Klättermusen Liv?

Sitter och kikar på en dunjacka/duntröja till hösten/senhösten och som förstärkningsplagg på vintern.

Blev dödligt förälskad i Klättermusen Livs skärning med dragkedjan upp på vänster sida (sett från användaren).

Dock kostar den ju en hel del, 1900 kr. Finns det andra alternativ? Vad tycker ni som har denna jacka/tröja om den? Det fanns bara en recension och personen tyckte dunläckaget inte var så farligt, men att det faktiskt fanns.

// Jocke

Dunläckage förekommer i alla dunplagg och täcken, sovsäckar jag nyttjat till dags dato. givetvis kan man irritera sig över det, men för min del ser jag inga stora svårigheter med det. Regntäta plagg är täta och dundito läcker ibland....
Men en slimt skuren duntröja kan ibland vara svår att vid rast dra utanpå de tre lager du behövde ha på dig när du gick för att klara den sjunkande temperaturen och den tilltagande vinden...
Jo visst ser Liv utmärkt ut och min gamla tunna dunjacka måste ersättas men för egen del är helt blixtlås ett krav.
//J

Dunläckage förekommer i alla dunplagg och täcken, sovsäckar jag nyttjat till dags dato. givetvis kan man irritera sig över det, men för min del ser jag inga stora svårigheter med det. Regntäta plagg är täta och dundito läcker ibland....
Men en slimt skuren duntröja kan ibland vara svår att vid rast dra utanpå de tre lager du behövde ha på dig när du gick för att klara den sjunkande temperaturen och den tilltagande vinden...
Jo visst ser Liv utmärkt ut och min gamla tunna dunjacka måste ersättas men för egen del är helt blixtlås ett krav.
//J

Har funderat på det också.. MontBell har en hel del jackor med hela dragkedjor. Någon som har en?

// Jocke

Pyreneerna

Jag hade turen att få köpa Klättermusen Liv på kampanj där priset sänktes 500 kr! Jag har använt jackan i Pyreneerna när det var kallt stundtals och på kvällen när solen gick ner. Den är skön, enkel och lätt att trivas i. Men den blir snabbt varm om du ska röra mycket på dig. Men för att sitta och laga mat eller vara ute och koppla av på liggunderlaget efter en hel dags vandring, då är jackan skön. Den var även skön som vindjacka när det blåste mycket vid några tillfällen. Jag hade bara skjortan eller underställströjan - det räckte!

Jonas

Jag hade turen att få köpa Klättermusen Liv på kampanj där priset sänktes 500 kr! Jag har använt jackan i Pyreneerna när det var kallt stundtals och på kvällen när solen gick ner. Den är skön, enkel och lätt att trivas i. Men den blir snabbt varm om du ska röra mycket på dig. Men för att sitta och laga mat eller vara ute och koppla av på liggunderlaget efter en hel dags vandring, då är jackan skön. Den var även skön som vindjacka när det blåste mycket vid några tillfällen. Jag hade bara skjortan eller underställströjan - det räckte!

Jonas

Hur ser finishen ut? Sömmar? Finns det "björnläpp" i ovankant mot halsen där dragkedjan mynnar?

Fasen vad svårt allt ska vara, man får köpa en av varje ;)

// Jocke

Kanon

Jag har nu haft en Klättermusen Liv i lite mer än ett år och den är lika självklar i ryggan som amen i kyrkan.
Perfekt som vindplagg, förstärkningsplagg under skaljacka, MC jacka eller bara som mys på en kobbe efter en dags paddling och det börjar kyla på.

Än så länge har jag inte kommit på något med den som jag saknar egentligen.
Visst är det så att något litet dun kan slippa ut då och då men inte av den digniteten att det är ett problem.
Och visst är det så att yttertyget kan kännas lite tunt/ skört men det är ju också ett medvetet val för att den skall vara extremt lätt och lätt att komprimera till ett behändigt format.

Att det just är en anorak tycker jag är bra eftersom knappöppningen är såpass väl tilltagen att en riktigt bra ventilation ändå kan fås.
Vidare gillar jag inte jackor som slänger och flänger i oknäppt tillstån vilket jag antar att LIV skulle göra.

Jag tycker om min LIV och kan bara rekomendera den.

Hur ser finishen ut? Sömmar? Finns det "björnläpp" i ovankant mot halsen där dragkedjan mynnar?

Fasen vad svårt allt ska vara, man får köpa en av varje ;)

// Jocke

Jag tittade nyss på jackan. Sömmarna ser bra ut. Nej, ingen "björnläpp" om jag förstår dig rätt och det behövs ju inte då dragkedjan går snett. Så jag känner inte av kragen att den skavar mot hakan.Tänk på att inte köpa en större storlek mer än vad du behöver. Jag provade storleken M och L och båda passade bra. Men ska du använda jackan till under skalplagg och som vindjacka, då är M att föredra då den är mer tightare och täcker precis överkroppen. Jag använder ju dunjackan mer som förstärkningsplagg - inte som skalplagg.

Du bor ju i Stockholm och har många butiker som du kan gå till och kolla LIV-jackan ;)

Jonas

Har funderat på det också.. MontBell har en hel del jackor med hela dragkedjor. Någon som har en?

// Jocke

Japp, jag har en Thermawrap UL, som dock är i syntet (Excelloft, tror jag de kallar det) och inte dun. Jag använder den istället för fleece som förstärkningsplagg såväl sommar som inte alltför kalla vinterdagar. För mig finns det en viss fördel att inte ha dun i ett förstärkningsplagg för sommarbruk, pga risken blöta ner det. Den är välsydd och sitter bra, upplevs som lite ömtålig med har stått pall för mer än jag trodde. I modellen är verkar den vara mycket snarlik Montbells lätta duntröjor.

För kallare turer har jag en Golite Cumulus, som jag också trivs med, men i jämförelse med
Liv verkar den komma något till korta - bara 30 g mer dun men 110 gram tyngre. Dock kanske det är dragkedjan som ger viktskillnaden.

- Erik

Om det finns ett plagg som man i princip helt förbehâllslöst kan rekomendera sà bör det vara detta!

HUVUD-FÖRDEL: Mycket värme till lâg vikt och idem packvolym. Man behöver i princip aldrig fundera pà om man ska ta med den eller ej, eftersom den knappt märks i ryggan. Jag tror tom att jag nâgon gâng knycklat ned den i en ficka, men minns ej om detta var LIV eller nàgon annan jacka. Jag har anvánt LIV som enda jacka och med enbart skjorta under i en hel del kalla och blâsiga situationer (ca -10ºC) utan problem.

DETALJER:

Lagom slimmad för att kunna fungera bàde som värmeplagg under och över skaljacka.

Látt att hala upp och dra över sig vid korta raster.

Hyffsad tâlighet mot vind och i viss mân även väta.

Knappstängning möjliggör viss ventilation om sà önskas utan att det blir öppet i halsen.

Fukt från kroppen

Blir väldigt svettig när jag vandrar samtidigt som jag är lätt frusen. Underkläder/mellanlager i ull är super för mig. Men, även jag har funderat på LIV som förstärkningsplagg vid kallare turer vid raster och morgon/kväll vid lägret.. Det jag funderar på dock är att när jag stannar för att rasta är mina kläder fuktiga och hur är det då att dra på sig en duntröja ovanpå under/mellanlager? Är rädd att den ska bli blöt inifrån. Vad säger ni om det? Innebär det ett problem? Ett alternativ som jag ser det är typ woolpower jacka 400/600 fast det lär ju bli mer skrymmande och tyngre att ha i ryggan.

Blir väldigt svettig när jag vandrar samtidigt som jag är lätt frusen. Underkläder/mellanlager i ull är super för mig. Men, även jag har funderat på LIV som förstärkningsplagg vid kallare turer vid raster och morgon/kväll vid lägret.. Det jag funderar på dock är att när jag stannar för att rasta är mina kläder fuktiga och hur är det då att dra på sig en duntröja ovanpå under/mellanlager? Är rädd att den ska bli blöt inifrån. Vad säger ni om det? Innebär det ett problem? Ett alternativ som jag ser det är typ woolpower jacka 400/600 fast det lär ju bli mer skrymmande och tyngre att ha i ryggan.

Dra Liven ovanpå skaljackan.

Blir du blöt har du för mycket eller för tätt,lätta lite under aktiviteten.

Jag vet inte hur det är med km,men de flesta dyrare dunplagg har dun som är silikonbehandlade så de suger inte upp fukten utan låter den passera.Så lyder du första rådet lär det inte bli några problem.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg