Nån som kan rekommendera någon kurs i vågsurfing med havskajak el dyl.
Vi är en grupp mer varierande bakgrund (havspaddling, forspaddling, motionspaddling etc) som är sugna på att gå en kurs för att lära oss grunderna i att surfa vågor (i havet ej fors)
Kan någon tipsa om något ställe som har kurser i Sverige?
Jag vet ju att Escape kajakcenter i Göteborg har haft surfkurs/surfutflykter till Apelviken/Varberg. Detta gäller då surf med havskajak. Det har funnits och finns havskajakbaserad "surf och rockhoppingkurs" med Nigel Foster under Stockenträffen, kanske även i år (kolla på Orust Kajak).
(Jag har varit med på egenarrangerad surfutflykt till Klitmöller/Danmark med forskajaker - och även samma i Portugal. Detta är kort sagt en annan grej, större brantare vågor. Jag vet att exempelvis engelsmännen har kajaksurfing som liknar vanlig vågsurfing, typ samma skrov som surfbrädorna. Det är ytterligare en annan grej, men fortfarande på större och brantare vågot. Dock; fortfarande på vinddrivna vågor... I området kring Angelsea/Wales finns havskajakbaserad surf på "tidvattenforsar".)
Åter till din fråga om kurs:
Jag tror att sådana kurser är svåra att anordna för det är förhållandevis sällan vi har så mycket vind, men inte för mycket vind, så att vågorna blir tillräckligt stora för att köra kurs på. Svårplanerat liksom. Mina två små Fosterkurserna i Stocken har varit bra tycker jag men väldigt olika beroende på vädret...
Lära sig få surf med havskajak (eller motionskajak, surfski, whatever...):
Ut i vinden/vågorna, paddla medvind, få surf! Men man skall nog inte räkna med väldigt långa surfar (vågornas dynamik)..., eller att man alltid "kommer med". Känslan för vilka vågor man skall ta, och hur och när man måste accelerera, och hur man hänger kvar... Den kommer...
Också finns det ju lite literatur på området. Kolla exempelvis tipsen på
www.kajak.nu.
Ett annat tips är att hänga vid, inte mitt i
, farleden och hitta sköna svall från deplacerande båtar. Det kan vara tokbra!
-p-