2 down, 11 to go

Hej!

Jag sitter som bäst och funderar på planering av sommarens fjällvandring. De två senaste somrarna har jag varit uppe på Kebnekaise (sydtoppen) och Kaskasatjåkka, Sveriges högsta och fjärde högsta berg. Det skulle vara kul att även i sommar ta en eller två 2000m-toppar (jag har ju elva st att välja mellan) men jag vet inte vilken/vilka av de kvarvarande som är lättast.

Jag går antagligen ensam. Jag tänker inte ha med mig någon klätterutrustning. Jag tänker inte ge mig ut på några glaciärer. Utifrån de premisserna, vilka toppar är görbara och vilka angreppsvägar är då aktuella?

mvh Filip

Pårtetjåkkå sägs vara lättast, men då är väl vägen dit desto längre. Tyvärr har du kanske gjort de två lättaste topparna som även har lättast anmarsch. Men om du inte har nåt emot att ta dig till Sarek så är ju saken biff.

Om du kan fuska lite (0.15%) på höjden så är Sielmatjåkka (1997 m ö h) ett alternativ. Det är ruskigt fint runt Nallostugan och berget ligger bra så att man ser Mårma, Tjäktja, Sälka, Kebnekaise m m och även Sarek/Padjelanta långt bort om sikten är bra. Vyn över Vistasvagge är kanon. Lätt bestiget från Nallostugan (ett långt halvbrant blockfält i princip). Snöfält att glida på stora delar av nedvägen.

Om du hoppar vid toppröset så kan du nästan så tvåtusenmetersgränsen. Ramla inte ner på nordsidan bara :)

Sareks nordtopp nås ganska enkelt från Kukkesvagge och kräver ingen klättring. Lite isigt när jag var där för tio år sedan. Kan ju ha smält undan nu...

Per

Akkas båda toppar, två i en smäll. Har klättrat/vandrat upp på dem utan problem. Kort anmarsch ifall tiden är knapp. Ett lite luftigt hak mellan dem men det var inget problem. En underbar utsikt vid fint väder. Man kan se både Sareks och Kebnekaises toppar.

Akkas båda toppar, två i en smäll. Har klättrat/vandrat upp på dem utan problem. Kort anmarsch ifall tiden är knapp. Ett lite luftigt hak mellan dem men det var inget problem. En underbar utsikt vid fint väder. Man kan se både Sareks och Kebnekaises toppar.

Akka har jag haft uppe i förhandsdiskussionerna. Skulle gärna vilja veta lite mer detaljer om angreppsväg och sånt. Utgår man från Stf-stugan Akka, eller är det bättre att tälta vid bergets fot?

mvh Filip

Smidigaste väg är från Vardojavri från söder. Akkastugorna är bra, men det blir tuffare att stiga 500 m mer än från söder (endast 1000 m). Och haket eller Hylljökeln är farliga. De kan man undvika, om man stiger från söder.

Akka har jag haft uppe i förhandsdiskussionerna. Skulle gärna vilja veta lite mer detaljer om angreppsväg och sånt. Utgår man från Stf-stugan Akka, eller är det bättre att tälta vid bergets fot?

mvh Filip

Har inte sett förhandsdiskusionen. Här kan du se hur jag tog mig upp. Behövde inte gå över några glaciärer eller så.

bild1zj5.jpg

Akka har inte bara två toppar utan en mängd. Se nedanför, för jag har en fråga till dig:

Man kan unvika haket genom att stiga upp två gånger. Men varför skulle man besöka båda två toppar?

Om primärfaktorn överstiger någon bestämd gräns är det ju två toppar, och de kan man som "toppsamlare" vilja ha.

Akka Stortopp har två toppar: Huvudtoppen 2015 och nordostförtoppen 2010, om haket är som Abrahamsson säger på 10 meter så är primärfaktorn 10 meter, en gräns som brukar vara det lägsta som används för att urskilja enskilda toppar, 30 meter är dock vanligare.

Är det nån som har en uppfattning om hakets djup? Jag arbetar på en primärfaktortabell för Sarek och är intresserad av en sådan upplysning.

Närmaste stora topp är Borgtoppen i Akka på 1963m som har en primärfaktor på 183 meter pessimistiskt räknat, och det ger den rankingen 42 bland Sareks hittills identifierade toppar över 1800 meter (87 stycken hittills).

Förhoppningsvis kommer jag publicera denna lista snart, och sen börja på Kebnekaises.

Akka har inte bara två toppar utan en mängd. Se nedanför, för jag har en fråga till dig:

Är det nån som har en uppfattning om hakets djup? Jag arbetar på en primärfaktortabell för Sarek och är intresserad av en sådan upplysning.

Anledningen till att jag bara tog två toppar är för att de är de två som är över 2000m, toppsamling alltså...

Tyvärr så var jag uppe i riktigt dåligt väder (mildare snöstorm i augusti/september) så jag har lite svårt att säga om haket var 10 eller 30m. Det tog 20min att ta sig över men då var det som sagt ganska så halt. Om jag skulle gissa så är det mer 15m än 30m. Men det borde finnas ett gäng här på sidan som varit uppe i bra väder och som kan hjälpa dig. Lycka till!

Har inte sett förhandsdiskusionen.

bild1zj5.jpg

:) Förlåt om jag var oklar. Förhandsdiskussionen har varit i form av en inre dialog. Det skulle vara intressant och läskigt på samma gång om du hade tagit del av den.

Det här var precis vad jag letade efter! Vilket kanonsvar. Tack så hemskt mycket, nu blev jag verkligen taggad att knalla upp på Akka i sommar.

mvh Filip

Anledningen till att jag bara tog två toppar är för att de är de två som är över 2000m, toppsamling alltså...

Tyvärr så var jag uppe i riktigt dåligt väder (mildare snöstorm i augusti/september) så jag har lite svårt att säga om haket var 10 eller 30m. Det tog 20min att ta sig över men då var det som sagt ganska så halt. Om jag skulle gissa så är det mer 15m än 30m. Men det borde finnas ett gäng här på sidan som varit uppe i bra väder och som kan hjälpa dig. Lycka till!

Tack så mycket för upplysningen, bästa vore ju om nån har uppskattat det med rep eller så, men det får väl dröja tills jag tar mig dit såsmåningom.

(Hoppar du ursäktar mig om jag lät arrogant, menade bara att Akka medför begreppsförvirring, Akka Stortopps huvudtopp och nordosttopp bör ju heta detta och inte till exempel Akka huvudtopp eller sådant, om Tore Abrahamsson är välvillig kommer jag använda hans notation för topparna, något som kanske inte alla använder om dem. Ska försöka få upp listan i februari. Tack än en gång, och ursäkta mig.)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg