Johan,
Jag har fått mitt Lunar Solo, provat att sätta upp det osv. Kanske är det en vanesak eller teknikfråga men jag tyckte att det var lite klurigt att få till glipan mellan marken och tältduken på alla sidor utom "framsidan". Där tycks den alltid bli större än övriga sidor, åtminstone om man sträcker tältet bra.
Hade du också detta "problem", i så fall, hur hanterade du det?
Vad använde du för tältpinnar? Tyckte du att tältet stod upp bra med bara sex stycken? Jag kommer att låna tältpinnar från mitt HB Jannu så det är ganska korta pinnar om jag jämför med en utländsk recensent som blev nöjd först när han skaffade 12" pinnar (i och för sig vet man inte vilken markbeskaffenhet han tältade på och om han lade sten på pinnarna)
Knöt du in linor i de två linfästen som finns? Hur tror du att två linor där skulle ha påverkat tältets egenskaper i hårdare vind, låt säga när ni tältade och bedömde vindstyrkan till 15 m/s?
Om vinden skulle vända helt, så att den blåser rakt mot absiden, är det bara en pinne som ska hålla emot. Har du haft några funderingar kring detta? Det kanske räcker med att ha en pinne och att jag är överförsiktig!? Vid en första anblick tycker jag nog att detta verkar vara tältets största svaghet och jag funderar helt enkelt på att sätta en lina till i den riktningen. Om man fäster den i närheten av stavspetsen, drar ut den genom ventilen, och sedan fäster den i marken lite längre ut än ordinarie lina. Är det overkill tror du? Jag resonerar att man, utöver det goda med en extra fästpunkt, skulle kunna sträcka upp tältet ganska hårt med extralinan, medan absiden kan få behålla normal spänning. Toppventilen och sömmarna i toppen belastas ju hårt av att ha absiden väldigt spänd såg jag.
Ja, vi får se hur det blir. I morgon bär det av