Näe, jag menar bara att jag bara har använt motorolas iridium och därför inte kan ge alla svar. De nödsändare jag sett har varit betydligt större än sat-telefonen. De kanske var äldre, vad vet jag, tyngre var dom också!
Så motorolas iridium, kolla beggat marknaden, kolla med kommunikationsaffärer (alltså inte 3 store, utan sådana som också för radioutrustning mm,) det är väl inte helt motiverat att köpa en pryl för 7000+ för en resa, så hyra kanske är bra. Jag hade ju satsat på ett prepaid-kort, 50 minuter eller 500 eller vad man nu vill ha. Mkt pengar är det ju, men i mina ögon så är det klart värt det jämfört mot en nödsändare. Ponera sibiriska taigan, du drar i nödstoppet, vad händer? Nödsignalen går till centralen i frankrike (iaf för de system jag sett), som skickar vidare det till nationella insatssamordningsorganet (ingen aning om var det ligger i ryska federationen), som sen ska gå vidare till någon mer lokal instans. Ryssland är ju inte direkt kända för sin strömlinjeformade byråkrati. Vill man sitta där och vänta i 24 timmar helt ovetandes? 24 timmar var iaf den tiden som man fick räkna med på ett av de systemen jag handskats med (inte skarpt, gudskelov!). Med en sat-telefon ringer du internationella 112 och kan få information hur ditt ärende hanteras. Du kan också ge information av vad för sorts situation du hamnat i, t.ex. om det är akut eller om det kan nedprioriteras (kan vara viktigt i oroliga områden).