Ensamvandra

Hej

Behöver lite hjälp och tips från erfarna fjällvandrare.

Skall ensamvandra i mitten av juli. Har valt att gå samma sträcka som jag gick (med sällskap) förra året (Vakotavaara - Nikkaloukta). Jag kommer att bo i stugor och har en extra dag till förfogande om något skulle inträffa. Klarade mig bra förra året både vad det gäller konditionen och att bära med mig det jag behövde. Känner mig ganska trygg med att jag kommer att känna igen mig på turen också, men det känns trots att lite "pirrigt" att gå ensam.

Något speciellt jag bör tänka på?

Någon som har gått ensam som kan lugna mig (eller kanske framför allt mina oroliga anhöriga som tycker att det här är mer jobbigt än vad jag tycker att det är)?

Marie

Att vandra ensam är spännande. Jag har gjort det två gånger, en gång för att bara komma bort från alla andra och en gång för att ingen annan kunde ta ledigt.

Det är nog skönt att känna igen sig, det ger en varm känsla av trygghet i magen. Dessutom kommer du (med största säkerhet) att träffa folk varje dag. När jag vandrade ensam första gången såg jag inte en själ på tre dagar. Det var till slut det som drev mig ner mot "civilisationen" igen. Längtan efter någon att prata med. Det blev stugvärden i Akka som fick oväntad hjälp med vedhuggningen ;)

Vad du kan berätta för dina anhöriga är kanske hur mycket folk som du träffade förra gången du vandrade samma sträcka. Visa kort där andra finns med. Visa dem STF's sida om Kungsleden och så. Min mamma är alltid orolig när jag är ute, det är tydligen föräldrars uppgift, och rätt, att göra det.

Det man kan tänka på själv är just det att man är ensam ifall något skulle hända. Under den första turen besteg jag Akka i hyfsat dåligt väder (snö i augusti) och så här i efterhand så fattade jag ett par dåliga beslut. Jag fattade dem på de grunder som jag brukar göra när jag vandrar med kompisar, att det finns någon där ifall jag halkar eller nåt. Tänk efter en extra gång.

Något som kändes som sällskap var den lilla radio jag hade med mig. Att bara få höra en mänslig röst då och då känns bra.

Har fler tips, du får gärna höra av dig!

Lycka till!

Känner igen det där med anhöriga. Man brukar få tala om flera gånger att man faktiskt går på en led där det går andra människor och att man inte är förlorad i ödemarken.

Jag tycker att det är bra att du går en led när du inte är så van, men tycker kanske att du är försiktig i överkant när du går samma led du nyligen gått, bara för att känna dig hemma. Lite "äventyr" ska det vara! "Ensamhet" botas i stugorna där det alltid finns någon som är pratsugen.

Tänka på? Inte mer än när du gick med sällskap.

Karolina var snabbare att svara...

Tack för era snabba svar!

Det jag mest funderar på är om det skulle hända nånting och jag är alldeles ensam. Det kan ju trots allt ta några timmar innan man möter nån. Lite harig av naturen är jag nog.

Jag är inte rädd för ensamheten som sådan. Trivs med att vara själv, så just den biten blir nog inga problem. Lite av orsaken till att jag åker själv är att jag behöver vara ensam också.

Liten radio skall jag tänka på att ta med. Det hade vi ingen med oss förra året, men då hade vi ju varandra.

Marie

Tänk så här, vad är realistiskt sett det värsta som kan hända? Att du bryter eller vrickar foten kanske? Och är man hyfsat klädd klarar man sig rätt många timmar även om det ösregnar.

Visst är det teoretiskt möjligt att vår herre öppnar dammluckorna där uppe och låter det regna så mycket att det blir jordskred eller andra naturfenomen av liknande magnitud, men hur sannolikt är det...

Har också planer på att fjällvandra i juli...blir ensam om jag inte får med mig någon...är det rekommenderat att bo i stuga om man går själv?

