Olycksstatistik

Om man

klickar på analyser får man lite mera inforation om respektive olycka länsvis t ex denna:

"Analys och slutsatsprotokoll för dödsolyckor
OLYCKA 1
Datum: 2007-08-11
Plats: Kanalgatan
Kommun: Skellefteå
Hastighetsbegränsning: 50 km/tim
Omkomna: Cyklist
Beskrivning av olyckan: En cyklist cyklade omkull på Kanalgatan och avled.
Analys: Cyklisten cyklade omkull på Kanalgatan vid O´Learys och avled. Personen använde
ingen cykelhjälm vid olyckstillfället.
Slutsats: När det gäller cykelhjälmsanvändningen anser NTF fortfarande att det ska finnas en
cykelhjälmslag som omfattar alla cyklister.
Systembrist: Lag om cykelhjälm för alla."

I en del fall så har NTF inga förslag på vad som kan göras förebyggande t ex denna analys:
"OLYCKA 2
Datum: 2007-08-25
Plats: Tivolivägen
Kommun: Sundsvall
Omkomna: Cyklisten
Beskrivning av olyckan: En cykel körde in i en stillastående moped på Tivolivägen varvid
cyklisten föll av cykeln och avled.
Analys: Behov föreligger ej.
Slutsats: Dödsolyckan föranleder ingen reaktion från NTF.
Systembrist: Nej."

En farlig typolycka är högersväng med lastbil och cyklist som inte inser att han eller hon inte är observerad t ex denna olycka:

"OLYCKA 2
Datum: 2007-08-21
Plats: Korsningen Laholmsvägen/ Enslövsvägen
Kommun: Halmstad
Beskrivning av olyckan: En lastbil gjorde en högersväng i korsningen Laholmsvägen och
Enslövsvägen och kolliderade med en cyklist. Cyklisten omkom.
Analys: Kollisionen skedde i en ljusreglerad korsning i vilken lastbilen skulle svänga till höger
och korsa cykelöverfarten.
Slutsats: Inge Engkvist NTF Halland har aktualiserat en lösning där cykelöverfarten dras in från
korsningen en bit så att den inte ligger i en rät linje. Detta bör kunna öka förutsättningarna för
tidigare upptäckt.
Systembrist: Effektivt system för döda-vinkel-problematiken och bristande utformning av
korsning.
Bilddokumentation: Finns
."

Liknande olycka i Stockholm:
"OLYCKA 3
Datum: 2007-08-20
Plats: Kungsgatan/ Vasagatan
Kommun: Stockholm
Beskrivning av olyckan: En lastbil körde på Vasagatan och gjorde en högersväng vid
Kungsgatan. I samband med högersvängen påkördes en cyklist som omkom.
Analys: Det var i samband med en högersväng, i en ljusreglerad korsning vid Kungsgatan/
Vasagatan som en lastbil svängde höger utan att uppmärksamma cyklisten.
Slutsats: Blandningen av tunga fordon och oskyddade trafikanter medför vid olycka svåra
konsekvenser.
Ett exempel på lösning av detta problem är anordnandet av s k cykelbox, vilket innebär att
cyklister får ett eget utrymme framför stopplinjen för motordrivna fordon. Detta underlättar också
för högersvängande fordon att upptäcka korsande oskyddade trafikanter.
Systembrist: Effektivt system för döda-vinkel-problematiken.
Bilddokumentation: Finns.
"

Thure

Till de senare två typolyckorna med cyklister som offer finner från forskarhåll två förslag till lösning.
1 Ombyggnad av samtliga korsningar. Orimligt pga kostnadsskäl.
2 Omläggning av ljusreglering till ALLGÅFAS, dvs cyklister och fotgängare får en Grön fas åt alla håll samtidigt och exklusivt. Kan enkelt genomföras vid alla ljusreglerade korsningar men alla korsningar är som bekannt inte ljusreglerade.
//J

Västeråsolyckan

Finns också kommenterad på NTFs sida:

"OLYCKA 1
Datum: 2007-08-13
Plats: Cykelbanan på Pettersbergsgatan
Kommun: Västerås
Hastighetsbegränsning: -
Beskrivning av olyckan: En cyklist kolliderade med en gående på en gång- och cykelbana vid
Pettersbergsgatan. Cyklisten omkom.
Analys: Cyklisten kom nerför Pettersbergatan, enligt uppgifter i hög fart, loch kolliderade med
en fotgängare. Cyklisten slog huvudet i asfalten.
Slutsats: När det gäller cykelhjälmsanvändningen anser NTF fortfarande att det ska finnas en
cykelhjälmslag som omfattar alla cyklister.
Systembrist: Lag om cykelhjälm för alla."

Thure

Får jag tillägga:
Systembrist: Kombinerad gång/cykelbana.

Hur bra det än är med cykelbanor, så utgår de ofta från att cyklister håller i princip samma hastighet som gångtrafikanter. I verkligheten kommer cyklar ofta fortare än biltrafiken i stadsmiljö, och tystare.

