Höghöjdstält

Hej,
undrar om nagon har information om LäTTA hoghojdtalt? Allltsa inte ett 4 kilos expeditionstalt, utan ett latt, litet, single-wall.

Vilket marke och vilken modell har du anvant?

Vikt?

Bra?

Daligt?

Om nagon har provat flera modeller och kan jamfora ar det valdigt valkommen information.
Tacksam for alla svar!!

Sara

Jag har ett MacPac Summit som är ett enkelvävstält för höghöjdstältning. Har haft det i ca 10 år. Har aldrig ångrat det köpet! Använd det ca 15 ggr på turer mellan 1 övernattning och 5 veckors vandring/klättring.

Fördelar:
Vindtåligt i alla lägen.
Lätt < 2kg med plats för två 210*120 cm.
Enkelt att resa, för mig själv 1-2 min.
Självstagande.
Nätfickor på insidan för torkning av blöta kläder.
Vattentätt (naturligtvis) vid hårt väder.
Miniabsid för matlagning i dåligt väder.
Tar liten plats, kräver bara 3*2 meter för uppsättning med stormlinor

Nackdel:
Bara en, dyrt

Kan köpas här

/Janne

For att fa lite fart..

..pa en eventuell diskussion ang amnet ovan.

Nagon som provat BD s alternativ eller Vaude pa lite hogre, mer utsatta platser?

Sara

Har du kollat på Jannu från Hilleberg.
Det är ett 2 pers tält som är väl lämpat för turer där man vill ha ett tält som är littet och lätt.
Vikt: 2,8 kg
storlek: 150 X 335 (den plats som det behöver för att kunna sättas upp

..pa en eventuell diskussion ang amnet ovan.

Nagon som provat BD s alternativ eller Vaude pa lite hogre, mer utsatta platser?

Sara

Har använt BD Firstlight en smula, bland annat i vinterfjällen i 17-18 m/s vind. Inga som helst problem. Nackdelar är att det är kort för mig som är över 190 cm lång. Jag får ligga på diagonalen, men det går hyfsat. Det är ett OK enmanstält där man kan laga mat inuti. Skall man bo två bör man nog lägga till en absid (finns att köpa, annars enkel att sy).

Mitt exemplar vägde också mer än specen, mellan 1400-1500 gram. För den vikten tror jag att ett Hillebergs Akto är bättre för en person.

Firstlight är ju känt som ett bombsäkert tält som tål alla väder och det stämmer nog. Akto tror jag ligger i samma klass när det gäller vind. Dock har man vid tester hos Backpackinglight haft problem med att Aktos båge säckar i sammanhang där det kommer en halv meter snö under en natt, utan vind. Vilket ju kan hända på sina ställen i amerikanska berg, men knappast i Sverige eller Arktis.

Jörgen

PS. Vill man lätta vikten på Firstlight kan man köpa till lättare kolfiberbågar, då sparar man några hekton, men kostnaden är avskräckande för mig.

Absolut inte Akto.

Mitt exemplar vägde också mer än specen, mellan 1400-1500 gram. För den vikten tror jag att ett Hillebergs Akto är bättre för en person.

.

Eftersom jag har använt Akto i olika sammanhang sedan den första modellen kom 1995 så kanske jag kan korrigera dig lite...

Enligt min erfarenhet av Akto i snö är det inte något bra val som vintertält. Ventilernas placering gör att de drevar igen i skitväder med obefintlig ventilation som resultat.

Tältet tål inte heller särskilt stora mängder snö pga den enda bågen som ska bära upp en förhållandevis stor tygyta. Även om det inte faller 50 cm vertikalt så kan det snabbt dreva upp kubikmeter på ett tält. Aktos konstruktion gör att snö ansamlas på taket och bågen tyngs ner snabbt...har själv legat i ett Akto och sparkat från insidan för att få bort snö som drevat upp, inte kul och verkligen inte särskilt säkert boende på vinterfjället eller någon annanstans där snö är en del av ekvationen.

Välj istället ett tält med antingen minst två korsande bågar eller ett litet tunneltält av bra kvalitet.

//J

Jannu..

Har du kollat på Jannu från Hilleberg.
Det är ett 2 pers tält som är väl lämpat för turer där man vill ha ett tält som är littet och lätt.
Vikt: 2,8 kg
storlek: 150 X 335 (den plats som det behöver för att kunna sättas upp

...har blivit bortsorterat just pa grund av vikten, tycker det ar for tungt!
Men tack for tips!
Sara

Vad får det väga? Ska tältet ha absid? Hur många ska sova i det? Hur mycket ska det tåla?

