Hjälmlag?
För att en hjälmlag skall införas för alla så bör helst ett par förutsättningar vara uppfyllda.
1 Utredning skall visa att användning av hjälm väsentligt minskar döda och skadade i cykelolyckor.
2 Samhällskostnaderna/besparingarna för dessa skador som skulle förhindras av ökad hjälmanvändning skulle vara så stora att det skulle gå att övertyga allmänheten om att ett hjälmtvång är motiverat.
Ett problem är att den enskilde kan välja att cykla mycket försiktigt eller inte cykla alls och att detta skulle göra mera olycksförebyggande nytta än ökad hjälmanvändning.
En annan poäng är att Införande av hjälmtvång skulle kunna innebära nackdelar för samhället i form av mindre cykling, sämre folkhälsa p g a mindre motion och ett större användande av bilar, mopeder och kollektiva färdmedel vilket leder till större miljöförstöring och kostnader.
Jag tror inte tiden är mogen för en hjälmlag för alla ännu men har respekt för att NTF verkar i den riktningen. Kriterium 1 ovan bedömmer jag är uppfyllt men inte kriterium 2. Allt fler vuxna i Stockholms innerstad använder cykelhjälm men många barn och ungdomar har slutat använda hjälm och tyvärr tror jag att hjälmanvändningen utanför Stockholm och Göteborg snarare minskar än ökar (har inget statistiskt underlag men vistas en del i Halland).
Det är också viktigt att fortsätta att analysera skador och olyckor samt att sprida lärdomarna och få alla trafikanter att förändra sitt beteende så att riskerna minskar. Om det lönar sig att bygga om cykelmiljön öka övervakningen etc så vill jag att mera satsas från vägverk, kommuner och polismyndigheten på detta.
Jag tror vi har mycket att lära från andra länder t ex Nederländerna och Danmark för att öka cyklismen och minska miljöeffekterna av "onödig" biltrafik.
Att hela 50% av de trafikdödade i augusti var oskyddade trafikanter sätter fingret på att väldigt mycket måste förändras i trafikarbetet för att nollvisionen skall kunna bli realistisk. För visst skall vi tillåta även "oskyddade" trafikanter?
Thure