Min plan var att tälta...Min mamma tror naturligtvis att jag o hunden kommer trampa snett, bränna oss på stormköket, bli uppäten av björnar osv, medan jag mest konstaterar att så himla stort och ensamt är ju ändå inte Sverige att man inte möter någon om nått skulle gå på tok...o skulle jag möta en björn så spelar det ingen större roll om jag är ensam eller har en person till med mig...

Henriko; sa:
Tänk så här, vad är realistiskt sett det värsta som kan hända? Att du bryter eller vrickar foten kanske? Och är man hyfsat klädd klarar man sig rätt många timmar även om det ösregnar.

Visst är det teoretiskt möjligt att vår herre öppnar dammluckorna där uppe och låter det regna så mycket att det blir jordskred eller andra naturfenomen av liknande magnitud, men hur sannolikt är det...

Nja, det är nog det här med att bryta foten eller tex att få ett njurstensanfall (har haft det ett par gånger och det var fruktansvärt). Inget av detta är ju dödligt men det är nog mera känslan av att det inte finns sjukhushjälp att få inom rimligt avstånd.

Det här är inget som kommer att avskräcka mig, men jag grunnar på det till och ifrån.

Regn kan jag ta, ska köpa riktigt rejäla regnkläder och hoppas att det inte kommer något jordskred :)

Marie

Eviless skrev:
Har också planer på att fjällvandra i juli...blir ensam om jag inte får med mig någon...är det rekommenderat att bo i stuga om man går själv?

Jag vet inte om det är bättre att bo i stuga, för min del är det nog mest för att jag tycker att det fungerade bra att bo i stugor förra året och att jag inte behöver bära med mig tält. Det kanske inte är så tungt i och för sig, men jag tyckte nog att packningen förra året räckte som det var och i år får jag dessutom "köket" att bära med mig. Det hade min sambo i sin ryggsäck förra året.

Marie

Tycker att du ska gå själv, inget att oroa dig över. Du träffar ju folk i stugorna och dom flesta du möter efter leden har inget emot att stanna och prata en stund. Du pratar mer med folk en dag i fjällen än en dag i stan.

Tror inte det är någon fara att bo i stuga, dom flesta människor som är i fjällen är inte pervon.

Fråga dina anhöriga om dom skulle tycka att det var bättre om du åkte en vecka på charter till en turistort? Där är det större risk att något händer en ensammen tjej.

Någon radio skulle inte jag ta med, för det första är det meningen att det ska vara tyst i fjällen och för det andra är jag tveksam till att det finns mottagning. Ta hellre med en bok. Men behövs något som låter varför inte en MP3-spelare.

Går man längs en led kommer det människor hela tiden som kan hjälpa om något händer. Dom flesta olycksfall är trots allt inte livshotande, att ligga i flera timmar med t.ex ett knä ur led är nog inte så kul men man överlever.

Tänk igenom förra årets packning och skippa sånt du inte använde, för att gå en stugtur behöver du ganska lite saker. Köp gärna ett reselakan i siden, väger mycket mindre än en sovsäck. Om det regnar och/eller är kallt kan det vara skönt att till lunchen ha med en liten termos med kaffe, te, choklad eller hett vatten till soppa.

Ha en trevlig tur.
/Ulf

Det du inte ska glömma när du går själv är visselpipan. Om det nu mot förmodan skulle gå illa så hörs en visselpipa mkt längre än vad du kan skrika.

Jmf med en flytväst för barn, har alltid en visselpipa

/R

Robwah-9; sa:
Det du inte ska glömma när du går själv är visselpipan. Om det nu mot förmodan skulle gå illa så hörs en visselpipa mkt längre än vad du kan skrika.

Jmf med en flytväst för barn, har alltid en visselpipa

/R

Smart, tack!

Marie

Lugna och lugna. Det finns risker för skador.

Gå på led där det går andra människor och ha grejor som gör att du överlever ett benbrott.

Visselpipa i all ära men det är mera falsk trygghet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg