Personliga s.o.s sändare och Spot Satelitmessenger

Mcmurdos plbs är de mest sålda och enligt test mer reliabla (vad gällande att signalen går fram) än ACRs.

Reliabla, hahaha! Tillförlitliga heter det på svenska!

För övrigt kanske du borde kolla på satellittelefoner, samma storleksordning vad gäller pris och lite mer funktionella.

Reliabla, hahaha! Tillförlitliga heter det på svenska!

Det finns med i Svenska Akademins ordbok, så inlägget kan inte förkastas pga det. Men visst, om han hade använt dålig svenska så hade hans uttalande om nödsändare inte varit värt ett korvöre, eller hur menar du...?

För övrigt kanske du borde kolla på satellittelefoner, samma storleksordning vad gäller pris och lite mer funktionella.

Abonnemangskostnaden för satellittelefoner är i ett helt annat prisläge jämfört med för nödsändaren som inte dras med sådana kostnader.

Om jag har stavat fel eller missat med grammatiken beror det på att jag inte vet ett dyft om nödsändare...

Det finns med i Svenska Akademins ordbok, så inlägget kan inte förkastas pga det. Men visst, om han hade använt dålig svenska så hade hans uttalande om nödsändare inte varit värt ett korvöre, eller hur menar du...?

Abonnemangskostnaden för satellittelefoner är i ett helt annat prisläge jämfört med för nödsändaren som inte dras med sådana kostnader.

Om jag har stavat fel eller missat med grammatiken beror det på att jag inte vet ett dyft om nödsändare...

Ok, my bad, kollade i SAOL inte ordboken och kunde inte hitta det. Jag ska inte vara så petig. Förlåt michael.

Abonnenemangskostnaden är inte så farlig, med iridium är det överkomligt om man ser till vad man får!

Nödsändare har ju en helt annan nackdel, ponera att du lämnat färdmeddelande och inte når angiven punkt och inte kan informera den ansvariga. Hur ska du lösa det? I slutändan är du ansvarig för eventuella åtgärder du beslutat att den ansvarige ska vidta. Eller värre, du hamnar i en nödsituation, aktiverar nödsändaren, problemet löser sig, du får oväntad hjälp. Då står du där med skägget i brevlådan och får förmodligen betala en dryg räkning för helikopterräddning.

Tycker att satellittelefonen är vida överlägsen på alla sätt, möjligtvis så kan man anse nödsändaren mer tålig, men det kan man enkelt lösa med en vattentät och skyddande låda.

jag kollade även Mc:Murdos s.o.s sändare men i specifikationen så står det att olika temperaturer kräver olika batteripaket, därmed att ett byte är nödvändigt vid minus 4 samt att det var oklart varför, så ansåg jag att det krånglade till det, fördelen med den var att den säljs främst i sjöfartssammanhang, dock är den klumpigare än Micro Fix.

Satelittelefonerna har dya abbonemang och driftskostnader samt att man även där använder batteriet för annat än s.o.s.

Men poäng med att men inte kan avstyra ett s.o.s anrop ..kan bli en dyr historia.

finns det fler alternativ,?
/H

Har du ens kollat upp abonnemangskostnader??? Iridium finns som kontantkort, samtal är möjligt från 99 cent i minuten... Finns naturligtvis att hyra också..

Vad pratar du om för driftskostnader? Ingen tvingar väl heller inte dig att använda sat-telen till annat än nödsamtal?

Gro, du verkar ha efarenhet av satelittelefoner. hur är det med storleken på dem? de verkar alla vara bjässar, är det nödvändigt, jag antar att batteripaketet måste vara rejät för att de ska prestera,

Iridium verkar bra, 99 cent i minuten, då fungerar telefonen även med gsm eller?

Att det finns kontantkort till satelittelefoner är en nyhet!)
/H

Senast ändrad:
# Dimensions: 158L x 62W x 59D mm
# Volume: Under 375cc (22.9 ci)
# Weight: Under 375g (13.2 ounces)
# Continuous Talk Time: 3.2 hours
# Standby Time: 30 hours

Google ger dig alla svar du behöver. Sen finns det andra system också. Kanske dags att besöka en lokal kommunikations butik?

# Dimensions: 158L x 62W x 59D mm
# Volume: Under 375cc (22.9 ci)
# Weight: Under 375g (13.2 ounces)
# Continuous Talk Time: 3.2 hours
# Standby Time: 30 hours

Google ger dig alla svar du behöver. Sen finns det andra system också. Kanske dags att besöka en lokal kommunikations butik?

Jag har inte i något skede påstått att jag täckt allt, är fräckheten nödvändig?
Tanken är väl att hålla sig till det man har koll på och se vad någon annan kan?=forum.
Jag kollar av det som ser mest rätt ut, dvs utan fasta abonemagskostnader(för mig i alla fall)
Har jag gjort en miss så korrigerar jag!

De specs: du nämner är ju just vad jag sa, en stor maskin, 6 x 6 cm och 16 cm lång.

Om du är insatt och kan rekomendera specifika telefoner och abonnemang du känner till så vore det toppen

/H

Senast ändrad:
Näe, jag menar bara att jag bara har använt motorolas iridium och därför inte kan ge alla svar. De nödsändare jag sett har varit betydligt större än sat-telefonen. De kanske var äldre, vad vet jag, tyngre var dom också!

Så motorolas iridium, kolla beggat marknaden, kolla med kommunikationsaffärer (alltså inte 3 store, utan sådana som också för radioutrustning mm,) det är väl inte helt motiverat att köpa en pryl för 7000+ för en resa, så hyra kanske är bra. Jag hade ju satsat på ett prepaid-kort, 50 minuter eller 500 eller vad man nu vill ha. Mkt pengar är det ju, men i mina ögon så är det klart värt det jämfört mot en nödsändare. Ponera sibiriska taigan, du drar i nödstoppet, vad händer? Nödsignalen går till centralen i frankrike (iaf för de system jag sett), som skickar vidare det till nationella insatssamordningsorganet (ingen aning om var det ligger i ryska federationen), som sen ska gå vidare till någon mer lokal instans. Ryssland är ju inte direkt kända för sin strömlinjeformade byråkrati. Vill man sitta där och vänta i 24 timmar helt ovetandes? 24 timmar var iaf den tiden som man fick räkna med på ett av de systemen jag handskats med (inte skarpt, gudskelov!). Med en sat-telefon ringer du internationella 112 och kan få information hur ditt ärende hanteras. Du kan också ge information av vad för sorts situation du hamnat i, t.ex. om det är akut eller om det kan nedprioriteras (kan vara viktigt i oroliga områden).

jag kollade även Mc:Murdos s.o.s sändare men i specifikationen så står det att olika temperaturer kräver olika batteripaket, därmed att ett byte är nödvändigt vid minus 4 samt att det var oklart varför, så ansåg jag att det krånglade till det, fördelen med den var att den säljs främst i sjöfartssammanhang, dock är den klumpigare än Micro Fix.

Satelittelefonerna har dya abbonemang och driftskostnader samt att man även där använder batteriet för annat än s.o.s.

Men poäng med att men inte kan avstyra ett s.o.s anrop ..kan bli en dyr historia.

finns det fler alternativ,?
/H

-4 F alltså - 20 C vilket täcker de flestas behov, annars är det ju bara att köra på - 40 varianten.

Sattetelefoner för iridiums nät är dessutom inte i närheten av priset av en plb som svammelpellen i tråden påstår. En bra plb kostar runt 3000 spänn. Aldrig att man får en iridium telefon för det. De brukar ligga på minst det dubbla.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg