kajaken@yahoo.com; sa:
Jag tycker alla som paddlar i kallt vatten bör läsa artiklarna i Nya Wermlands Tidning, så vi kanske kan lära oss något av det inträffade. Bättre än så kan vi inte göra den omkommne heder.
[
Otroligt sorglig händelse. Jag lider verkligen med den omkomnes både vänner och familj. Hans kamrat gjorde verkligen en otrolig insats.
Vid olyckor inom andra aktiviteter, långfärdsskridsko mm, följer ofta en lång diskussion om vad man kan göra för att undvika liknande olyckor i framtiden ... eller i vart fall göra det mindre sannolikt att de ska inträffa igen.
Jag håller med Jens om att vi alla som paddlar även den här årstiden bör lära oss av det som hänt ... för oss själva och som ett konkret sätt att hedra den omkomne. Tidningsartiklarna säger en del, men jag ser det som att det sannolikt var en kombination av flera omständigheter som ledde till följdena av olyckan.
Att sitta hemma i gungstolen och undvika att paddla när det är kallt i vattnet är givetvis det säkraste sättet att undvika liknande olyckor. Men att paddla den här årstiden ger så otroligt mycket att den lösningen ser jag själv inte som särskilt användbar. Jag kan inte låta bli att komma ut och paddla ... men jag har stor respekt för riskerna.
Är torrdräkt med ett varmare underställ tillräckligt som skydd mot kylan om man hamnar i vattnet? Våtdräktbyxor och paddeljacka är uppenbarligen inte tillräckligt alla gånger.
Många paddlar med torrdräkt men endast med en yllemöss på huvudet, trots att man lätt förlorar mycket värme just genom huvudet. Vad behövs?
Borde dubbla uppsättningar ombyteskläder följa med den här årstiden?
Jag ser det som viktigt att undvika att ha alltför långt in till land (vad det nu innebär)... och någon kilometer som nämndes i artikeln låter långt i mina öron.
Batterier i mobil eller GPS har kort livslångd i kyla ... vad finns det för enkel och billig backup (mer än extrabatterier)?
Frågan om att ha en lina mellan sig själv och kajaken debatteras ofta ... i det här fallet kanske det skulle ha varit direkt farligt men i andra fall är risken att kajaken blåser iväg en stor riskfaktor. Å andra sidan risken att trassla in sig i linor. Å enda sidan och å andra sidan ....?!?
Det är några frågor. För att vara tydlig: det är absolut inte avsikten att kritisera vad de som var med om olyckan gjorde eller inte gjorde utan just att se framåt och försöka lära oss något mer än vad läsningen av artiklarna ger.
Lennart