Re: Re: Gäller inte alla
[/QUOTE]
Nej, Pretex är, så vitt jag förstår, inte likvärdigt med Tyvek.
Pretex är papper med ena sidan plastbehandlad.
Tyvek (registrerat varumärke av DuPont) är ett plastmaterial.
Kartorna i Tyvek är tunnare, smidigare, tål vatten mycket bättre, väger ungefär hälften så mycket och är drygt dubbelt så dyra.
Trots priset skulle jag gärna vilja ha Fjällkartan i Tyvek, men tyvärr finns det inte än. Vi kanske skulle börja med lobbing?
/ Bertil
Fj[/QUOTE]
Pretex är ett latexlaminerat papper (på båda sidorna), vilket ger mycket goda egenskaper vid både tryckning och användning till betydligt lägre kostnad jämfört med Tyvek.
Alla kartor från Lantmäteriet kommer successivt att börja tryckas på detta material. Jag tror inte det kommer att påverka priset annat än marginellt.
Dagens digitala tryckteknik kan inte hantera Tyvek, då fixeringssteget använder en temperatur farligt nära smältpunkten för Tyvek.
Den lobbyist som lyckas ändra fysikaliska/kemiska egenskaper borde få Nobelpris...
Pretex har vid digitaltryckning likvärdiga eller bättre egenskaper än vanligt papper. Den enda nackdelen är att kasserade kartor ska sorteras som brännbart material och inte för pappersåtervinning, vilket kommer att finnas angivet på kartorna.
Den som undrar vad materialet tål kan kolla länken nedan.
http://www.djuvfeldt.se/fusion/news.php?readmore=15