Jag ogillar formuleringen "Systembrist: Lag om cykelhjälm för alla." Problemet är inte att det inte finns en lag utan att folk inte använder cykelhjälm i högre omfattning. Och visst är det tragiskt med olyckor men i slutändan handlar det om människors egna beslut. Hur många "systembrister" kan man inte finna med hjälp av olycksstatistik? Hur många dödsfall är inte relaterade till halkolyckor varje år? Synen att staten alltid ska förse människor med hängslen och livremmar gör mig faktiskt lite mörkrädd.

Jag ogillar formuleringen "Systembrist: Lag om cykelhjälm för alla." Problemet är inte att det inte finns en lag utan att folk inte använder cykelhjälm i högre omfattning. Och visst är det tragiskt med olyckor men i slutändan handlar det om människors egna beslut. Hur många "systembrister" kan man inte finna med hjälp av olycksstatistik? Hur många dödsfall är inte relaterade till halkolyckor varje år? Synen att staten alltid ska förse människor med hängslen och livremmar gör mig faktiskt lite mörkrädd.

Visst är det en knepig formulering, men jag tror ändå att hjälmanvändningen skulle öka kraftigt om det blev lagkrav. Därmed absolut inte sagt att alla skulle använda hjälm. Hur var det med bilbältesanvändningen när lagen kom? Kanske en parallell? Nån som vet?

Visst är det en knepig formulering, men jag tror ändå att hjälmanvändningen skulle öka kraftigt om det blev lagkrav. Därmed absolut inte sagt att alla skulle använda hjälm. Hur var det med bilbältesanvändningen när lagen kom? Kanske en parallell? Nån som vet?

Det är möjligt att användningen skulle öka men det är inte poängen riktigt utan att människor måste lära sig att själva kunna göra riskbedömningar. Vad blir nästa steg? Det är mycket möjligt att ett antal människor varje år dör i komplikationer till halkolyckor. Lag om broddar vintertid? Det kanske låter fånigt nu men efter en del övertygande statistik så kanske det inte vore helt fel? För vem kan väl argumentera mot att människor dör?
Dödligheten för oss människor är 100%. Förr eller senare är det dags för oss alla att bita i gräset och jag är av den uppfattningen att statens roll inte är att till varje pris omge medborgarna med överdriven trygghet.

Hjälmlag?

För att en hjälmlag skall införas för alla så bör helst ett par förutsättningar vara uppfyllda.

1 Utredning skall visa att användning av hjälm väsentligt minskar döda och skadade i cykelolyckor.

2 Samhällskostnaderna/besparingarna för dessa skador som skulle förhindras av ökad hjälmanvändning skulle vara så stora att det skulle gå att övertyga allmänheten om att ett hjälmtvång är motiverat.

Ett problem är att den enskilde kan välja att cykla mycket försiktigt eller inte cykla alls och att detta skulle göra mera olycksförebyggande nytta än ökad hjälmanvändning.

En annan poäng är att Införande av hjälmtvång skulle kunna innebära nackdelar för samhället i form av mindre cykling, sämre folkhälsa p g a mindre motion och ett större användande av bilar, mopeder och kollektiva färdmedel vilket leder till större miljöförstöring och kostnader.

Jag tror inte tiden är mogen för en hjälmlag för alla ännu men har respekt för att NTF verkar i den riktningen. Kriterium 1 ovan bedömmer jag är uppfyllt men inte kriterium 2. Allt fler vuxna i Stockholms innerstad använder cykelhjälm men många barn och ungdomar har slutat använda hjälm och tyvärr tror jag att hjälmanvändningen utanför Stockholm och Göteborg snarare minskar än ökar (har inget statistiskt underlag men vistas en del i Halland).

Det är också viktigt att fortsätta att analysera skador och olyckor samt att sprida lärdomarna och få alla trafikanter att förändra sitt beteende så att riskerna minskar. Om det lönar sig att bygga om cykelmiljön öka övervakningen etc så vill jag att mera satsas från vägverk, kommuner och polismyndigheten på detta.

Jag tror vi har mycket att lära från andra länder t ex Nederländerna och Danmark för att öka cyklismen och minska miljöeffekterna av "onödig" biltrafik.

Att hela 50% av de trafikdödade i augusti var oskyddade trafikanter sätter fingret på att väldigt mycket måste förändras i trafikarbetet för att nollvisionen skall kunna bli realistisk. För visst skall vi tillåta även "oskyddade" trafikanter?

Thure

Tråden väcktes av en annan tråd

Jag tycker att det är lite underligt att man i den här typen av diskussioner och statistik blandar ihop olycksorsak och skadeorsak. Cykelhjälmar och säkerhetsbälten kan få bort skadorna, men de får ju inte bort olyckorna.

Olyckorna beror ju nästan uteslutande om skräp bakom ratten, styret eller pennan, eller "den mänskliga faktorn" om man vill vara lite mer filantropisk. Man kan inte alltid vara 100-procentig, och olyckor kommer alltid att ske, men man kan lära sig att bli en säkrare förare och trafikplanerare.

Den döda vinkel som då och då nämns när bilar svänger höger och krockar med cyklar existerar inte. Visst, den finns i de flesta backspeglar, men inte hos bilföraren som kan vrida på huvudet. Och som cyklist bör man alltid räkna med att man är osynlig och inte försöka ta sig förbi en bil om man inte vet att den tänker fortsätta rakt fram.

Så enkelt, men samtidigt så oerhört svårt.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg