Isskruvar och en modifiering?

Hej alla glada!

Ta en titta på följande bild och jag undrar lite hur isklättrarna ställer sig till detta? Slingan är en del av en snabbkarbin.

isskruv.jpg


Alla vet vi att klättring är rekommendationer och det inte finns någon lag att rikta sig efter. Är det någon som använder detta system i sin klättring? Inte alla säkringar men vissa efter linjen. Det blir ju ett mindre moment innan man har repet fast i princip, och självklart drar du in skruven helt i isen.

- Christian
 
Det du visar har åtminstone varit en mycket vanlig företeelse inom isklättring och även klippklättring (pitonger). Man knyter av isskruven. Idag är det nog inte lika vanligt p.g.a. tillgången på korta skruvar som är ett betydligt bättre alternative. Men visst, om de korta isskruvarna är slut och mer än 5cm sticker ut så knyter man av.
 
Ooops, jag var lite för snabb på att svara där kanske.
Om du kan dra in hela skruven vad är poängen? Ett moment mindre säger du, men det tycker jag inte. Du måste trä slingan i isskruven istället för att klippa in den.
 
Tanken är nog att aldrig trä av slingan utan att låta den sitta permanent. Jag ser väl två nackdelar rent tekniskt: 1. Du får inte i skruven helt och du får en hävarmseffekt som gör placeringen sämre 2. När du stoppar skruvarna i väskan med slingorna på så kommer slingorna att nötas av gängorna.

Förr fanns det skruvar med en hängare som satt som din slinga där tanken var att man klippte skruven när man fått in den en liten bit, nu är skruvarna så snabba att dra i så det blir ju bara ett extra moment.

/Johan
 
En nackdel till är att om slingan fryser fast, inte helt otroligt :) så får du en slinga med karbin som studsar runt när du drar i skruven.

/Johan
 
Då blir det samma sak som att låta snabbslingan vara inklippt hela tiden. På så sätt slipper du hävstångseffekten. Det känns som ett knepigt och irrationellt sätt. Jag har fortfarande svårt att se någon poäng.
 
Med Petzl isskruvar skulle det funka att ha snabbslingan inklppt hela tiden. Själva fästete roterar på dom skruvarna. På Grivels skruvar skulle det vara lite störande med snabbbslingan inkopplad, och då skulle detta vara en lönsing.
 
Slingan sitter permanent och handlar inte om att knyta av den eller liknande. Att det blir en moment mindre är ju att du bara behöver ta ned handen en gång till din skruv, skruva in den och sedan klippa in repet.

Petzl har ju en modell där man kan skruva in den samtidigt som karbinen är ikopplade (rätt trasligt), har två av dessa, men varken BD eller Grivel tillåter detta handhavandet.

Angående häveffekten så är den väl otroligt liten skulle jag vilja påstå? Det handlar ju om kanske 5 mm om isen är helt slät vilken den ofta inte är.

Självklart måste man vara lite aktsam mellan slingorna och gängorna. Men sedan är det ju ett snabbrackat system.

Men min stora fundering och nyfikenhet är om någon använder detta i vanliga fall?

- C
 
Farligt

Ett problem är väl dock att isskruven kollapsar om du faller på den.

Citat ur Extreme Alpinism (av mark f. twight sidan 128 "thin ice"). "The old school advocated placing the screw as deeply as possible and then tying it off next to the ice with a sling, to reduce leverage, as with a rock piton. Bad idea. Tests by manufacturers and by the ENSA (French guides school) discovered that tie-off slings may flatten the screw tube under massive impact, causing stress risers to propagate along it. The stress travels to where the exterior threads of a screw reinforce the tube, and the screw usually snaps there. The same is problem is true of a long screw placed to the eye but connected to the rope with a tie-off instead of clipped through the hanger. Screws have broken at the threads, deep inside the ice due to stress risers. So NEVER tie off a screw except in dire straits."

Så hur smidigt det än är att skruva in så skulle verkar det vara en dålig ide. Folk har uppenbarligen tänkt på detta innan...och upptäckt farorna.
 
Anders,

Tack för informationen! Du har ingen riktig länk till informationen (rapporten)? (UIAA, ENSA, etc)

Eller kanske någon annan vet?

Sitter själv och letar runt men om någon vet så kanske det går fortare.

- C
 
Har tyvär ingen länk men jag har boken som jag skrev av framför mig. Blev dock intresserad och kollade runt lite och det verkar som att slingan kan "skäras" av mot huvudet på skruven under belastning också. ur Mountaineering "the freedom of the hills" upplaga 7 sidan 430 (ice screws and pitons). "Tie off a screw only as a last resort. When screws fail under loading, they do so by fracturing the ice below them and bending toward the direction of force. In the case of a tied-off screw, the webbing then slides to the hanger and is cut by its sharp edges." Så även om det kan vara lite smidigare så ser jag rätt många problem med avknutna skruvar. (och jag ser personligen ingen mening av att knyta av skruvar om man endå placerar dom till huvudet). Har tyvär inte hittat några vettiga sidor på internet. Men Alla mina böcker jag har konsulterat har varit entydiga i att om man inte -måste- knyta av en skruv så ska man inte göra det. Hoppas det hjälper.

(hittade en länk med ganska lite info tyvär. men du kanske får ut lite av den.
http://www.needlesports.com/advice/placingscrews.htm)
[Ändrat av keffmonst 2006-12-07 kl 17:19]
 
Anders, jag har båda böckerna i min bokhylla ;)

Har flera i min italienska omgivning som använder vissa av sina skruvar på detta viset, men blandar som sagt utmed linjen beroende på vad man klättrar. Var lite nyfiken hur det ser ut annars?

Vi diskuterar fram och tillbaka som man alltid gör i klättersammanhang om vad som är rätt eller fel ;)

- C
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg