Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål.

Hej!
Är intresserad av att köpa 20-5878 eller 20-5879 från ClaesOhlson.se. Min fråga är; vad är skillnaden mellan en kniv i kolstål och en kniv i rostfritt?

-Rostskydd och rostunderhåll?
-Hårdhet?
-Vilken håller längst?
-Enklast/billigast att slipa?
-Tyngst?

Mycket tacksam för svar

Vänliga hälsningar,
Christopher
 
Som liten scout för hundra år sedan,

fick man lära sig att välja kolstålet. Rostfria blad var mjukare och höll skärpan sämre.

Om det gäller fortfarande vet jag inte. Det rostfria stålet kanske har förbättrats?
 
-Rostskydd och rostunderhåll?
Rostfritt stål (=rosttrögt) är här bättre än kolstål

-Hårdhet?
Vet inte...

-Vilken håller längst?
Vet inte riktigt. Min erfarenhet är att bägge håller länge. Skärpan hålls dock längre med rostfritt stål (dock inte lika vass som kolstålet)

-Enklast/billigast att slipa?
Kolstålet går lättare att slipa och resultatet blir en skarpare kniv, som dock inte håller skärpan lika länge.

-Tyngst?
Har aldrig kollat!

/Mikael
 
Gyllengahm; sa:
Hej!
Är intresserad av att köpa 20-5878 eller 20-5879 från ClaesOhlson.se. Min fråga är; vad är skillnaden mellan en kniv i kolstål och en kniv i rostfritt?

1. -Rostskydd och rostunderhåll?
2. -Hårdhet?
3. -Vilken håller längst?
4. -Enklast/billigast att slipa?
5. -Tyngst?

Mycket tacksam för svar

Vänliga hälsningar,
Christopher
Jag hoppas att ditt inlägg inte är ämnat som ett skämt?? Det finns en annan tråd på forumet som uppenbarligen är det ;)

Men OK, om du menar allvar så kommer här några tips.

Mora Clipper är en av de allra bästa mororna som finns. Väldigt uppkattad bland friluftsfolk och antagligen den mest populära svenska moran i USA (för närvarande).

1. Vilken du än väljer så gör du inget direkt misstag. Frågan är bara hur noga du är med knivens utseende? Kolstål rostar lätt, rfr gör det inte. Dock rostar även rfr stål om du provocerar det tillräckligt mycket.

Med andra ord det finns inget rfr (rostfritt), utan endast rosttrögt. Det engelska uttrycket stainless (rosta/fläcka mindre) tycker jag är mycket bättre än det svenska "rostfritt".

Men som sagt; kolstål (i det här fallet 1095) rostar i stort sett så fort ett moln uppenbarar sig på himlen. Om du inte gillar fläckiga blad så skall du undvika modellen 20-5878. Om du däremot struntar i visuella defekter så kan den här kniven vara ditt val.

Vad är då skillnaden mellan kolstålsmoran och rfr-moran? Egentligen inte mycket. 1095 är ett ganska bra stål men absolut ingen dängare. Den andra kniven som du är intresserad av, modellen 20-5879 är tillverkad i det rostfria Sandvik 12C27.

Det här stålet ser på pappret underlägset ut jämfört med 1095 (slagtålighet, skärpebevarandet, nötningstålighet osv) men praktiska erfarenheter har visat att skillnaden är mikroskopisk. Pga sin ytterst rena konsistens är 12C27 i stort sett lika bra som 1095. Dessutom rostar det inte lika lätt ;)

2. Samma

3. Beror på hur du behandlar kniven. 1095 är liter mer flexibelt, mer motståndskraftigt mot diagonala och vertikala påfrestningar och något mer slagtåligt. Det betyder att det klarar hårdhänt behandling bättre. Men vi pratar om ytterligheter här. Som t ex att banka in kniven i en stubbe och försöka bända ut lite träflisor.

4. Ingen direkt skillnad när det gäller slipning. Antingen kan du det där med slipning eller så gör du det inte. Förstår heller inte vad du menar med billigast?? Hade du tänkt att investera i ett slipsystem?

5. I stort sett samma tyngd (du får gå in på tiondelar av gram för att skilja dem åt)

~Paul~
 
Fördelen med ettkolstål är att man kan med hjälp ev en bit flinta eller liknande få tillräckligt med gnistor för att få eld. Det går inte med rostfritt =)
 
sajberjohan; sa:
Fördelen med ett kolstål är att man kan med hjälp ev en bit flinta eller liknande få tillräckligt med gnistor för att få eld. Det går inte med rostfritt =)

jo, det är sant även om det kräver en del övning att behärska. att kunna slå eld känns mer överlenadsmässigt än att sparka sönder stubbar..
riktiga överlevnadskillar väljer kolstål.. ;)
 
Utan att vet något om vilka stål som ingår i de aktuella knivarna tror jag man kan göra lite generaliseringar:

Rostfria stål är med sin högre andel legeringsämnen som regel hårdare och har högre sträckgräns. De klara därmed större belastning utan att deformeras (de fjädrar).
Vid deformation är däremot risken större för brott, än för det "blöta" kolstålet som kan vika sig utan brottanvisning. Om det sker är det inte ovanligt att det deformationhärdas och är svårt att få riktigt rakt igen.

Det rostfria stålen är oftast mindre finkorniga, och om man slipar en tunn och fin, vass egg tenderar stålet att släppa ifrån sig små bitar, varför det är svårt att få rakbladsskärpa. Därför skärper man rostfria slakteriknivar med skärpstål så ger en lite gradig egg och som sågar bra i köttet. Fast då måste man skärpa ofta.

Om det sedan finns finkorniga rostfri knivstål som går bra att slipa till rakbladsegg "vet" jag inte, men det vet väl Paul (det finns ju för bövelen rostfria rakblad...).

Beträffande rostfriheten så är det väl så att stainless betyder rostfritt eftersom -less närmast kan översättas med -lös, jämför t ex hopeless som inte är ett dugg bättre än hopplös.

Inom nån sorts svensk nomenklatur så står väl rosttrögt, rostfritt och syrafast för olika ädla stål.

Diskbänkar i 18/8 är rostfria, men jag vet inte vilken kromekvivalent (eller motsv.) som utgör gränsen mot rosttrögt resp syrafast. Korrekt är dock att rostfria stål rostar om de är blöta länge, särskilt i kontakt med nåt annat. T o m syrafasta stål rostar ju om det vill sig illa.
 
Mezzner; sa:
Om det sedan finns finkorniga rostfri knivstål som går bra att slipa till rakbladsegg "vet" jag inte, men det vet väl Paul (det finns ju för bövelen rostfria rakblad...).
Det är riktigt Anders. Du har dock tagit upp det antagligen mest komplicerade ämnet i samband med knivar och stålval.

Vet inte riktigt vilken nivå jag skall lägga det här på. När man pratar om finkorniga stål så har man antagligen redan tappat en del folk. Inte många inser vad finkornigt betyder eller vilken nytta man har av ett finkornigt stål. Men OK, jag gör ett försök.

Det man kallar fint korn är utplacering av karbider i matrixen, dvs hur pass jämnt dessa ligger i det färdighärdade och tempererade stålet. Idealet är förståss att denna utplacering skall vara så jämn som möjligt och inte bilda små "öar". Dessa små öar påverkar nämligen den framtida skärpan i negativ riktning - eggen har lätt för att chippa/flisa (som Anders har beskrivit).

För att ytterligare komplicera det hela så är det så att karbider varierar avsevärt i storlek i de olika stålsorterna. Denna variation kan sträcka sig allt från 0,5 till 50 mikroner, dvs från ett väldigt finkornigt stål till ett ytterst grovkornigt. Observera att 0,0255 mm/2 kan innehålla 25 mikroner.

Problemet är således att kunna hålla kvar dessa karbider i en tunn knivegg. Självfallet klarar ett finkornigt stål det här bättre än ett grovkornigt. Det sämre stålet måste ha en avsevärt tjockare egg och därmed tillräckligt mycket stål omkring karbiderna för att kunna hålla dem på plats. Denna tjockare egg är som vi har konstaterat i mina tidigare inlägg inte något man vill ha. Den påverkar knivens förmåga att skära i negativ riktning.

För att kunna föreställa sig hela den här problematiken så tänk bara på de små stenarna som finns i gjutbetong. För att kunna tillgodogöra sig stenarnas fördelar (stärker betongen) så måste stenarna vara jämnt utplacerade. Ingen idé att bara slänga in en näve, eller hur?

Observera. Kornstorlek och karbidstorlek är två helt olika saker! (Så att det inte skall råda missförstånd)

OK, det var själva början. Nu kan vi diskutera de olika stålsorter. Rent allmänt är det som Anders nämnde. Kolstål brukar vara bättre på det här än rfr. Men inte alltid. Det finns rfr stålsorter som tangerar de bästa kålsorterna. Sandvikstål är ett sådant exempel. 12C27, 13C26 och 19C27 är alla berömda för sin finkornighet. Jag lovar att i praktiskt arbete så märker man ingen skillnad på en kolstålsmora och en rfr dito.

Andra exempel på finkorniga stålsorter är de japanska, som t ex VG-10, VG-2, och de flesta Hitachi stålsorter.

Rent allmänt är pulverstål, framförallt de amerikanska ganska grovkorniga. Dit räknas t ex CPM S60V, CPM S90V, CPM S120V osv. De japanska pulverstålen med ZDP-189 och Cowry (olika) är finkornigare. Problemet är att pulverstål ställer alla diskussioner på huvet. Trots att de är så grovkorniga så kan man få fram en ytterst tunn arbetsegg på dem. Men det är en helt annan diskussion. Vi måste begränsa oss.

Några exempel på icke pulverstål som är grovkorniga är det tidigare så populära 440C. Också D2 och talonite är väldigt grovkorniga (alla tre ca 50 mikroner).

En lika viktig aspekt på kornstorleken är på vilket sätt man har behandlat stålet. Man kan med andra ord utgå från samma stål, låt oss säga 440C, och få fram helt olika slutresultat beroende på hur man har värmebehandlat stålet.

Det här är bara skrap på ytan. Ni får säga om det här har gått över huvudet på er och om jag nästa gång skall förenkla förklaringen.

~Paul~
 
Re: Mora 2000

filto338; sa:
Annars finns ju alltid Mora 2000. Väldigt bra kniv, för lite pengar.
Hehe, som att informera en flugfiskeconneseur om att man får mycket fisk när man metar:)(med tanke på de senare inläggen).

Raskesven- som gärna använder Mora 2000
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg