Anders262; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Som mest har jag burit 18 kg inför en 12-dagarstur i Sarek i en hemsydd säck på ca 550 g plus midjeväska på 150 g. Totalt 700 g bärsystem alltså. Upplevde inte de första dagarna som jobbigare än att bära 24-25 kg med en tyngre säck. När vikten kom under 15 kg så svävade man fram i jämförelse, för att inte tala om när man kom under 10 kg, när nästan all mat var slut.
Jörgen
Men om du hade haft en tyngre säck istället så hade du ju burit ca 21 kg med en tyngre (3.5kg) säck. Detta är ju lättare än 24-25kg med en tyngre säck och alltså (enligt dig) lättare än att bära 18kg med en lätt säck. Alltså är det bättre att välja den tunga säcken för fjällturen?
Jag vet inte om jag känner någon direkt skillnad på om jag bär 21 kg eller 24 kg med en "tung" säck. Båda känns för mig tunga.
Men i takt med att jag äter upp maten så försvinner ju nackdelen med sämre bäregenskaper hos min lätta säck. En ryggsäck på 3,5 kg bär jag ju med mig hela vägen, till skillnad från maten. Med en lätt packning på runt 10-12 kg så ser jag ingen fördel med det (förhoppningsvis) bättre bärsystem som en 3,5 kg säck innebär. Något jag förmodligen hade haft om jag burit 30 kg. Jag har bara nackdelen att den väger runt 3 kg mer än en ryggsäck som gör ett lika bra jobb med de vikter jag bär. Så jag föredrar genomgående att använda de lättaste prylar som fyller uppgiften, enligt den funktionsanalys som vi presenterat på
http://www.fjaderlatt.se.
En möjligen något haltande liknelse är att snökedjor kan vara bra att ha ibland, men det innebär inte att jag vill köra runt med dem i sommarväglag också.
Jörgen