motstånd i den farten, plus riktig racerinredning (säte/fotplatta). Frågan är då om den kanoten är en fullblodsracer, vilket kommer innebära att jag måste kompromissa pga begränsad balans, eller om det faktiskt är så att en kanot optimerad för den farten kan vara tämligen stabil.
Kommer exempelvis en Nelo Sea Vanquish vara mer lättdriven än en Nelo Viper 51 i de farterna? (Förutsatt att jag klarar balansakten)
En annan fråga är om man slipper 5.20-begräsningen (som man ofta gör i motionsklasserna), tjänar man då på ett längre skrov, dvs kan ett längre skrov ge lägre motstånd i det fartområdet?
(Då det gäller balansfrågan inser jag att om man slipper sprinta och det är någorlunda vindstilla verkar det vara rimligt att paddla en kanot som är lite över ens förmåga, det är när man försöker paddla allt man har tekniken börjar fladdra och kanoten börjar vingla.)