Jag träffade ett par i Abisko som körde med enkelvävstält. Det blev så mycket kondens att dom var tvugna att ha G-tex överdrag till sovsäckarna, dvs ca 1 kg extra att släpa på. Tyvärr mins jag inte vilket tält det var.

Firstlight VS Bibler I

Har använt BD Firstlight en smula, bland annat i vinterfjällen i 17-18 m/s vind. Inga som helst problem. Nackdelar är att det är kort för mig som är över 190 cm lång. Jag får ligga på diagonalen, men det går hyfsat. Det är ett OK enmanstält där man kan laga mat inuti. Skall man bo två bör man nog lägga till en absid (finns att köpa, annars enkel att sy).

Firstlight är ju känt som ett bombsäkert tält som tål alla väder och det stämmer nog. Akto tror jag ligger i samma klass när det gäller vind. Dock har man vid tester hos Backpackinglight haft problem med att Aktos båge säckar i sammanhang där det kommer en halv meter snö under en natt, utan vind. Vilket ju kan hända på sina ställen i amerikanska berg, men knappast i Sverige eller Arktis.

Jörgen

PS. Vill man lätta vikten på Firstlight kan man köpa till lättare kolfiberbågar, då sparar man några hekton, men kostnaden är avskräckande för mig.

Tur att jag ar bara ar 164cm da.. :) Antligen har man nan gladje over det ocksa!
Firstlight, packad i pase och med pinnar ska det val vaga ungefar 1400-1500g? (1,49kg enl BDs hemsida iaf)

Fragan ar om man skall satsa pa en starkare vav och ett lite tyngre talt, runt 2 kg, eller om ett talt av tunnare vav och med latta bagar haller i alla lagen. Latta grejer av ratt marken brukar ju kunna klara en hel del. Men konsekvenserna nar dom inte gor det blir otrevliga som fan.

Well, det kanske finns fler aasikter och erfarenheter???

Tack for svar!

PS. Akto ar forresten inte aktuellt, tror inte Hilleberg har nagot som aer riktigt raett..

Lite info som kanske saknas..

Vad får det väga? Ska tältet ha absid? Hur många ska sova i det? Hur mycket ska det tåla?

Jag träffade ett par i Abisko som körde med enkelvävstält. Det blev så mycket kondens att dom var tvugna att ha G-tex överdrag till sovsäckarna, dvs ca 1 kg extra att släpa på. Tyvärr mins jag inte vilket tält det var.

Taeltet skall anvandas vid klattring och helst inte vaga mer aen dryga 2 kg. Det ska vara litet och enkelt att satta upp pa sma platser, dvs ej absid, ej stor iaf! Det ska klara 2 pers. Men da ska det vara fullt ocksa. Och det ska tala mycket; sno, vind, regn, kan absolut inte kompromissa har, maste vara ett stabilt fyrasaesongerstaelt!
Jag har inte specificerat detta tidigare da jag vill fa sa manga olika asikter som mojligt utan att begransa och satta premisser i onodan. Men eftersom du fragar sa.. :)

Jo, enkelvav kan ju ge en del kondens, det ar en av nackdelarna.

sara

Joru: Vad gäller Akto så har jag ingen egen erfarenhet, så det var bra att du kunde fylla på med sådana av tältet i snö. Viktmässigt ligger det nära Firstlight så min omedelbara reaktion var väl att jag lika gärna kunde valt ett Akto i stället. Det finns ju många som är nöjda med det även i snö.

Rödluvan: Vad gäller vikten så kanske man har reviderat angivelserna, när jag köpte så skulle det väga runt 1000-1100 gram. För det ändamål du anger så är Firstlight ett väl beprövat tält. Under den typen av omständigheter är kanske inte heller utrymme och bekvämlighet prioriterat. Något med låg vikt som gör att man överlever i alla väder är kanske viktigare? I ett sådant läge skulle jag prioritera vikten och strunta i att det möjligen blir mer kondens i ett enkelvävstält under vissa omständigheter.

Eftersom jag själv inte är klättrare och har den typen av behov är mina erfarenheter av lämpliga tält begränsade till Firstlight.

Jörgen

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg