Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära

En kajakpaddlare har omkommit i Vänern, trots att han lyckats ta sig iland efter att ha kapsejsat och trots en kamrats kraftfulla hjäpinsatser. Dödorsaken är uppenbarligen hypotermi.

Jag tycker alla som paddlar i kallt vatten bör läsa artiklarna i Nya Wermlands Tidning, så vi kanske kan lära oss något av det inträffade. Bättre än så kan vi inte göra den omkommne heder.

http://www.nwt.se/ArticlePages/200703/17/20070317085002_NWT409/20070317085002_NWT409.dbp.asp

http://www.nwt.se/ArticlePages/200703/18/20070318102024_NWT739/20070318102024_NWT739.dbp.asp

http://www.nwt.se/ArticlePages/200703/18/20070318105227_NWT019/20070318105227_NWT019.dbp.asp

Jens

kajaken@yahoo.com; sa:
Jag tycker alla som paddlar i kallt vatten bör läsa artiklarna i Nya Wermlands Tidning, så vi kanske kan lära oss något av det inträffade. Bättre än så kan vi inte göra den omkommne heder.
[

Otroligt sorglig händelse. Jag lider verkligen med den omkomnes både vänner och familj. Hans kamrat gjorde verkligen en otrolig insats.

Vid olyckor inom andra aktiviteter, långfärdsskridsko mm, följer ofta en lång diskussion om vad man kan göra för att undvika liknande olyckor i framtiden ... eller i vart fall göra det mindre sannolikt att de ska inträffa igen.
Jag håller med Jens om att vi alla som paddlar även den här årstiden bör lära oss av det som hänt ... för oss själva och som ett konkret sätt att hedra den omkomne. Tidningsartiklarna säger en del, men jag ser det som att det sannolikt var en kombination av flera omständigheter som ledde till följdena av olyckan.

Att sitta hemma i gungstolen och undvika att paddla när det är kallt i vattnet är givetvis det säkraste sättet att undvika liknande olyckor. Men att paddla den här årstiden ger så otroligt mycket att den lösningen ser jag själv inte som särskilt användbar. Jag kan inte låta bli att komma ut och paddla ... men jag har stor respekt för riskerna.
Är torrdräkt med ett varmare underställ tillräckligt som skydd mot kylan om man hamnar i vattnet? Våtdräktbyxor och paddeljacka är uppenbarligen inte tillräckligt alla gånger.
Många paddlar med torrdräkt men endast med en yllemöss på huvudet, trots att man lätt förlorar mycket värme just genom huvudet. Vad behövs?
Borde dubbla uppsättningar ombyteskläder följa med den här årstiden?
Jag ser det som viktigt att undvika att ha alltför långt in till land (vad det nu innebär)... och någon kilometer som nämndes i artikeln låter långt i mina öron.
Batterier i mobil eller GPS har kort livslångd i kyla ... vad finns det för enkel och billig backup (mer än extrabatterier)?
Frågan om att ha en lina mellan sig själv och kajaken debatteras ofta ... i det här fallet kanske det skulle ha varit direkt farligt men i andra fall är risken att kajaken blåser iväg en stor riskfaktor. Å andra sidan risken att trassla in sig i linor. Å enda sidan och å andra sidan ....?!?

Det är några frågor. För att vara tydlig: det är absolut inte avsikten att kritisera vad de som var med om olyckan gjorde eller inte gjorde utan just att se framåt och försöka lära oss något mer än vad läsningen av artiklarna ger.

Lennart

Hur långt kan man simma i isvatten

med normala vinterkläder?

Jag har vid något tillfälle för ca 20 år sedan i samband med skridskoåkning tagit mig fram och tillbaka över en ca 20 meter bred båtränna. Tanken var från början att åla mig över men isen brast mellan några flak och det blev några meters simning på utvägen.

Ingen ville följa med mig sedan jag badat och jag skulle sedan ta mig tillbaka och jag åkte utmed rännan någon minut för att hitta ett bättre ställe. Jag hittade inte det men blev lite kall och tog mig sedan tillbaka simmande och krypande över några flak. Efter bara någon ytterligare minut i vattnet så var jag trött och kall och tog med tacksamhet emot en räddningslina och fick hjälp tillbaka.

Kombinatioen häftig avkylning och häftig kroppsansträngning sätter ned prestationsförmågan snabbt.

Att klara att simma mer än 50 meter i iskallt vatten med vanliga vinterkläder utan hindrande isflak är sannolikt orealistiskt för de flesta.

Å andra sidan så kan man simma kilometervis med en dykarvåtdräkt i nära 0-gradigt vatten det har jag själv gjort i det s k luciasimmet i Djurgårdsbrunnskanalen.

Men att paddla med hög fysisk belastning under någon halvtimme med dykarvåtdräkt blir alldeles för varmt.

Vind och vattentät möss är värdefullt i de här sammnhangen både som värme och som potentiell lättfixad avklädning/avkylning när man behöver det.

Det finns en del förök gjorda på området med liknande resultat som de jag berört ovan. Men också avvikande prestationer från lättklädda vinterbadare i Ryssland.

En helt annan reflextion jag fått när jag läst det hittills tillgängliga uppgifterna från olyckan är att en lätttillgänglig karta på kajaken och taktiskt vägval kanske kunnat undvika den hemska konsekvensen i fredags. Detta för att sjön sannolikt byggde upp mot södra stranden av Arnön där hela Vänern ligger på vid sydliga och sydvästlga vindar.

Ett flitigt studie av karta under och före paddlingen kanske också hade underlättat vid larmandet till 112?

Ni har väl sett att det finns ett par andra detaljrika trådar kring den här olyckan även på Säkerhetsforumet?

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42424

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42476

Thure

Vid forspaddling

på våren om man gör många eskimåsvängar så är neoprenmössa alldeles utmärkt under hjälmen.

Även när det är rejält kallt med stänksjö när man paddlar distans så fungerar det bra.

Thure

Neoprenmössa

Jag har ingen. Många av mina kamrater har, och använder. Ibland.

Men det är väl inte så att de så gärna använder neoprenmössan då de är ute på lugn och fin paddling - det verkar inte upplevas så himla bekvämt. Dock åker den på då det skall ut och busas, när de i princip vet att man skall bli översköjd, toka till det och välta... Så har jag uppfattat det...

Vintertid använder jag just en liknande neoprenhuva. Tidigare hade jag en tunnare - 1,5 mm neopren - men den upplevde jag som kall när temperaturen kröp ner några grader under noll och det blåste lite. Försöken att komplettera med en vanlig mössa utanpå slutade med att det var svårt att få dem att sitta på och jag miste ett par. Den nya är ca 3 mm och varmare. Det är inget under av bekvämlighet att använda den men det är utan tvekan den ökade säkerhetsmarginal som kommer främst i dessa lägen.

Jag har också haft funderingar på att göra hål för öronen - 3 mm neopren stänger ute ljud lite för bra. Från en kort dykperiod i mitt liv för ganska länge sedan har jag dock minnet av att kallt vatten i örat inte bara är obekvämt utan också kan påverka balassinnet på ett otäckt sätt. Någon som vet mer om detta.

Jag har en liknande huva men i Chillcheaters tunna material.
Frånsett att man ser fånig ut så är den inte obekväm, men man hör dåligt, varför den brukar bäras neddragen på halsen.

På så sätt kan jag dra upp den under färd vid längre överfart eller försämrat väder.

kajaken sjönk?

Hej!
Läser i tidningsartiklarna att kajaken sjönk? Har inte multisportkajker flytelement som gör att de flyter även vattenfyllda, må så vara att de flyter lågt, kanske till och med till största delen under ytan men de ska väl ändå inte sjunka?
Eller är flytelementen lösa och kan tas bort för att göra kajaken lättare?
Om kajaken flyten strax under vattenytan kan jag förstå att det i en stressad stuation kan kännas som om kajaken sjunker men jag känner dåligt till om hur mulitsportkajaker är beskaffade.

Någon som kan berätta mera om multisportkajaker?

/Patrik, med en havskajak som flyter ganska högt på skotten

Multisportkajak?

Hej, det har väl inte riktigt framkommit i fall det var en multisportkajak va? I varje fall så finns det inget reglemente för hur en multisportkajak ska vara. Det kan vara hur som helst med skott, finns inte skott används vanligtvis airbags. I bland finns det frigolitskivor i men det är för att stadga skrovet, inte för att ge flykraft.

Kajaken hade ju tydligen flytsäck. Med den flöt den säkert, men den tog man ur för att använda som flythjälp.

Det kan ju ha varit rätt tänkt och man var antaglige medveten om att kajaken riskerade att sjunka. Eftersom man övergivit tanken på att komma upp i den igen spelade det säkert ingen roll.

Att dra en person som ligger i vattnet genom att paddla sin egen kajak är säkert tungt. Att man valde att den plurrade skulle hänga på akterdäck gjorde säkert att det blev lättare att paddla, men risken för ytterligare kantring ökade möjligen.

Den räddningsmetod som ibland beskrivs, där den plurrade ska ta tag i den andres för, och sedan kroka runt benen runt förskeppet, hängandes med kroppen under skrovet har nog två stora nackdela. Jag har haft en 12-åring i badbyxor hängandes på kajaken på det viset och det gick mycket trögt, så att tillryggalägga hundratals meter på det sättet tar lång tid.
Dessutom kommer personen att utsättas för strömmande vatten vilket ökar avkylningen jämfört med om han ligger på kajaken eller ligger stilla i vattnet. Att ligga stilla i vattnet utan tillkallad hjälp är dock knappast ett alternativ.

Mezzner; sa:
Att dra en person som ligger i vattnet genom att paddla sin egen kajak är säkert tungt. Att man valde att den plurrade skulle hänga på akterdäck gjorde säkert att det blev lättare att paddla, men risken för ytterligare kantring ökade möjligen.

Det är faktiskt en mycket bra metod. Det går betydligt snabbare än att simma, som forspaddlings-blåbär har jag både bogserats och blivit bogserad på det viset många gånger. Möjligen kan det ha varit svårt att hålla sig kvar på kajaken om den saknar lastnät, lucka eller lämpligt placerade lyfthandtag att hålla i. Sen kan en "snabb" kajak kanske vara för rank för att detta ska funka, men som det stod i rapporten så funkade det bra så länge den bogserade orkade hålla sig kvar ordentligt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg