Rita i karta och föra över till explorist xl

Hej.

Jag har en Magellan eXplorist XL med Topo Sweden Plus kartan som jag använder när jag jagar. Kartan är riktigt bra och detaljerad. Stort sett varenda detalj (myrar, småsjöar, skogsvägar mellan hyggen mm) är inritad på denna karan och återfinns när man är ute o vandrar, stort + till den kartan, värd vart enda öre.
Nu till min fråga, efter som jag jagar så måste jag hålla mej innom vissa områden. Man får en karta (på papper) av markägaren där "mitt jaktområde" är inritat med linjer. Går det med nått program att rita in för hand i datorn och föra över så att det syns på min Topo karta i GPS:n

Jag har fört över Topo Sweden Plus kartan till datorn med MapSend Lite och det funkar fint och nu vill jag kunna rita linjer där och sedan föra över dessa till GPS:n.

Mycket tacksam för svar.

Skapa rutt eller spår längs jaktgränslinjen?

Ett alternativ kan vara att skapa POI:s på varenda brytpunkt längs jaktgränsen, för att sedan skapa en rutt av dessa brytpunkter. För över rutten till Explorist XL och aktivera den till nästa jaktpass! Då syns gränsen på kartan. Jag tror att det är en begränsning på max 50 POI:s per rutt, så din jaktgräns får inte vara alltför krokig.

Sedan kan det funka att gå längs hela jaktgränsen och spara spåret. Glöm inte att radera den gamla rutten först innan du påbörjar promenaden.

Om din jaktgräns sammanfaller med ägogränsen, så finns ju också alternativet Map on Demand (som dock kostar en hygglig slant).
/Niklas

Ett alternativ kan vara att skapa POI:s på varenda brytpunkt längs jaktgränsen, för att sedan skapa en rutt av dessa brytpunkter. För över rutten till Explorist XL och aktivera den till nästa jaktpass! Då syns gränsen på kartan. Jag tror att det är en begränsning på max 50 POI:s per rutt, så din jaktgräns får inte vara alltför krokig.

Sedan kan det funka att gå längs hela jaktgränsen och spara spåret. Glöm inte att radera den gamla rutten först innan du påbörjar promenaden.

Om din jaktgräns sammanfaller med ägogränsen, så finns ju också alternativet Map on Demand (som dock kostar en hygglig slant).
/Niklas

Niking, jo det är ett alternativ att skapa POI:s på varenda brytpunkt, ska kolla om inte det är för krokigt..kan bli på det berömda håret.

Nästa alternativ att gå längs jaktgränsen..bra förslag men, nja känns lite svettigt då det handlar om nästan 4000ha.

Tyvärr sammanfaller det inte med ägogränsen.

Bäst vore det om det gick att rita i MapSend Lite och sedan föra över det till GPS.
Synd att det inte går att använda Fugawi med eXplorist.

En möjlighet att kombinera Fugawi och Mapsend Lite, skulle kunna vara att rita upp jaktgränserna som färdspår i Fugawi och sedan med hjälp av programmet ”GPS Utility” konvertera Fugawi färdspåret till färdspår i Mapsend Lite formatet, enligt beskrivningen nedan:
  1. 1. Öppna och kalibrera fastighets- eller jakt-kartan i Fugawi (även Oziexplorer eller Kartex kan användas. Kartex i kombination med en fastighetskarta i RIK format som man kan beställa på Lantmäteriets sida ”Din karta”).
  2. 2. Använd ”Rita färdspår” funktionen i Fugawi och rita på kartan upp ett färdspår som följer gränsen för jaktområdet.
  3. 3. Spara färdspåret till en fil med ”Spara som” funktionen i Fugawi.
  4. 4. Använd programmet ”GPS Utility” för att konvertera den sparade färdspårsfilen för Fugawi till en färdspårsfil enligt Mapsend-formatet. Hemsidan där du kan ladda ner GPS Utility kan du hitta med sökfunktionen i detta forum eller via Google.
  5. 5. Öppna den konverterade filen i Mapsend Lite
  6. 6. Skicka över spåret till din GPS
Gratisversionen av GPS Utility klarar endast upp till ca 600 färdspårspunkter. Om du behöver använda fler punkter kan du dela upp färdspåret i fler filer som du efter konverteringen till önskat format kombinerar till en fil

Jag har provat metodiken ovan för en Garmin 60CSx och Mapsource med Friluftskartan Pro. Det fungerade utmärkt. Testade även punkt 1-5 för Magellans Mapsend Lite. Det fungerade, men eftersom jag inte har någon Magellan GPS kunde jag inte se slutresultatet tillsammans med Topo-kartan.

Det är bättre att använda färdspår i stället för rutter och waypoints eftersom antalet waypoints man kan ha i en rutt är färre an antalet punkter i ett färdspår.

Har även provat att hitta fastighetsgränser genom att följa ett spår som jag lagt ut längs fastighetsgränsen. I regel hittade jag gränsstenarna inom 1-5 meter från spåret som jag följde med GPSen. I vissa fall kunde man få lite större avvikelser mellan spår och upphittade gränsstenar, storleksordningen, 10-30 meter. Detta berodde troligen på att fastighetskartan i vissa fall kan innehålla fel,
se Torbjörn Djuvfeldts artikel: http://www.djuvfeldt.se/fusion/viewpage.php?page_id=8

/Bernt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdans Rita egen karta med GPS ? Navigering 22
kanotisten Rita med GPS.... Navigering 6
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
chribba rita i mapsource Navigering 3
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
vilseiskogen Rita på friluftskartan? Navigering 8
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg