Har mer eller mindre siktat in mig på en tur i Sarek i sommar. Under dagen har jag haft Sarek för mina fötter (vardagsrumsgolvet) och Claes i knät (Grundstens turbeskrivningar). En tur jag fick ihop blev följande:
Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)
Jag får det till cirka 126 km och då uppstår ett frågetecken. Jag har 12,5 vandringsdagar till förfogande. Dra bort en dag som reserv och lite till för någon dagsutfärd, någon topptur längs resans gång. Det känns som väldigt lite "strulmarginal". Med tanke på att jag räknar med 15 km/dag i Abisko/Kebnekaise området som lagom tempo, borde jag inte sänka det en bit i Sarek med tanke på främst alla vad men även rent allmän lite jobbigare vandringsterräng?
Ett annat alternativ jag klurar på är:
Akkastugorna-3-parksmötet-Koupervagge till Nasavagge-Nasavagge till-Alkastugan-Alkavagge-
-Smaila-Routesvagge-Akka-Akkastugorna
Det blir lite drygt 10 mil och (vad jag kan läsa mig till från Grundsten) inte lika stor risk för strul med vad eller krånglig terräng. Således hyfsat gott om tid till både strul, dagsutfärder och toppturer.
Så kära Sarek-beresta: Show me the light!
Mvh
Peter P.
Kvikkjokk-Vallevagge-korsa Tjuoldavagge-Låptåvagge-
-Njåtjosstugan-Luottalahko-Jieknavagge-Alkastugan-
-Alkavagge-Smaila-Routesvagge-Akkastugorna(Änonjalme)
Jag får det till cirka 126 km och då uppstår ett frågetecken. Jag har 12,5 vandringsdagar till förfogande. Dra bort en dag som reserv och lite till för någon dagsutfärd, någon topptur längs resans gång. Det känns som väldigt lite "strulmarginal". Med tanke på att jag räknar med 15 km/dag i Abisko/Kebnekaise området som lagom tempo, borde jag inte sänka det en bit i Sarek med tanke på främst alla vad men även rent allmän lite jobbigare vandringsterräng?
Ett annat alternativ jag klurar på är:
Akkastugorna-3-parksmötet-Koupervagge till Nasavagge-Nasavagge till-Alkastugan-Alkavagge-
-Smaila-Routesvagge-Akka-Akkastugorna
Det blir lite drygt 10 mil och (vad jag kan läsa mig till från Grundsten) inte lika stor risk för strul med vad eller krånglig terräng. Således hyfsat gott om tid till både strul, dagsutfärder och toppturer.
Så kära Sarek-beresta: Show me the light!
Mvh
Peter P.